Jump to content

Kylproblem


affe brandman

Recommended Posts

Hej har problem att kylvatten kommer ut i skvaller röret efter jag stängt av bilen . Bytt termostat..? Temp mätaren visar ej kokning men den kan ju visa fel .. kan toppakningen gått .. inget vatten i oljan men västra avgasröret kommer sot o vatten .. ? 

Link to comment
Share on other sites

15 timmar sedan, affe brandman said:

Hej har problem att kylvatten kommer ut i skvaller röret efter jag stängt av bilen . Bytt termostat..? Temp mätaren visar ej kokning men den kan ju visa fel .. kan toppakningen gått .. inget vatten i oljan men västra avgasröret kommer sot o vatten .. ? 

Kylarlocket är en service del och måste bytas ibland.
På locket står det hur stort tryck det ska stå emot…kan vara 14, 16psi liknande
Med tiden tappar fjädern spänsten så börja byta ut det

Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, Per Berglund said:

Kylarlocket är en service del och måste bytas ibland.
På locket står det hur stort tryck det ska stå emot…kan vara 14, 16psi liknande
Med tiden tappar fjädern spänsten så börja byta ut det

Har bytt det till ett gammalt som jag hade samma problem får pröva med ett att köpa ett nytt och se hur det blir 😁

Link to comment
Share on other sites

25 minuter sedan, affe brandman said:

Har bytt det till ett gammalt som jag hade samma problem får pröva med ett att köpa ett nytt och se hur det blir 😁

Ok!
Såklart så är även mätaren grymt osäker och inget att gå på och jag kollar alltid med alternativ metod
En IR mätare alltid bra kolla av med vad temperaturen är på olika ställen på motorn.
Perfekt även använda på varje utblås för kolla att alla cylindrar förbränner lika.

Sen att det kommer ut lite ur skvallerröret på en 50år gammal bil kan anses normalt😅
Tempen stiger en smula när motorn stängs av och är inte allt 100% rätt så blir det så här.
Detta var ju före miljötänk och expansionstank.

viktigare kolla att maskin inte överhettas men ska heller inte gå kall!
Många jagar frenetiskt att få motorn gå sval men med det ökar slitaget.
Man ska försöka sträva efter att motorn håller 90-95 grader då slits den minst och går optimalt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 2023-07-24 at 17:00, L.Nilsson said:

 Bytte du termostat för att den pyttsade ut vatten eller började det efter termostatbytet?

Här kan du läsa om andra som har haft lika problem:https://www.vintage-mustang.com/threads/1967-mustang-radiator-overflow-tank.1194097/ och förslag på lösning

Lite vatten och sot ur avgasröret är nog bara kondens

Nej bytte termostat för någonstans måste man börja för att se om det blev bättre . Men samma problem 

Link to comment
Share on other sites

är kylarlocket helt tätt?

jag hade problem med att det pysläckte, då tryckte den ut vatten,

kan kan kolla det genom att klämma på övre slangen då man stannat, det ska vara hård av trycket,

övertrycket gör ju att den tål högre temperatur innan den kokar,

det kan hända att översta delarna på topplocken blir varmare än 100°C p.g.a. luftfickor.

och den saknar separat expansionskärl och då har översta delen på kylaren den funktionen,

som behöver flera cm luftficka så att vattnet har expansionstrymme.

så fyller man för mycket trycker det åckså ut.

vilken temperatur på termostaten?

har man för hög temp blir marginalen för liten,

Link to comment
Share on other sites

Ok ska kolla det. Termostaten har 83 grader . Om det är så nått tips att få bort luftfickorna 😁Har satt en plast flaska på skvallerslangen så jag ser hur mycket vatten som kommer ut .. just nu nån deciliter vid vanlig körning . Har inte crusat så jag ser hur han blir då .. 

Link to comment
Share on other sites

Hej är det någon som har en kylare

Till en 66 slangarna ska vara på samma sida och 2 st till rören nere

Tack på förhand 

Mvh Richard. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 2023-07-28 at 13:48, svanted said:

vad är det för motor/block.

jag har ett block från en 80 nånting, och de måste modifieras för att inte få svåra värmeproblem med gamla toppar.

innan jag kom på det....

289 block

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...