mikeo cmc 748 August 25, 2023 Report August 25, 2023 Jag har tidigare haft två mindre elfläktar på bilen, kopplat till en 30A säkring och ett relä vilket har funkat utan problem. Jag har dock haft problem med kylningen och har nu köpt en större SPAL fläkt på 245W. Räknade fram att det då krävs minst 20A men körde på 30A säkring. https://www.speeding.nu/p/motorstyrning-el/kylflakt-spal/sugande/spal-kylflakt-385mm-16-sugande-varsting.html Fläkten går igång om jag sätter på den manuellt och jag har inte haft problem med att säkringen går. Jag skulle sen ut och prova den nya fläkten och det funkade bra till en början ca 20min körning, fläkten gick igång och stängde av sig med termostaten. Men sen gick säkringen under färd. Jag har nu bytt till 4mm2 kabel till elfläkten (grövre kablar än elfläkten), satte dit en ny 30A säkring. Samma sak som tidigare, efter ca 20min färd så går säkringen igen. Har kollat att fläkten drar 20A under drift när bilen är avstängd. Vad kan man göra, hur stor säkring vågar man gå upp till för att inte ta sönder fläkten? Jag har inte problem med att några andra säkringar går på bilen och jag hade inget problem på den kretsen tidigare med de två mindre fläktarna. Citera
Lars Alfredsson August 26, 2023 Report August 26, 2023 Säkringen är mest kortslutningsskydd, testa med en storlek större. Kabelarean är fullt tillräcklig. Citera
Per Berglund August 26, 2023 Report August 26, 2023 (redigerad) On 2023-08-25 at 21:23, mikeo cmc 748 said: Jag har tidigare haft två mindre elfläktar på bilen, kopplat till en 30A säkring och ett relä vilket har funkat utan problem. Jag har dock haft problem med kylningen och har nu köpt en större SPAL fläkt på 245W. Räknade fram att det då krävs minst 20A men körde på 30A säkring. https://www.speeding.nu/p/motorstyrning-el/kylflakt-spal/sugande/spal-kylflakt-385mm-16-sugande-varsting.html Fläkten går igång om jag sätter på den manuellt och jag har inte haft problem med att säkringen går. Jag skulle sen ut och prova den nya fläkten och det funkade bra till en början ca 20min körning, fläkten gick igång och stängde av sig med termostaten. Men sen gick säkringen under färd. Jag har nu bytt till 4mm2 kabel till elfläkten (grövre kablar än elfläkten), satte dit en ny 30A säkring. Samma sak som tidigare, efter ca 20min färd så går säkringen igen. Har kollat att fläkten drar 20A under drift när bilen är avstängd. Vad kan man göra, hur stor säkring vågar man gå upp till för att inte ta sönder fläkten? Jag har inte problem med att några andra säkringar går på bilen och jag hade inget problem på den kretsen tidigare med de två mindre fläktarna. Låter fullt normalt! Att det är mycket ampere är att den är kraftfull och flyttar mycket luft vilket motorn jobbar med. En bra kvalitetsmätare helt enkelt. Haft liknande och körde 40A Maxi säkring När fläkten kickar igång det är då det blir en strömrusning och det sliter på säkringen momentant väldigt mycket. Se till jordning är rejäl! Sen måste du följa upp med relä om du nu inte redan har ett som klarar strömmen, De flesta standard ligger på 30A vilket är för klent Ska du köpa så köp 40A Bosch!!! Ingen annat än Bosch! Glöm inte heller att en original generator kommer snabbt dö här men kanske du redan har något bättre redan. Ändrade %s av %s (%s) Citera
mikeo cmc 748 August 26, 2023 Author Report August 26, 2023 Tack Per och Lars för svaren. Var osäker på hur stor säkring som jag vågar gå upp till men ska prova 40A. Är väl att den sliter på säkringen så att den går till slut efter ett antal start och stopp. Har även en 4mm2 jordkabel till jordskena så den ska vara tillräcklig. Installerade en 160A generator nyligen då jag har installerat elservo, elvattenpump så det var bäst att uppgradera. Jag har blandat Bosch och Nagares relä men ska kolla över vad som sitter där och se till att det är ett 40A Bosch innan jag provar vid nästa tillfälle. Citera
mikeo cmc 748 August 28, 2023 Author Report August 28, 2023 Problemet löst, efter att ha bytt relä efter de gamla fläktarna så funkar det nu med 40A relä och säkring. Tror även att mitt värmeproblem kan vara löst nu när jag har monterat den nya fläkten med fläktkåpa. Lyckades få plats med detta då jag gick från mekanisk vattenpump till en Davies Craig elvattenpump. Tidigare så fick jag inte plats med en större fläkt men Davies Craig pumpen är mindre så nu funkade det. Fick även plats med en egentillverkad fläktkåpa. Var tvungen att flytta upp fläkten så mycket jag kunde i ena hörnet för att få frigång till AC-remmen. Citera
