Jump to content

Recommended Posts

  • Svar 180
  • Skapad
  • Senaste Svar

Top Posters In This Topic

Hej.

Du har säkert rätt grejor, jag tror fortfarande att det

är något fel med start läget för tändföljden.

Vrid fram motorn manuellt utan tändning eller batteri

kopplat, kolla så att märkningen på vevaxeln nedre

remskiva hamnar mitt för pilen eller piggen.

När den står rätt på märkningen så skall rotorn peka

mot förarplatsen = 1:ans tänd pungt eller snett framåt

höger som då blir 6:ans tädkabel, detta sker var annan

gång ;)

Så här ser det nya locket och rotorn ut... ett standard. rotorn pekar åt cylinder ett men det är ingen märkning i fördelaren som indikerar på det.. den går heller inte att vrida något.. fjädrar bara tillbaka till samma läge.

Att den fjädrar tillbaka och inte går atttt tvinga runt är fullt normalt. Och den pekade på 1:an när du stälde veven så som beskrivet. hmm.. skumt. Kan de vara någon ventil som inte stänger som den skall tro? eller då borde den ju 'ändå starta på de ressterande tycker man änna :/ Som sagt skumt.

Om du skriver var du bor så kan du säkert få hjälp av någon i klubben,

som kan titta in till dig fixa det hela det bör inte ta mer än en halv timme starta upp din för den som kan:-

Förmodligen sitter rotorn i fördelaren ett halvt varv fel :idea:

och då skjuter det i gasaren:- :roll:

Handkraft kan du nog inte rubba den med. Använd ett spärrskaft av modell grövre och dra på bulten som sitter på remskivan på framsidan av motorn.

Se till att du drar åt rätt håll bara, så du inte lossar bulten.

Här e en märkning och den pekar på lite under 30 (någonting) otydligt. Och då står rotorn mot cylinder 1. Står inget om något TDC. ???

Är säkert inte rätt märke på remskivan, såg att det var fler såna duttar nu när axeln snurrat nåt varv. men har inte sett till någon annan märkning

Här e en märkning och den pekar på lite under 30 (någonting) otydligt. Och då står rotorn mot cylinder 1. Står inget om något TDC. ???

Är säkert inte rätt märke på remskivan, såg att det var fler såna duttar nu när axeln snurrat nåt varv. men har inte sett till någon annan märkning

Hmm de där ser ju inte riktigt rätt ut iofs. Du får nog änna lyfta upp fördelaren så den står på ett när vevaxelln står på närkningen och rätt ventil lyfter sig. Annars kan du ju prova en annan grej om du de är så att rästen står rätt utom fördelaren. Tänk tid att du skulle flytta alla tendkablar ett eller2 eller 3 snäpp åt sidan så att du får kabeln till cylinger ett på samma stift på fördelaren som rotorn pekar på. De borde gå tycker jag (om nu inte rotorn står i något mällanläge mellan två stift på fördelaren). Du kan ju prova de..

Men lättast är nog att lyfta upp hela fördelaren och snurra rotorn lite så den kommer på rätt placering när du kör ner fördelaren igen. Men in du inte vågar/vill pilla med de så kan du ju prova de enklare jag beskrev oven.

Ställ svängningsdämparen på 0 grader, då skall rotorn peka på ettans cylinder det vill säga på kontakt stiftet i fördelarlocket som går till ettans tändkabel.

prova o starta skjuter det i gasaren så är du ett halvt varv fel.

Ställ svängningsdämparen på 0 grader lyft fördelaren o vrid rotorn ett halvt var o sätt tillbaka den prova o starta igen, skjuter det fortfarande kan det vara fel på elektronik boxen då det ser ut som du har en elektronisk fördelare:---

Lycka till Mats 8)

Hallå stopp och belägg där!

Motorn ha ju ett brytarlöst Ford Duraspark II som jag anade tidigare.

Nu när du visade lock och innehållet i fördelaren så syns det väl

Du ser magnettriggern som ser ut som ett 8-tandat kugghjul

Du har alltså köpt fel lock och rotor till fördelaren.

