seppo April 27, 2005 Report April 27, 2005 För några år sedan hade jag en -88 gt cab som var helförsäkrad hos Bilsport och MC. Minns att jag brukade berätta för andra hur förmånligt ( billigt ) det var. Caben sålde jag och åkte till Tyskland och köpte en -92 GT Hatchback med automat istället. När jag skulle försäkra den hos Bilsport och MC fick jag höra att Mustangen måste vara minst 20 år gammal om den skall kunna kallas entusiastbil. De ville inte försäkra den. Efter rundringning hittade jag inte ett enda bolag med vettiga priser. En kompis berättade att om man är med i mustangklubben får man billig försäkring genom dom, varvid jag sökte medlemskap. Men det var en spark i luften. Man hade infört samma 20 års regel även där. Idag har jag Mussen bara trafikförsäkrad hos Folksam. Hoppas verkligen Mustangklubben kan hitta en samarbetspartner som vill försäkra även oss andra med "nyare" Mustanger. Hoppfull 5.0 Citera
Pernolf cmc 558 April 27, 2005 Report April 27, 2005 Länsförsäkringar har en entusiastförsäkring där man kan försäkra sin 92:a.Dom hade iaf det kvar i höstas. Citera
Rosell April 27, 2005 Report April 27, 2005 Tjena.Jag hade samma problem. Efter kollat massa försäkring till hutlösa priser valde jag till slut en märkesförsäkring hos if. Kolla in fordforsakring.com Det är if men det är en speciell märkesförsäkring. Jag betalar 5400 kr/år helförsäkrat för en GT Cab -87. Det tycker jag är helt ok. (bor ändå mitt i malmö och är under 30) Citera
deliq cmc 1722 April 28, 2005 Report April 28, 2005 Jag kollade nyligen upp entusiastförsäkringen hos LF. för mig skulle den kosta 1300:- nånting per helår.MEN, en vanlig helförsäkring från LF kostar för mig inte mer än 2300:- /halvår och om jag sedan ställer av bilen under vinterhalvåret så får jag tillbaka ca 1000:- av skatten så då går det hela jämnt upp Dessutom slipper jag kravet på batterifrånskiljare, brandsläckare m.m. och kan köra upp till 1000mil i stället för max 500 mil som gäller för entusiastförsäkringen. Citera
seppo April 28, 2005 Author Report April 28, 2005 Tack Dennis Liljeqvist för ditt tips. Dethär verkar lovande. Jag skall kolla upp med Länsförsäkringar. Såg att du har en kompressor i din -92:a. Vet du om det sitter en smidd eller gjuten vevaxel i en -92:a? Undrar hur det skulle va´ med en kompressor och automatlåda? Jag har en -92:a GT Hatchback med automat. Citera
deliq cmc 1722 April 29, 2005 Report April 29, 2005 Såg att du har en kompressor i din -92:a. Vet du om det sitter en smidd eller gjuten vevaxel i en -92:a? Undrar hur det skulle va´ med en kompressor och automatlåda? Vet inte om vevaxeln är smidd eller gjuten, tyvärr. Nog borde det väl funka med automat och kompressor alltid, men det kanske krävs att du kollar att lådan klarar av vridmomentet.Själv har jag mauell låda... Citera
seppo April 29, 2005 Author Report April 29, 2005 Är det stor skillnad på effekten och vridet jämfört med original? Vad säger bilprovningen när du kommer? Citera
1096 April 29, 2005 Report April 29, 2005 Till "Seppo"Ska sitta en "vanlig" nodulargjutjärnsvev i 92ans motor, dock smidda kolvar. Har haft funderingar på att ladda min 93a lite men jag har ju inte smidda kolvar enligt all litteratur så blir lite annat istället. Citera
deliq cmc 1722 May 1, 2005 Report May 1, 2005 Är det stor skillnad på effekten och vridet jämfört med original? Vad säger bilprovningen när du kommer?Det är en "herrejösses"-skillnad ...och bilprovningen säger ingenting, den är intagen som flyttgods och hade kompressorn monterad vid reg.besiktningen ...så den är godkänd... Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.