Jump to content

Importera Mustang GT?


Jocce

Recommended Posts

Satt o kikade på lite bilder på nya Mustang GT:n.

Den e juh oerhört vacker och läcker!

Har hört att den kostar från ca 180.000 kr i usa (pga den låga dollaren).

Lönar det sig att importera en själv, då de som säljs i Sverige kostar som billigast ca 350.000:-

Eller äts allt upp av transport, moms (eller tull?) och hamnar på samma slutsumma ändå?

Vad behöver fixas för att få den godkänd i Sverige?

Är det kanske bättre att plocka en från Tyskland eller liknande, har sett att de börjar på ca 200.000 kr och uppåt där.

Hur funkar det med garantier och så på den om man importerar från tyskland resp USA?

Självklart är det manuella lådan jag pratar om.

Nån som har koll på hur den ligger i Försäkring?

Hur funkar den på vintern?

/Jocce

Link to comment
Share on other sites

Hej Jocce!

Det här har jag lyckats klura ut:

Om du privatimporterar behöver du normalt betala både tull och moms. Tullavgiften är 10% på summan av inköpspris och fraktkostnad.

Fraktkostnaden (hamn-till-hamn) ligger på c:a 5000-10000 SEK beroende på vilket bolag som fraktar. Ska bilen transporteras till utskeppningshamnen i USA kostar det 300-500 dollar extra.

Ovanpå det kommer momsen, 25%.

Dvs om du köper en bil för 200.000 SEK och frakten kostar 10.000 så får du betala 21.000 i tull och 52.500 i moms.

Alternativt kan du låta importera bilen till tyskland och därefter importera till Sverige. Det kan bli billigare då tyskland har lägre moms.

Vad som måste fixas på bilen vet jag inte. Antagligen inga stora grejer.

Vad gäller försäkring är det enklast att använda regnummer på en redan privatimporterad när du frågar försäkringsbolagen. I Teknikens Värld nr 25/2004 provkörde de en privatimporterad fullutrustad GT med automatlåda. Den hade regnr WMJ 425.

Skriv gärna här om du får tag på information om vad som måste fixas på bilen för att få den godkänd att köra i Sverige.

Link to comment
Share on other sites

Om jag har fattat rätt behöver du ett bullerintyg för bilen, Behövs för alla impoerterade utifrån eu som är nyare än -96.

Räkna med cirka 4000 kronor där.

Sidoblinkers hyfsat fina en 500 kronor.

Nya glas bak med orange färg 3000 eller "fuska" med backlampan 500.

Positions lampan fram ett par hundra lappar.

Till sist regbesiktning, skatt, skrotpremie cirka 4000 kronor.

Räkna med 10-12000 kronor i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Orkar du att importera och tjäna ca: 50.000 - 75.000:- (med all utrustning), så gör det. Garantier vet jag inte om du får, förmodligen inte. Jag gick till Exclusive Cars och pröjsar för allt jobb som dom då gör. 3 års nybilsgaranti 10.000 mil samt första servicen fri. Har man hållit på ett tag med import så kan man nog detta ganska bra, men för en förstagångare så lär det bli krångligt, verkar det som. Det vore läge för Ford Europa att ta sitt förnuft till fånga, med tanke på att bilen blev populär. Om nu inte USA stoppar för dom, iom att dom inte direkt spottar ur sig bilar från endast 1 fabrik. Så dom tillgodoser USA marknaden i 1:a hand sedan kommer vi långt ner på listan.

Lycka till

Link to comment
Share on other sites

Orkar du att importera och tjäna ca: 50.000 - 75.000:- (med all utrustning), så gör det. Garantier vet jag inte om du får, förmodligen inte. Jag gick till Exclusive Cars och pröjsar för allt jobb som dom då gör. 3 års nybilsgaranti 10.000 mil samt första servicen fri. Har man hållit på ett tag med import så kan man nog detta ganska bra, men för en förstagångare så lär det bli krångligt, verkar det som. Det vore läge för Ford Europa att ta sitt förnuft till fånga, med tanke på att bilen blev populär. Om nu inte USA stoppar för dom, iom att dom inte direkt spottar ur sig bilar från endast 1 fabrik. Så dom tillgodoser USA marknaden i 1:a hand sedan kommer vi långt ner på listan.

