winnerpatric cmc162 April 27, 2005 Author Report April 27, 2005 Så här ser det nya locket och rotorn ut... ett standard. rotorn pekar åt cylinder ett men det är ingen märkning i fördelaren som indikerar på det.. den går heller inte att vrida något.. fjädrar bara tillbaka till samma läge. Citera
Lars Oscarsson cmc383 April 27, 2005 Report April 27, 2005 Hej.Du har säkert rätt grejor, jag tror fortfarande att detär något fel med start läget för tändföljden.Vrid fram motorn manuellt utan tändning eller batterikopplat, kolla så att märkningen på vevaxeln nedreremskiva hamnar mitt för pilen eller piggen.När den står rätt på märkningen så skall rotorn pekamot förarplatsen = 1:ans tänd pungt eller snett framåt höger som då blir 6:ans tädkabel, detta sker var annan gång Citera
sniffer April 27, 2005 Report April 27, 2005 Så här ser det nya locket och rotorn ut... ett standard. rotorn pekar åt cylinder ett men det är ingen märkning i fördelaren som indikerar på det.. den går heller inte att vrida något.. fjädrar bara tillbaka till samma läge.Att den fjädrar tillbaka och inte går atttt tvinga runt är fullt normalt. Och den pekade på 1:an när du stälde veven så som beskrivet. hmm.. skumt. Kan de vara någon ventil som inte stänger som den skall tro? eller då borde den ju 'ändå starta på de ressterande tycker man änna :/ Som sagt skumt. Citera
cmc 49 April 27, 2005 Report April 27, 2005 Om du skriver var du bor så kan du säkert få hjälp av någon i klubben,som kan titta in till dig fixa det hela det bör inte ta mer än en halv timme starta upp din för den som kan:-Förmodligen sitter rotorn i fördelaren ett halvt varv fel och då skjuter det i gasaren:- Citera
winnerpatric cmc162 April 27, 2005 Author Report April 27, 2005 Bor i Bromölla som ligger på gränsen mellan skåne och blekinge. 2 mil utanför kristianstad... Ska kolla det där med att vrida på vevaxeln först. Den fungerade som sagt när den lämnade USA sen har den blivit vinschad på och av alla ställen. Citera
winnerpatric cmc162 April 27, 2005 Author Report April 27, 2005 Hur ska jag få vevaxeln att röra sig då? den sitter ju benhårt. går inte att snurra alls med handkraft. eller så gör jag jävligt fel Citera
LupusRex April 27, 2005 Report April 27, 2005 Handkraft kan du nog inte rubba den med. Använd ett spärrskaft av modell grövre och dra på bulten som sitter på remskivan på framsidan av motorn.Se till att du drar åt rätt håll bara, så du inte lossar bulten. Citera
winnerpatric cmc162 April 28, 2005 Author Report April 28, 2005 Här e en märkning och den pekar på lite under 30 (någonting) otydligt. Och då står rotorn mot cylinder 1. Står inget om något TDC. ???Är säkert inte rätt märke på remskivan, såg att det var fler såna duttar nu när axeln snurrat nåt varv. men har inte sett till någon annan märkning Citera
sniffer April 28, 2005 Report April 28, 2005 Här e en märkning och den pekar på lite under 30 (någonting) otydligt. Och då står rotorn mot cylinder 1. Står inget om något TDC. ???Är säkert inte rätt märke på remskivan, såg att det var fler såna duttar nu när axeln snurrat nåt varv. men har inte sett till någon annan märkningHmm de där ser ju inte riktigt rätt ut iofs. Du får nog änna lyfta upp fördelaren så den står på ett när vevaxelln står på närkningen och rätt ventil lyfter sig. Annars kan du ju prova en annan grej om du de är så att rästen står rätt utom fördelaren. Tänk tid att du skulle flytta alla tendkablar ett eller2 eller 3 snäpp åt sidan så att du får kabeln till cylinger ett på samma stift på fördelaren som rotorn pekar på. De borde gå tycker jag (om nu inte rotorn står i något mällanläge mellan två stift på fördelaren). Du kan ju prova de..Men lättast är nog att lyfta upp hela fördelaren och snurra rotorn lite så den kommer på rätt placering när du kör ner fördelaren igen. Men in du inte vågar/vill pilla med de så kan du ju prova de enklare jag beskrev oven. Citera
cmc 49 April 28, 2005 Report April 28, 2005 Ställ svängningsdämparen på 0 grader, då skall rotorn peka på ettans cylinder det vill säga på kontakt stiftet i fördelarlocket som går till ettans tändkabel.prova o starta skjuter det i gasaren så är du ett halvt varv fel.Ställ svängningsdämparen på 0 grader lyft fördelaren o vrid rotorn ett halvt var o sätt tillbaka den prova o starta igen, skjuter det fortfarande kan det vara fel på elektronik boxen då det ser ut som du har en elektronisk fördelare:---Lycka till Mats Citera
Gäst April 28, 2005 Report April 28, 2005 Hallå stopp och belägg där!Motorn ha ju ett brytarlöst Ford Duraspark II som jag anade tidigare.Nu när du visade lock och innehållet i fördelaren så syns det välDu ser magnettriggern som ser ut som ett 8-tandat kugghjulDu har alltså köpt fel lock och rotor till fördelaren.Även fel tändkablar dessutomDu måste köpa rotor, krage och övre lock för DurasparkOm du läser artikelnummret på fördelaren så får du fram årtalet. Citera
