Jump to content

Featured Replies

comment_1195

Låter normalt. Du får inte fullt oljetryck förrän motorn kommer upp lite i varv (gissningsvis 1500-2000 varv). Oljetrycksmätaren i min egen bil (-66:a) har dessutom så mycket "dämpning" att nålen rör sig mycket segt, det tar några sekunder innan den reagerar när man varvar upp motorn. Jag misstänker att alla Fords originalmätare reagerar likadant.

comment_1209

Hej,

Det är helt normalt att olietrycket varierar över varvtalet. Oliepumpen roterar också med olika varvtal och trycket går följagtigt upp när varvtalet ökas. Max tryck när pumpen är uppe i varv releras sedan med en ventil i smörjsystemet då ett för högt oljetryck också är skadlig för motorn. Princip ovan är samma för alla motorer med vanligt smörjsystem.

Om du vill dubbelkolla dit oljetryck kan du ansluta en oljetrycksindikator (mätklocka) direkt på motorn och avläsa rätt värde. Fleste värkstäder har en sådan alt går det säkert att låna hos någon med velhållen värktygssamling.

Just nu har jag inte tilgång till nyare Mustang info utan att snabbkollade bara i värkstadshandboken från 66 och där står att vid kontroll av oljetryck på alla motorer (170, 200, 260, 289 och 390 ci) ska trycket ligga på 35-55 psi vid 2000 rpm och driftsvarm motor.

Lycka till. :)

Mvh/Anders

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...