Mickey May 1, 2005 Report May 1, 2005 Hej, Efter att jag monterat i mina nyförvärvade brytarspetsar och ställt in tändningen, renoverade jag min Autolite 2100 förgasare. Efter att ställt in förgasaren enligt rekommendationerna, så gick det rätt bra i början. Ända tills jag skulle göra en kickdown kring 70km/h, då en kraftig knallgas utvecklades i från avgasrören. När jag kom hem och skruvat litet på bränsle/luft skruvarna, så kollade jag tändningen än en gång. Tändningen hade flyttat sig rejält och fick vrida på fördelaren igen. Nästa provtur var mindre kul och när jag gasar så håller motorn nu på att dö. Finns det någon som har en idé vad det jag har glömt?Tacksam för förslag,Anders Citera
sniffer May 1, 2005 Report May 1, 2005 Inte ovanligt att man skuter av pluggar från vakumrör på förgasaren när motorn skuter i förgasaren. Du kanske är säker på att den sköt där bak men skadar ju inte att kolla iallfall. Citera
Mickey May 2, 2005 Author Report May 2, 2005 Jo, tyvärr så sitter vacumröret på plats och det var där bak det sa pang...det enda rör jag har är det som sitter mellan fördelaren och förgasaren. Citera
joschen May 2, 2005 Report May 2, 2005 Det som slår mej när du säger att motorn puffar är att det låter som om du har tjuv luft någonstans eller att du har något lurt med acc pumpen.Men jag skulle rösta på tjuv luft. Citera
Mickey May 2, 2005 Author Report May 2, 2005 Jag är inte helt säker om det läcker luft, men nästan i varje fall. När jag provkörde den före jag hade ställt in tändningen så gick den förhållandevis jämnt (med undantag för jag gjorde en kickdown). Det var först efter att jag justerade tändningen en andra gång som jag började få problem med accelerationen. Kom precis på att jag inte tog loss och pluggade vacumslangen när jag ställde in tändningen. Skulle det kunna ha någon betydelse?Är det inte litet märkligt att tändningen har ändrat sig så mycket efter att ha ställt in förgasaren? Finns det några andra ställen det kan läcka in luft som jag borde kolla?Skall kolla acc pumpen och se om allt sitter som det skall. Jag tyckte jag var väldigt noggrann när jag satte i det nya delarna, men kan väl aldrig vara för säker misstänker jag. Citera
Lars Oscarsson cmc383 May 2, 2005 Report May 2, 2005 Hej.det behöver inte var något problem med förgasaren däremotså låter det som att fördelaren fått fnatt. Kanske du skall kolla upp fördelaren och fjädrar plus motvikterunder tändplattan, dom kanske har lossat eller fastnat. Det kan ju också vara helt fel fjädrar till motvikterna i fördelaren. Med en jä-la massa otur så kan du ha något som pajat i förgasarenäven fast den är ompackad, du kanske får göra en ompackning igen , men framför allt kolla fördelaren. Citera
Mickey May 2, 2005 Author Report May 2, 2005 Jag har precis satt in en Pertronix låda som ersätter mina gamla brytare och allt såg ok ut. Det enda mystiska med min fördelare är att den kommer från en -73a och i min bil sitter det en 289 från 67. Citera
Lars Oscarsson cmc383 May 2, 2005 Report May 2, 2005 Jo det är lite skillnad på en fördelare från 60-70 tal, skillnaden är just att arbetsområdet o vacumklockans funktion som är olika. I princip har det samma värden och funktion, detär alltså inte någon jättestor skillnad efter lite ombyggnadsom tex byte av vacumklocka och andra värden på vikter. Under den plattan i fördelaren som brytarspetsar ellerignitor monteras på finns små tyngder som sitter påUNDERSIDAN, dessa hålls fast med fjäder, det kan vara så att någon tyngd eller fjäder kan ha släppt eller fastnat. Denna platta och tyngder påverkas av vacum från förgasaren och gör att fördelaren flyttar tändpungt med eller emot vid gaspådrag och för att tändningen skallbli vid rätt tidpungt. Citera
Mickey May 2, 2005 Author Report May 2, 2005 Hann inte med att testa, men lyckades i varje kolla igenom fördelaren och tyngder och fjädrar verka sitta stabilt. Även vakuum membranet verkar vara intakt. Jag har fixat nya slangar och skall se till att det inte är några smygläckor som spökar. Hoppas bara att jag hinner med att testa imorgon och tack för alla goda idéer så länge. Citera
Mickey May 3, 2005 Author Report May 3, 2005 Nu har problemet gått över i att tändningen istället När jag ställer in tändningen först utan vakuumslangen inkopplad till membranet, så går allting bra och motorn går jämnt och fint. Sen när jag kopplar in vakuumslangen på fördelaren igen tillsammans med förgasaren, har tändningen ändrats...Kan detta också ha med luftläckor att göra? Den enda läcka där kan vara är i så fall inne i förgasaren.Misstänker att det har med tomgången att göra, men kan inte ställa den så lågt som det står i "boken" (475 rpm om jag minns rätt). Den lägsta tomgången jag kan få utan belastning innan den dör är runt 800, men varvtalet står och svänger upp och ner en del. Jag provkörde den i alla fall, men kunde inte trycka på gasen utan att hålla på att kväva motorn. Börjar snart bli desperat...känner ni någon i närheten av Malmö som skulle kunna hjälpa mig eller har ni några ytterligare förslag? Citera
Mickey May 4, 2005 Author Report May 4, 2005 Kanske och skall kolla kamkedjan också.Det kanske är jag som tänker fel, men borde inte tändningen ändra sig efter man kopplar in vakuum slangen? Anledningen till att man kopplar bort vakuumslangen är väl för att ge en belastning som i sin tur sänker varvtalet. Om det inte är något vakuum i fördelaren kommer ju inte platten i fördelaren att påverkas heller. Därför borde väl också tändningen ändra sig när man kopplar in vakuumslangen igen och varvtalet ökar något, eller? Citera
Mickey May 8, 2005 Author Report May 8, 2005 Jag hittade en bra artikel om timing som förklarar det mesta:http://www.fordmuscle.com/archives/2000 ... ndex.shtmlNu lyckades jag äntligen hitta det sista problemet som var på plattan som brytarspetsarna sitter på. Det var en liten plastaxel som påverkar fjäderbelastningen i plattan som hade fått en känga. Istället för att bara plattan kunde vridas runt sin axel, så kunde den även vridas i sidled också...detta påverkade i sin tur avståndet mellan brytarspetsarna och fick en väldigt skakig upplevelse. En ny platta kostade 135.- och livet börjar kännas härligt Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.