Jump to content

Oljebyte, Vår eller Höst?


Joel.and

Recommended Posts

3 timmar sedan, Joel.and said:

Hej!

Lite nyfiken då jag hör olika bud. Gör ni er service på bilen före eller efter vintervilan? 
 

Min olja är bytt 27/7 i år. 
2500mil på mätaren.

Mvh, Joel

Alltid på hösten det finns ingen vits göra det på våren.
Olja blir aldrig gammal egentligen utan det är mer att det är dåligt ha en massa föroreningar ståendes i motorn över vintern

Gammal olja innehåller ju både sot, syror och vatten som man inte vill härjar fritt när det blir ståendes.  

Men du kan ju ha kvar oljan som är rätt ny ändå det är ju bara att du kör motorn då & då.
När du vinterkör så räcker det inte stå på tomgång utan man behöver ut och köra den helt varm..Gör det ett par gånger under vintern.

Skulle nog säga oavsett hur du gör så är det viktigt på moderna Mustanger att alltid hålla igång maskineriet på grund av alla små toleranser och elektronik.  Akileshälen på Mustanger är kamjusteringen (cam phasers) som lätt går sönder.   
Dålig olja är en direkt orsak men lika mycket att det är en dålig konstruktion.   Så oavsett ny eller gammal olja så skulle jag iallafall ta några extra turer under vintern
Även växellåda behöver motionen!

Byter du olja nu är du iallafall i fas för oljebyten då de ska göras på hösten för bilar som står länge

Ändrade %s av %s (%s)
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

om det händer nått när man gör så får man slåss mot försdäkringsbolaget som kommer hävda att du inte servat bilen korrekt.

dvs antingen på miltal eller 12 månader, dvs du har överskridit 12 månader

Link to comment
Share on other sites

On 2023-09-08 at 16:13, 66ahenke said:

där är väl ingen garanti på en snart 9 år gammal bil ???

 

edit...jag läste fel på rubriken, det står ju 2015+ jag läste det som det var en 2015 års model 

Men försäkring har du på bilen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...