affe brandman July 13, 2023 Report July 13, 2023 Hej har problem att kylvatten kommer ut i skvaller röret efter jag stängt av bilen . Bytt termostat..? Temp mätaren visar ej kokning men den kan ju visa fel .. kan toppakningen gått .. inget vatten i oljan men västra avgasröret kommer sot o vatten .. ? Citera
Per Berglund July 14, 2023 Report July 14, 2023 15 timmar sedan, affe brandman said: Hej har problem att kylvatten kommer ut i skvaller röret efter jag stängt av bilen . Bytt termostat..? Temp mätaren visar ej kokning men den kan ju visa fel .. kan toppakningen gått .. inget vatten i oljan men västra avgasröret kommer sot o vatten .. ? Kylarlocket är en service del och måste bytas ibland. På locket står det hur stort tryck det ska stå emot…kan vara 14, 16psi liknande Med tiden tappar fjädern spänsten så börja byta ut det Citera
affe brandman July 14, 2023 Author Report July 14, 2023 3 timmar sedan, Per Berglund said: Kylarlocket är en service del och måste bytas ibland. På locket står det hur stort tryck det ska stå emot…kan vara 14, 16psi liknande Med tiden tappar fjädern spänsten så börja byta ut det Har bytt det till ett gammalt som jag hade samma problem får pröva med ett att köpa ett nytt och se hur det blir Citera
Per Berglund July 14, 2023 Report July 14, 2023 25 minuter sedan, affe brandman said: Har bytt det till ett gammalt som jag hade samma problem får pröva med ett att köpa ett nytt och se hur det blir Ok! Såklart så är även mätaren grymt osäker och inget att gå på och jag kollar alltid med alternativ metod En IR mätare alltid bra kolla av med vad temperaturen är på olika ställen på motorn. Perfekt även använda på varje utblås för kolla att alla cylindrar förbränner lika. Sen att det kommer ut lite ur skvallerröret på en 50år gammal bil kan anses normalt Tempen stiger en smula när motorn stängs av och är inte allt 100% rätt så blir det så här. Detta var ju före miljötänk och expansionstank. viktigare kolla att maskin inte överhettas men ska heller inte gå kall! Många jagar frenetiskt att få motorn gå sval men med det ökar slitaget. Man ska försöka sträva efter att motorn håller 90-95 grader då slits den minst och går optimalt. Citera
L.Nilsson July 24, 2023 Report July 24, 2023 Bytte du termostat för att den pyttsade ut vatten eller började det efter termostatbytet? Här kan du läsa om andra som har haft lika problem:https://www.vintage-mustang.com/threads/1967-mustang-radiator-overflow-tank.1194097/ och förslag på lösning Lite vatten och sot ur avgasröret är nog bara kondens Citera
svanted July 25, 2023 Report July 25, 2023 är kylarvattnet rent, alltså bara klart med den färg du valt på vätskan och itne grumligt. Citera
affe brandman July 26, 2023 Author Report July 26, 2023 On 2023-07-24 at 17:00, L.Nilsson said: Bytte du termostat för att den pyttsade ut vatten eller började det efter termostatbytet? Här kan du läsa om andra som har haft lika problem:https://www.vintage-mustang.com/threads/1967-mustang-radiator-overflow-tank.1194097/ och förslag på lösning Lite vatten och sot ur avgasröret är nog bara kondens Nej bytte termostat för någonstans måste man börja för att se om det blev bättre . Men samma problem Citera
svanted July 27, 2023 Report July 27, 2023 är kylarlocket helt tätt? jag hade problem med att det pysläckte, då tryckte den ut vatten, kan kan kolla det genom att klämma på övre slangen då man stannat, det ska vara hård av trycket, övertrycket gör ju att den tål högre temperatur innan den kokar, det kan hända att översta delarna på topplocken blir varmare än 100°C p.g.a. luftfickor. och den saknar separat expansionskärl och då har översta delen på kylaren den funktionen, som behöver flera cm luftficka så att vattnet har expansionstrymme. så fyller man för mycket trycker det åckså ut. vilken temperatur på termostaten? har man för hög temp blir marginalen för liten, Citera
affe brandman July 28, 2023 Author Report July 28, 2023 Ok ska kolla det. Termostaten har 83 grader . Om det är så nått tips att få bort luftfickorna Har satt en plast flaska på skvallerslangen så jag ser hur mycket vatten som kommer ut .. just nu nån deciliter vid vanlig körning . Har inte crusat så jag ser hur han blir då .. Citera
svanted July 28, 2023 Report July 28, 2023 vad är det för motor/block. jag har ett block från en 80 nånting, och de måste modifieras för att inte få svåra värmeproblem med gamla toppar. innan jag kom på det.... Citera
Ricke3 July 28, 2023 Report July 28, 2023 Hej är det någon som har en kylare Till en 66 slangarna ska vara på samma sida och 2 st till rören nere Tack på förhand Mvh Richard. Citera
affe brandman August 12, 2023 Author Report August 12, 2023 On 2023-07-28 at 13:48, svanted said: vad är det för motor/block. jag har ett block från en 80 nånting, och de måste modifieras för att inte få svåra värmeproblem med gamla toppar. innan jag kom på det.... 289 block Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.