Jump to content

Kamaxel


mussepigg1965

Recommended Posts

Jag har en Ford Motorsportkam i en 302a som jag tror har beteckningen 312A, eller nåt sånt. Lite vassare än orginal men ändå mycket snäll. Fast det är klart, det är inte bara kammen som är bytt.

Men det är en relativt lugn gång och helt ok vrid på låga varv.

Annars kan jag varmt rekommendera Ford orginal 225hk hydralkammen.

Link to comment
Share on other sites

Funderar själv på att ändra lite i motorrummet så man får ut lite mer hästar, har en standard 302 4V (J-code)

Sam, vad har du mer för godis i bilen, och hur mycket piggare blir den med det?

Blir ju snabbt så dyrt de gånger jag har räknat på trim men kan ändå inte riktigt släppa tanken på det, mycke vill ha mer brukar det ju heta :D

Link to comment
Share on other sites

Originalkammen i en 289 (C-code och A-code, alltså 200 och 225 hk) har följande data:

Duration insug: 266 grader

Duration utblås: 244 grader

Lyft insug: 0,230"

Lyft utblås: 0,237" (båda uppgifterna på lyft är mätt på kamaxeln)

Överlapp: 0,36 grader

Duration kan ju mätas på olika sätt (från nollspel, eller från en viss lyfthöjd), men tyvärr står det inte vilken metod det är mätt med. Uppgifterna är dock från Fords originallitteratur.

Link to comment
Share on other sites

Tja, det är inte så värst mycket bytt utan det är snarare iordning gjort med omsorg, dvs alla slitdelar byter man. Köpte motorn i ett redan preparerat utförande av Per B vår CMC-admin för så där en 6-7 år sen, Den var redan då väl omhändertagen, med nuvarande innehållet och bestyckning.

Det viktigaste tror jag är att den är viktad och balanserad i vevpartiet. Popupkolvar, edelbrockinsug, renoverade toppar med matchande fjädrar till kammen osv. Den snurrar lätt och ger snabba gassvar, med en vanlig Holley vacum förgasare. Jag polerade lite extra i topparna har jag för mig, innan jag satte ihop motorn. Kommer inte ihåg riktigt vad jag gjorde mer, för det är inte den enda motorn som passerat i mitt garage. Har allt nedskrivet, den är pigg och rask för att vara en vanligt preparerad 302a.

Har till och med vanliga gjutjärnsgrenrören på, så jag kanske missar lite effekt där, men iställer så låter den så snäll

Det är många som trimmar rejält, fast de glömmer att det ska hålla. Den här är preppad för att hålla.

Manuell ger förstås alternativet att ge lite däcktjut i mellan växlingarna, utan att det blir risk för onödiga hjulspinn. Den är pigg med tanke på att det sitter 2.80 i utvxl bak. Den äter lite lameller, men det kan ju bero på föraren naturligtvis.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...