galileo April 16, 2005 Report April 16, 2005 Jag har ett problem med att vid nedväxling från fyran till trean så måste jag dubbeltrampa med mellangas för att få i vxl. Det händer även vid uppväxling från tvåan till trean när jag varvar över 5000 varv att det är svårt att få i vxl. Inga skrapljud typ kassa synkringar eller skrap i växelspaken heller. Är det någon som känner igen detta fel eller liknande. Finns det någon i mellansverige (mälardalen/värmland) som är kunnig på Ford lilla rug /galileo Citera
Lars Oscarsson cmc383 April 17, 2005 Report April 17, 2005 Hej.Skaffa en reparationshandbok från Haynes, det är ett mycket vanligt fel troligen och det är att växelsegmentetunder växelspaken måste centreras. Detta är mycket svårt att beskriva i text, måste ocksågöras efter beskrivning för att bli rätt.:wink: Citera
JH April 18, 2005 Report April 18, 2005 Haft samma problem med 4vxl rug i en -68 som jag ägt i 15 år. Redan efter en sässong trötttnade och rev jag isär lådan och bytte alla slitdelar, samt inspekterade noga efter anledningar till låsningar. Låsningarna blev färre efter det ingreppet, men ibland utan någon som helst anledning så spärrar det fortfarande för växling. Inte ofta, men det händer några ggr per sässong.Det är mycket viktigt att centreringen står rätt i vxlreglaget, men eftersom det inte är någon större precision på vare sig låda eller orginalreglage så ska man väl inte bli så värst förvånad. Bytte även där ut alla justeringdelarna till ett kit med andra låsringar för varje reglagestag.Att lådan flyter smidigare när man byter alla synkringarna, låsringar och lager kan jag inte förneka. Jag tror ändå att problemet ligger i reglaget som är väldigt känsligt om det inte är rätt justerat. Börja med översyn och justering av reglaget. Står i de flesta verkstadhandböcker hur man gör. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.