Jump to content

Min 87-GT är lite snuvig, fick dessa koder ur databoxen ???


87GT

Recommended Posts

Hej,

sedan i höstas har min Musse varit lite snuvig, dvs den får på tok för mycket bränsle...är svart i avgasrören och går inte på tomgång.

Vid start går den ok ca 30 sekunder sedan behövs gas för att hålla den vid liv. Databoxen ger följande koder vid KOEO (Key on engine off)

21, 24, 34, 67, 82, 21, 24, 34, 67, 82 0ch 11=slut.

Någon som har erfarenhet av vad som kan vara felet. Bilen går hyfsat på jämn gas och svarar bra på full gas, men går annars som en kratta.

Har bytt TPS-sensorn i tron att den var paj, men icke.

Tacksam för råd och dåd hälsar CMC 207 / Ingvar

08-7777344 eller ingvarh@mac.com eller givetvis här.

Link to comment
Share on other sites

21: ECT out of self-test range

24: ACT sensor out of self-test range

34: EVP voltage above closed limit

67: Neutral/drive switch open or A/C on

82: Air management 1 circuit failure

Uppgifterna är tagna från: http://proficientmustang.com/ecm_codes.htm

Det är väl EEC-IV på GT -87or?

ECT = Engine Coolant Temperature Sensor

ACT = Air Charge Temperature Sensor

EVP = EGR Valve Position Sensor

Ovanstående hittade jag på: http://www.off-road.com/ford/bigbroncos ... ec-iv.html

21 (or): ECT (Engine Coolant Temp) out of range. Coolant is less than 50degF for KOEO, or less than 180degF for KOER, or greater than 250degF for either. If coolant temp is in proper range, suspect ECT sensor. (It won't be, for KOER tests on cars that have a 160degF thermostat!)

24 (or): ACT (Air Charge Temperature)/IAT (Intake Air Temperature) sensor voltage out of range. Suspect ACT sensor and harness. 1984-85 2.3 Turbo - Vane Air Flow voltage out of range.

34 (orc): EVP or PFE voltage above closed limit during operation. 34 ®: 2.3 Turbo. EGR On/Off not working. Insufficient EGR flow detected.

67 (o): Clutch switch open, AC left on, transmission in gear.

82: TAB or AM-1 (Thermactor Air Bypass)/ Secondary Air Injection Diverter (AIRD) solenoid circuit failure, or SCVAC (Speed Control Vacuum) circuit failure (IVSC test). 82 (o): 2.3 Turbo. Check EDF (Electro Drive Fan, electric engine cooling fan monitor) signal to PCM for short to ground.

Ovanstående hittade jag på: http://www.bronco.com/pmwiki/pmwiki.php ... nosticTest

I övrigt är jag ingen hejare på Mustang-motorer, men det här kanske hjälper dig att felsöka vidare eller hjälper andra att hjälpa dig.

Lycka till! :D

Link to comment
Share on other sites

Detta kanske inte är nåt kul man vill höra nu när säsongen börjar närma sig, men jag hade ett väldigt snarlikt fel på min för ett par år sedan. Den gick bra så länge den gick i Closed loop, men så fort den gick över i Open loop så började den bete sig precis som du beskriver. Min är åxå en 87a, men konverterad till MASS. Jag fick en hel radda med felkoder, men det var så länge sedan att jag inte kommer ihåg vilka det var...

Mitt fel berodde helt enkelt på att EECn hade lagt av, så det enda man kunde göra var att byta ut den. Detta gjorde jag via en kompis i USA, som fick tag i en utbytes via Advance Auto eller AutoZone eller liknande kedja...

Har du kört KOER tester med? Vad gav dessa?

Lycka till, jag är inte avundsjuk...

mvh

Jocke

Link to comment
Share on other sites

http://www.mustanggt.org/cgi-bin/ultima ... 4;t=002982

Hittade den här länken på ett annat forum... verkar vara ungefär samma problem som du har.

Funderade på att summera den åt dig, men gör inte det för en del kanske går förlorat då eller blir fel i översättningen.

Ett vanligt fel som jag upplevt på andra bilar är att LMMen gått åt skogen. Det står lite hur du ska göra för att kontrollera att den är okej i länken ovan (de kallar den för ACT sensor).

De skriver också att det förmodligen är en solenoid som sitter på AM1. Däremot får killen i tråden ovan inga felmeddelanden angående ECT eller ACT och det får ju du, så då kan det vara någon av ovanstående också.

Har läst på lite om ECT sensorn för Mustang, och det verkar som att den arbetar inom intervallet 10 grader C och 121 grader C. Om det då är kallare än 10 grader C när du körde självtestet, så kanske det är därför den ger upphov till det felmeddelandet (nummer 21 alltså).

Link to comment
Share on other sites

Tackar för alla vänliga tips. Jag skall lusläsa allt Ni haft vänligheten att bistå med och snällt klappa min bil under helgen. Jag återkommer med hur det gick.

Bästa hälsningar / Ingvar

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Vad jag förstår så är det dags för elektroniskt kunniga

medlemmar i våran klubb att hjälpa andra mindre kunniga

för att lösa problem i elektroniska biten. 8)

Kanske det skulle öppnas ett specielt ämne på forumet för

ELEKTRONISKA problem på mordernare Mustanger. :roll:

Jag är själv ganska mångsidig och kunnig när det gäller äldre

Mustanger men är ett totalt UFO när det blir elektroniskt

med givare och sådant.:wink:

Link to comment
Share on other sites

Det blev nog lite fel när jag gjorde KOEO-testen då motorn inte var varm.

Så efter varmkörning och KOER säger datorn följande :

12 - IAB isärplockad och rengjord

22 - hittade trasig slang på MAP-sensorn. Åtgärdet.

42 - EGO = lamdasonden sänder felaktiga data. Troligen ett följdfel då dessa siter sist i kedjan. Ingen åtgärd just nu.

92 - EGO igen. Se ovan.

34 - EVP ger falaktiga data. EGR-ventilen att misstänka. Ny inköpt och monteras i helgen. Även sensorn ny för säkerhetsskull.

13 - IAB, se ovan

Ja, man lär sig. Återstå att se hur det avlöper.

Håller med Lasse att kanske en separat rubrik för insprutningssystemet vore på sin plats...vad tycker Ni andra.

Ånyo, tack för alla råd.

Mussehälsningar / cmc 207 - Ingvar

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Återkommer nu med lite mera info. Bytte EGR-ventilen, rengjorde IAB dvs tomgångssolenoiden, fixade och kände på "alla slangar - tror jag". Sedan startade jag upp bilen som faktiskt gick på tomgång. Varmkörde och läste av följande koder vid KOER - alltså motorn igång(trodde jag skulle få kod 11 = OK), men icke :

12 = trottlebody clogged. Behövs troligen rengöras mera/bytas

94 = Thermactor air injection system inoperativ, ena sidan

44 = som ovan fast andra sidan.

Detta system tycks ha med avgasreningen att göra.

Finns någon som kanske haft samma problem - vet något så är jag hjärtligt tacksam / Ingvar

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...