Är det bättre att använda lägena 1, 2, 3 på min automat om jag vill köra så fort som möjligt, rakt fram, på bana?
Min Mustang är en GT, 2008, automat. I somras testade jag att köra 201 m, så fort som möjligt, på bana. Det var roligt! Men jag funderade ju sen på om det går att köra ännu fortare med en automat. Jag har ju då de fasta lägena, men jag har fått för mig att de bara är om man ska bogsera eller köra i snö, och annat när man inte vill att automaten ska växla upp?
Kan man använda dem som växlar också, dvs starta på 1, varva ur, lägga i 2, likadant och sen 3? Är det någon som provat och vet om det går och om det går att köra fortare på det sättet, än att bara låta automaten sköta växlingen på banan? Jag vill ju helst inte ha sönder något heller.
En följdfråga är ju också om man tjänar på att koppla ur overdrive:n också?
/ Per K
(Foto Marie-Louise Milo Vinblad)