November 2, 2025Nov 2 comment_188486 Hej mustangvänner. Jag behöver råd, tips och kunskap. Jag har en -65 års mustangcab med en 302 cu motor och troligtvis High Performance utrustad eftersom tändföljden inte är som en standardmotor. Jag har ägt denna sedan år 2000. Mitt problem redan från början har varit att tidigare ägare misshandlat gängorna till avtappningspluggen i oljetråget. Endast några få gängor längst in har bitit tag i oljepluggen, så jag har under alla år hittills inte vågat dra åt pluggen mer än 15 NM, vilket är långt under rekommendationen. Min känsla är att de få gängor som fortfarande biter i, mer och mer blir utmattade för varje år som går och till slut havererar. Fråga 1 till er: om jag skulle köpa ett helt nytt oljetråg, vilket företag eller leverantör rekommenderas för att få bra kvalité och grejor som verkligen passar? Fråga 2: ute på marknaden finns reparationssatser för havererade oljepluggsgängor. Är det någon av er som har erfarenhet av detta sätt att fixa gängor och är detta ett förfarande som kan rekommenderas och är pålitligt och hållbart?Med vänlig hälsning och tack på förhand för svar och kommentarer// Börje cmc 843. Report
November 2, 2025Nov 2 comment_188488 Personligen anser jag att det finns två alternativ ! Det ena är det som jag själv brukar använda mig av, är att borra bort den gängade plåten i tråget. Har för mig att den sitter med tre punktsvetsar. Sedan tillverkar jag en ny och punktar dit. Annars byta tråget. Det först nämnda innefattar givetvis att tråget demonteras. Men det är vanligtvis inga problem på den årsmodellen.Mvh Thomas Report