Jump to content

Vinande ljud från högtalarna beroende på varvtal


mill

Recommended Posts

(redigerad)

Hej, har ett litet märkligt problem med min 2005 GT. När stereon är på, men volymen är på 0, så hörs ett "vinande" ljud från högtalarna. När jag sen ökar varvtalet genom att gasa lite, antingen i neutral växel eller med växel i, så försvinner vinandet gradvis. Stänger jag av stereon så hörs inget. Om jag ändrar belastningen på elsystemet, tex genom att slå på/av halvljus/dimljus etc, så ändras karaktären på vinandet.

Någon som har en teori om vad som kan vara fel?

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Hyffsat vanligt på såhär gamla bilar som hunnit gå lite mil, brukar vara generatorn, eller rättare sagt likriktarmodulen/diodbryggan/elektronikdelen som vid kolpaketet som gett upp. Själva generatorn är bara kopparlindningar, järn, axel och lager och brukar inte paja. Är man lite pysslig och hittar modulen/reservdelen (har för mig det är en Bosch grej)  är den lätt att byta när man väl monterat av generatorn. Vill man göra det enkelt byter man hela generatorn. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tack för svar. Är det någon fara att låta det vara? Jag stör mig inte särskilt mycket på vinandet, det försvinner som sagt så fort man varvar lite och då mullrar det det gött från de raka rören där bak ändå.

Link to comment
Share on other sites

Eftersom det är likriktaren som inte är juste kan det generera växelström till batteriet vilket inte är en höjdare på sikt. Det åldras i förtid.  Oklart om det även kan skada annan elektronik.

Mät upp laddningsnivån med en bra multimeter, har för mig den blev låg. 

Man ska nog inte vänta för länge 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...