Även fel tändkablar dessutom

Du måste köpa rotor, krage och övre lock för Duraspark

Om du läser artikelnummret på fördelaren så får du fram årtalet.

Duraspark är mycket bättre!!!

Desutom har du på den bilden MSD kablar som också mycket bättre.

Jag är väldigt osäker på om lock för äldre brytarfördelare går på en Duraspark fördelare.

Har aldrig försökt eller trott att det skulle gå heller.

Din maskin borde hosta igång utan problem.

Gäller bara hitta tändningen.

Jag skulle i det här läget inte lita på tändmärkena på svänghjulet heller.

Dom kan vara helt fel eftersom Ford har flyttat runt det här för olika årsmodeller.

Din motor är troligtvis en blandning av årsmodeller.

Bara var envis!

Lycka till

Per B har helt rätt.. sökte upp bilder på ett duraspark och det var riktigt.

då är det bara att fösöka få rotorn i rätt riktning då eller?

Ska jag lyfta den och rotera den till tändkabel 1??

Jag skulle lyfta på ventilkåpan för att kolla att 1áns ventiler verkligen är i rätt läge i förhållande till tändmärkena.

Ställa 1áns kolv i TDC (Top Dead Center)

Först då rikta fördelararmen på tändkabel nr 1

Eller prova dig fram.

Kan gå det med! ;)

OBS!

Själva locket kan bara passa på 1 sätt på fördelaren !

Måste finnas någon styrning

Ska ta och prove det först i morrn bitti.

När man lyfter på ventilkåporna så ser man ju ventilerna, ska 1:ans ventil vara "uttänjd" altså lång jämfört med en som är hoptryckt i fjädern när kolven är i TDC?

Dum fråga men jag kan som sagt inte så mycket än... Men hur får jag upp kolven i TDC?

Ska ta och prove det först i morrn bitti.

När man lyfter på ventilkåporna så ser man ju ventilerna, ska 1:ans ventil vara "uttänjd" altså lång jämfört med en som är hoptryckt i fjädern när kolven är i TDC?

Dum fråga men jag kan som sagt inte så mycket än... Men hur får jag upp kolven i TDC?

OK!

Det här är kanske lite överkurs om du är ny på detta.

Att vrida runt vevaxeln för att flytta kolven kan du bara göra med hjälp av ett spärrskaft med nr 24 hylsa (tror jag det var) direkt på vevaxel.

Nedre remskivan

Ta bort 1ans tändstift så du eller medhjälpare kan se när kolven kommer upp.

När kolven kommer fram så stannar du strax innan kolven når toppen (TDC)

Titta på de 2 ventilerna nu!

Båda ska vara helt stängda.

Känner du på vipparmarna så ska dom vara lite lösa.

Är dom det så vet du nu att 1áns kolv är i läge för att tända.

Om en ventil nedtryckt så får du forsätta 1 varv till

Vill du slippa lyfta av kåpan kan du plocka ur stiftet ur ettans cyl och känna med tummen samtidigt som du snurrar på veven när du får kompression i ettan känner känner du med något mjukt tex en slangbit när kolven är i topp då ska tdc märket på remsivan stämma med märket.

Pelle

På remskivan hittar jag ingen märkning, (Hur ser en sådan märkning ut?)

Har hittat grad-skalan på svängningsdämparen, men allt sånt här spelar ju ingen roll så länge inte rotorn rör sig när vevaxeln snurrar.

Vad kan ha hänt när vevaxeln snurrar men rotorn står kvar på samma ställe??

Vevaxeln snurrar men motorn står still?

Tyvärr jag förstår inte vad du menar.

Ärligt talat så tror jag du inte själv ska forstätta med att skruva med maskinen.

Kan kosta dig dyrt

Försök få hjälp på plats.

Per:

Rotorn, inte motorn. 8)

Jag fattar inte hur det kan gå till. Ta upp fördelaren ur blocket och kolla hur drevet ser ut.

Oj slöläste visst! :--

Ja som "Lupusrex" sa så dra upp fördelaren och undersök.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...