Jump to content

Däckstryck


 Share

Recommended Posts

Nu när bilen kommit ut på vägarna har jag två frågor om däckstryck...

Har som sagt en Mach1 från 72 med en tjänstevikt på 1690 kg. Bakdäcken är av kalibern 295/50-15 och framdäcken är normala 215/60-15 eller däromkring.

Hur mycket luft rekommenderas att ha i dem vid normal körning?

När det vankas race bör jag väl sänka trycket i bakdäcken, men hur mycket ska det sänkas?

Link to comment
Share on other sites

När det vankas race ska du endast sänka trycket i bakhjulen OM du har däck med rynkelsida, dvs slicks eller dotslicks. Sänker du trycket på vanliga däck så gör du bara skit för dig själv.

För övrigt, 2.5 kg brukar vara ett bra riktvärde, ska du köra långt så kan du öka lite för att få ner rullmotståndet...

mvh

jocke

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Nu när bilen kommit ut på vägarna har jag två frågor om däckstryck...

Har som sagt en Mach1 från 72 med en tjänstevikt på 1690 kg. Bakdäcken är av kalibern 295/50-15 och framdäcken är normala 215/60-15 eller däromkring.

Hur mycket luft rekommenderas att ha i dem vid normal körning?

När det vankas race bör jag väl sänka trycket i bakdäcken, men hur mycket ska det sänkas?

Du kan sänka ett par hekto för bättre grepp, men fyll på innan du ska

kör i 230kmh igen :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...