Jump to content

Möjlig bugg i Lane Assistance - FLC25M - 2022 California Special - Cabriolet

Featured Replies

comment_187350

Hej vänner, jag ville fråga om råd hur man kunde utreda min olyckshändelse med Ford, eftersom allt tyder på att det är fel på styr-mjukvara i Lane assistance.

Lördag 2025-05-03 ca 21.30 sätter jag på E4:an utanför Värnamo, Cruise Control och Lane Assistance. Jag kör lite mer än 120 km/h och det regnar hård.

Bilen släpper ibland när det kommer stora vattenpöler men generellt så håller däcken bra kontakt med väg-laget.

Helt plötsligt släpper bägge bak-hjulen och Mustang börjar spinna motsols, jag slår i räcket och slungas ut till andra sidan i diket, roterar ett till varv och bilen stannar.

Ett av däcken sprängs och fronten på vänster sidan, skadas lindrigt, ingen utlösning av krock-kudden inträffar.
Apple Watch föreslår att ringa SOS larm eftersom den har upptäckt en möjlig kör-olycka.
Snabb så rycker räddningstjänsten på plats, polisen och jag blir kändis i trakterna.

I höstas föreslår Ford uppgradering av lane assistance mjukvara, vilket vi utför hos Hedin Bil i Bromma.
Hel vintern åker jag runt på vinterdäck inte inte använt lane assistance, eftersom den är sämre än hos VW Golf.

Så hur vi vidare har ni några förslag? Bilen är tänkt att lagas av Sveplans Bilplåt i Bromma. Hedin Bil i Bromma hjälper till.
IMG_6847.jpgIMG_6848.jpg

  • Author
comment_187354
3 minutes ago, Corvette said:

för mig låter det som du fått vattenplaning då du kört för fort
vet inte vad det har med din lane assist att göra

bättre du kollar med en jurist vad han anser om detta

Möjligt, men jag har kört på autobahn, blöt i 260 km/h utan några problem.

Våra svenska vägar kanske inte kan jämföra i kvalité.

comment_187358

Så här är välden idag, folk köper effektmonster och tror att datorn ska sköta allt i alla lägen. Stäng av allt skit å lär dig köra istället är mitt råd ;-)

Det är såna här fall och stämningarna som blir resultatet som skapar ännu mer kontrollerande system som går in och reglerar effekten så att Svärmor ska kunna låna bilen och hämta barnen med plattan i mattan hela tiden och ändå komma fram säkert utan att köra för fort.

Datorn var väl lite bisy med nåt annat i den hundradels sekunden och du var för sen på ratten, det kanske var en vindby eller stigning som gjorde att du eller cruiscontrollen ökade trotteln några %, du kanske sträckte dig efter kaffekoppen, lådan kanske växlade ner också, den lilla ökningen gav +50hk samtidigt som det var en lite längre eller djupare pöl, dieselspill kanske så antispinnen han inte med helt enkelt och du var för sen på ratten.

Lanecontrollen är nog knappast konstruerad för korrigera läget vid sladd utan är tänkt att justera långsamma kursändringar och styra in bilen mellan linjerna. Har du kollat så det inte var en tidigare vägarbetesplats och gamla linjemarkeringar svängde av åt något håll. Min erfarenhet av lanecontrol vid sånt väglag du beskriver är att det känns mer osäkert och kan ge läbbiga moment vid lite småplaning eller ishalka när man kör lite fortare än vad väglaget klarar. Dock framhjulsdriven hybrid men ändå. Ibland kickar den in 70Hk eleffekt ovanpå motoreffekten trots att du kör i förbränningsläge för batteriet är urladdat (den spar alltid 20% batteri till långsam körning och kortare effektboost vid behov) lite oväntat och nyckfullt då gäller det att inte sova.

:-)

PS. Jag har också skickat en Musse i diket, men helt utan antinånting, helt eget fel, så jag håller själv på lär mig köra ;-)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...