winnerpatric cmc162 April 28, 2005 Author Report April 28, 2005 Har det gamla locket och rotor kvar, men det var samma fenomen med det systemet. men jag kan altså inte ha det jag har på nu?Här e det gamla::: Citera
winnerpatric cmc162 April 28, 2005 Author Report April 28, 2005 Per B har helt rätt.. sökte upp bilder på ett duraspark och det var riktigt. då är det bara att fösöka få rotorn i rätt riktning då eller? Ska jag lyfta den och rotera den till tändkabel 1?? Citera
Gäst April 28, 2005 Report April 28, 2005 Duraspark är mycket bättre!!!Desutom har du på den bilden MSD kablar som också mycket bättre.Jag är väldigt osäker på om lock för äldre brytarfördelare går på en Duraspark fördelare.Har aldrig försökt eller trott att det skulle gå heller.Din maskin borde hosta igång utan problem.Gäller bara hitta tändningen.Jag skulle i det här läget inte lita på tändmärkena på svänghjulet heller.Dom kan vara helt fel eftersom Ford har flyttat runt det här för olika årsmodeller.Din motor är troligtvis en blandning av årsmodeller.Bara var envis!Lycka till Citera
Gäst April 28, 2005 Report April 28, 2005 Per B har helt rätt.. sökte upp bilder på ett duraspark och det var riktigt. då är det bara att fösöka få rotorn i rätt riktning då eller? Ska jag lyfta den och rotera den till tändkabel 1??Jag skulle lyfta på ventilkåpan för att kolla att 1áns ventiler verkligen är i rätt läge i förhållande till tändmärkena.Ställa 1áns kolv i TDC (Top Dead Center) Först då rikta fördelararmen på tändkabel nr 1Eller prova dig fram.Kan gå det med! Citera
Gäst April 28, 2005 Report April 28, 2005 OBS!Själva locket kan bara passa på 1 sätt på fördelaren !Måste finnas någon styrning Citera
winnerpatric cmc162 April 28, 2005 Author Report April 28, 2005 Ska ta och prove det först i morrn bitti.När man lyfter på ventilkåporna så ser man ju ventilerna, ska 1:ans ventil vara "uttänjd" altså lång jämfört med en som är hoptryckt i fjädern när kolven är i TDC? Dum fråga men jag kan som sagt inte så mycket än... Men hur får jag upp kolven i TDC? Citera
Gäst April 28, 2005 Report April 28, 2005 Ska ta och prove det först i morrn bitti.När man lyfter på ventilkåporna så ser man ju ventilerna, ska 1:ans ventil vara "uttänjd" altså lång jämfört med en som är hoptryckt i fjädern när kolven är i TDC? Dum fråga men jag kan som sagt inte så mycket än... Men hur får jag upp kolven i TDC?OK! Det här är kanske lite överkurs om du är ny på detta.Att vrida runt vevaxeln för att flytta kolven kan du bara göra med hjälp av ett spärrskaft med nr 24 hylsa (tror jag det var) direkt på vevaxel.Nedre remskivanTa bort 1ans tändstift så du eller medhjälpare kan se när kolven kommer upp.När kolven kommer fram så stannar du strax innan kolven når toppen (TDC)Titta på de 2 ventilerna nu!Båda ska vara helt stängda. Känner du på vipparmarna så ska dom vara lite lösa.Är dom det så vet du nu att 1áns kolv är i läge för att tända.Om en ventil nedtryckt så får du forsätta 1 varv till Citera
Pelle 2 April 28, 2005 Report April 28, 2005 Vill du slippa lyfta av kåpan kan du plocka ur stiftet ur ettans cyl och känna med tummen samtidigt som du snurrar på veven när du får kompression i ettan känner känner du med något mjukt tex en slangbit när kolven är i topp då ska tdc märket på remsivan stämma med märket.Pelle Citera
winnerpatric cmc162 April 28, 2005 Author Report April 28, 2005 Tackar för tipsen, låter lite bökigt när det är så lite plats att jobba med men jag ska försöka i morrn. Man lär sig bara mer och mer ju längre man är inne på forumet!!! Kanon!!! Citera
winnerpatric cmc162 April 29, 2005 Author Report April 29, 2005 På remskivan hittar jag ingen märkning, (Hur ser en sådan märkning ut?) Har hittat grad-skalan på svängningsdämparen, men allt sånt här spelar ju ingen roll så länge inte rotorn rör sig när vevaxeln snurrar. Vad kan ha hänt när vevaxeln snurrar men rotorn står kvar på samma ställe?? Citera
Gäst April 29, 2005 Report April 29, 2005 Vevaxeln snurrar men motorn står still?Tyvärr jag förstår inte vad du menar.Ärligt talat så tror jag du inte själv ska forstätta med att skruva med maskinen.Kan kosta dig dyrtFörsök få hjälp på plats. Citera
LupusRex April 29, 2005 Report April 29, 2005 Per:Rotorn, inte motorn. Jag fattar inte hur det kan gå till. Ta upp fördelaren ur blocket och kolla hur drevet ser ut. Citera
Gäst April 29, 2005 Report April 29, 2005 Per:Rotorn, inte motorn. Jag fattar inte hur det kan gå till. Ta upp fördelaren ur blocket och kolla hur drevet ser ut.Oj slöläste visst! Ja som "Lupusrex" sa så dra upp fördelaren och undersök. Citera
winnerpatric cmc162 April 29, 2005 Author Report April 29, 2005 När jag provade att ta ur fördelaren förra gången så gick det inte... vågade inte ta i hur mycket som helst. Är det något mer än bulten i blocket man ska lossa Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.