Jump to content

Oljetryck 351w


cmc1102

Recommended Posts

Oljetrycksmätaren sjunker något i min -69.då jag står stilla eller kör sakta o går upp till normal vid farter över 50,Har nyligen märkt det..Vad kan jag göra åt det..oljan? :(:x:evil:

Link to comment
Share on other sites

Låter normalt. Du får inte fullt oljetryck förrän motorn kommer upp lite i varv (gissningsvis 1500-2000 varv). Oljetrycksmätaren i min egen bil (-66:a) har dessutom så mycket "dämpning" att nålen rör sig mycket segt, det tar några sekunder innan den reagerar när man varvar upp motorn. Jag misstänker att alla Fords originalmätare reagerar likadant.

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Det är helt normalt att olietrycket varierar över varvtalet. Oliepumpen roterar också med olika varvtal och trycket går följagtigt upp när varvtalet ökas. Max tryck när pumpen är uppe i varv releras sedan med en ventil i smörjsystemet då ett för högt oljetryck också är skadlig för motorn. Princip ovan är samma för alla motorer med vanligt smörjsystem.

Om du vill dubbelkolla dit oljetryck kan du ansluta en oljetrycksindikator (mätklocka) direkt på motorn och avläsa rätt värde. Fleste värkstäder har en sådan alt går det säkert att låna hos någon med velhållen värktygssamling.

Just nu har jag inte tilgång till nyare Mustang info utan att snabbkollade bara i värkstadshandboken från 66 och där står att vid kontroll av oljetryck på alla motorer (170, 200, 260, 289 och 390 ci) ska trycket ligga på 35-55 psi vid 2000 rpm och driftsvarm motor.

Lycka till. :)

Mvh/Anders

Link to comment
Share on other sites

Du kan prova att köra med en trögare olja 10w40 om du inte gör det . Är oljan gammal blir den också tunnare . Med ett tidigare tryckfall .Oljan kan även bli tunnare av bensin . Man bör alltid köra på en bra mineral olja av pensylvania typ .Med lite tätare oljebyten .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...