Vapor September 27, 2022 Report September 27, 2022 Är det bättre att använda lägena 1, 2, 3 på min automat om jag vill köra så fort som möjligt, rakt fram, på bana? Min Mustang är en GT, 2008, automat. I somras testade jag att köra 201 m, så fort som möjligt, på bana. Det var roligt! Men jag funderade ju sen på om det går att köra ännu fortare med en automat. Jag har ju då de fasta lägena, men jag har fått för mig att de bara är om man ska bogsera eller köra i snö, och annat när man inte vill att automaten ska växla upp? Kan man använda dem som växlar också, dvs starta på 1, varva ur, lägga i 2, likadant och sen 3? Är det någon som provat och vet om det går och om det går att köra fortare på det sättet, än att bara låta automaten sköta växlingen på banan? Jag vill ju helst inte ha sönder något heller. En följdfråga är ju också om man tjänar på att koppla ur overdrive:n också? / Per K (Foto Marie-Louise Milo Vinblad) Citera
Corvette September 28, 2022 Report September 28, 2022 De som ville göra såna övningar monterade ofta en Ratchet Shifter i sina bilar Men jag skulle säga att det är försumbar vinst om du inte gjort något annat med bilen Citera
Vapor September 28, 2022 Author Report September 28, 2022 Ja, jag känner till dom, men jag har aldrig testat. Det vore ju en variant förstås, kanske en bättre känsla! Citera
Mustangmike April 19, 2023 Report April 19, 2023 Ratchet shiftern är kanonbra, snyg och cool jämfört med plasskräpet som sitter original. Den gör att du kan växla manuellt enkelt och snabbt bara genom att dra spaken frammåt eller bakåt (hela vägen) när du vill köra manuellt, funkar riktigt bra. Med original spaken är det i princip omöjligt att pricka lägen för för varje växel. Men du kommer aldrig kunna växla snabbare än automat gör i autoläget. Har du tuner kan du dessutom få den ännu snabbare och hårdare. /M Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.