Per Berglund August 28, 2023 Report August 28, 2023 Elvattenpump har en väldigt kort hållbarhet!! De är inte gjorda för kontinuerligt drift och går snabbt sönder så mitt råd byt till en vanlig mekanisk. Elpump är enbart för racebruk av praktiska själ Jag kör en helt vanlig GMB högflödes pump och den håller 195F även i en bilkö på 30grader. Kör ju 6,7L volym på drygt 550hk Även haft kör en elektrisk SPAL fläkt och det är den som verkligen betyder något. Vattenflöde är nästan aldrig ett problem om allt är fräsht och rätt termostat det ska ju bara gå runt. Bara allt går runt så sköter elfläkten jobbet Sen vad menar du med att bilen går varm? Kokar eller vad? Citera
mikeo cmc 748 August 28, 2023 Author Report August 28, 2023 Problemet har varit att jag inte fått plats med en stor fläkt då vattenpumpen har varit i vägen. Nu när jag bytte till elpump så kunde jag få dit en större fläkt, vet inte riktigt hur jag ska lösa mitt värmeproblem annars då bilen kokar om jag kör under 40 km/h. Man ser kanske inte helt tydligt på bilden här men fläktmotorn är i höjd med remmen till AC:n vilket hjulet för vattenpumpen var tidigare. Då hade jag nog behövt köpa en smalare kylare för att möjligtvis få dit en mekanisk pump. Tidigare hade jag en mekanisk pump med två mindre fläktar men då kokade bilen efter ca 20 min körning i stan från att bilen var kall. IMG_3591.HEIC Citera
Per Berglund August 28, 2023 Report August 28, 2023 (redigerad) Fast fläkten är felmonterad den ska sitta direkt mot cellerna så bort med den aluminum kåpan. Som det är nu jobbar fläkten ineffektivt....Som du gjort nu så har du ökat arean fast fläkten inte är dimensionerad för det. Då dras det mindre luft genom cellpaketet plus säkerligen massa turbulens. Elfläktar ska enbart dra den luft som dess diameter täcker samt direkt mot cellerna för effekt Kokningen låter inte som ett kylproblem . Du har inte råkat vänt termostaten fel....Har sett erfarna gjort det (mig själv) Ändrade %s av %s (%s) Citera
mikeo cmc 748 August 28, 2023 Author Report August 28, 2023 Okej ja luftflödet ökar ju för jag märker att den drar luft ut i hörnorna. Men jag gjorde även hål med gummiduk för att minska turbulensen och genomsläpp av fartvind. Tidigare körde jag utan fläktkåpa för de två mindre fläktarna men det fungerade inte. Man kan väl säga att jag provar på alla tips jag får varför jag byggde en fläktkåpa för utvärdering. Ja jag hör till de som har satt termostaten fel men jag har även provat att köra med rättvänd termostat och även utan. Men inget av det funkade med den tidigare setup med två mindre fläktar i kombination med mekanisk eller elpump. Jag har satt en kåpa från grillen bak till kylaren för att tvinga in luften. Jag har sågat hål i torpeden upp till ventilationsgallret för att evakuera luft. Headersen har silverkeramisk coating samt lindade. Problemet uppstår när bilen är genomvarm, luften har inte kommit ut från motorrummet. Men det jag märker nu med den ny fläkten är att varmluften kommer ut under bilen på sidorna vilket det inte har gjort tidigare. Det skulle säkert kunna fungera med denna fläkten och mekanisk pump, problemet är bara att jag inte får plats med det, även om jag tar bort fläktkåpan. Citera
svanted August 29, 2023 Report August 29, 2023 du har inte loopat slangarna till värmepaketet? som vi pratar om i en annan tråd, jag vill påstå att det försämrar kylningen då varmt vatten smiter förbi kylaren genom loopen. Citera
Per Berglund August 30, 2023 Report August 30, 2023 (redigerad) Okej kanske bara är en skitkylare då. Den ser lite suspekt tjock ut. Har du kollat temperaturfallet inlopp/utlopp hur mycket det kyler? En IR pistol är kanon använda! Bara för det är en aluminiumkylare så betyder det automatiskt inte bra kylning. Jag har sett exempel där man har väldigt tunna celler i "Kina" paket och då går kylvattnet fort igenom istället för långsamt. Hinner inte med att bli nedkylt. En tjock kylare är även svår att pressa luften igenom. Bättre ha en bred kylare med bra celler kanske ett extra lager max. Jag kör Big Block originalkylare och har aldrig haft några kylproblem. Det viktiga är luftflöde genom kylaren det är det som gör jobbet Ändrade %s av %s (%s) Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.