Lycka till

Verkar aningen knepigt att plocka in den från USA, dock verkar det som den finns i Tyskland till ganska vettiga priser.

Grejen är att till priset i USA (och ev. även i Tyskland) så är priset enormt vettigt, och man får mycket bil för pengarna.

Men för de pengarna importörerna (inklusive Exclusive Cars med flera) tar för dem så känns det som det finns många andra bilar att välja på.

/Jocce

Link to comment
Share on other sites

Orkar du att importera och tjäna ca: 50.000 - 75.000:- (med all utrustning), så gör det. Garantier vet jag inte om du får, förmodligen inte. Jag gick till Exclusive Cars och pröjsar för allt jobb som dom då gör. 3 års nybilsgaranti 10.000 mil samt första servicen fri. Har man hållit på ett tag med import så kan man nog detta ganska bra, men för en förstagångare så lär det bli krångligt, verkar det som. Det vore läge för Ford Europa att ta sitt förnuft till fånga, med tanke på att bilen blev populär. Om nu inte USA stoppar för dom, iom att dom inte direkt spottar ur sig bilar från endast 1 fabrik. Så dom tillgodoser USA marknaden i 1:a hand sedan kommer vi långt ner på listan.

Lycka till

Verkar aningen knepigt att plocka in den från USA, dock verkar det som den finns i Tyskland till ganska vettiga priser.

Grejen är att till priset i USA (och ev. även i Tyskland) så är priset enormt vettigt, och man får mycket bil för pengarna.

Men för de pengarna importörerna (inklusive Exclusive Cars med flera) tar för dem så känns det som det finns många andra bilar att välja på.

/Jocce

Men det är väl en "Musse" du vill ha...
Link to comment
Share on other sites

Det är väl inte så knepigt, men din vinst blir inte så stor på en grundutrustad bil, ca: 50.000:- . Det är visserligen mycket pengar, men då tror jag inte du har några garantier att åberopa i Sverige. Du måste då säkert ta det med bilhandlaren i USA (krångligt) om du nu har otur dvs.

Hoppas du får din -05 för du verkar brinna för den som jag...

Lycka till..

Link to comment
Share on other sites

Orkar du att importera och tjäna ca: 50.000 - 75.000:- (med all utrustning), så gör det. Garantier vet jag inte om du får, förmodligen inte. Jag gick till Exclusive Cars och pröjsar för allt jobb som dom då gör. 3 års nybilsgaranti 10.000 mil samt första servicen fri. Har man hållit på ett tag med import så kan man nog detta ganska bra, men för en förstagångare så lär det bli krångligt, verkar det som. Det vore läge för Ford Europa att ta sitt förnuft till fånga, med tanke på att bilen blev populär. Om nu inte USA stoppar för dom, iom att dom inte direkt spottar ur sig bilar från endast 1 fabrik. Så dom tillgodoser USA marknaden i 1:a hand sedan kommer vi långt ner på listan.

Lycka till

Verkar aningen knepigt att plocka in den från USA, dock verkar det som den finns i Tyskland till ganska vettiga priser.

Grejen är att till priset i USA (och ev. även i Tyskland) så är priset enormt vettigt, och man får mycket bil för pengarna.

Men för de pengarna importörerna (inklusive Exclusive Cars med flera) tar för dem så känns det som det finns många andra bilar att välja på.

/Jocce

Men det är väl en "Musse" du vill ha...

Ja och nej.

Visst, Mussen brinner jag väldigt för, men finns många andra fina bilar med klipp i, speciellt för runt 400.000:-

Utan tvekan!

Men den känns inte lika lockande för närmare 400.000 kr, då den finns att köpa för typ 225.000:- och uppåt i Tyskland.

För 400.000:- får man som sagt ganska många andra bilar (skulle troligen sikta på en Mitsubishi Lancer Evo 8 för den summan)

/Jocce

Link to comment
Share on other sites

För 400.000:- får man som sagt ganska många andra bilar (skulle troligen sikta på en Mitsubishi Lancer Evo 8 för den summan)

/Jocce

:shock:

Mitshu....Evo 8??? Vad är det? En bil? Låter som en risbrännande pruttmoppe men aldeles för få cylindrar.

:lol::lol::lol:

Jo, egentligen, men underbar att köra, både på sommaren och vintern :)

/Jocce

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...