Jump to content

oljetrycksgivare


Gäst

Recommended Posts

Gäst

Oljetrycksgivaren har gått sönder.

Något tips om vart den sitter och var jag kan köpa en ny!

Mustang 1969 mach1 351 cl

Mvh Robban

Link to comment
Share on other sites

Jag har kalibrerat min givare mot en spårbar tryckvåg 8) . Genom att mata givaren med 5 volt, samma spänning som regulatorn i instrumentpanelen som matar instrument och givare med, fick jag olika strömvärden vid olika tryck. Spänning/ström ger resistansen=ohm talen i tabellen nedan.

Resistansvärdena nedan kan du använda i stället för en givare och testa hur din mätare visar i instrumentpanelen. Använd 3-watts motstånd eller potentiometer som tål effekten.

Jag har en 351 Cleveland.

Bar, PSI, OHM

1, 14.5, 33

3, 43, 28

5, 72, 18

6, 87, 16

7, 101, 13

8, 116, 12

9, 130, 11

Tryck under 1bar gav oändligt motstånd på givaren. Lägre tryck än 1 bar ger alltså inget utslag på instrumentet i bilen. Det gällde min givare. Ev. är alla andra ungefär likadana.

Link to comment
Share on other sites

Gäst

Motorn är nybytt till en 351 cl.

Jag vet inte om den är trasig men antar det, för den fungerade innan raset och jag har en felplacerad extra mätare i motorrummet som visar tryck. :shock:

Link to comment
Share on other sites

Det är nog mera troligt att du har ett kontakt problem, antingen så är det oxid i anslutningen till givaren eller också så kanske den inte jordar ordentligt mot blocket, den som monterade dit givaren kanske använde sig av mycket gängtejp, då får givaren ingen eller mycket dålig kontakt mot jord (blocket),

Prova att dra av och trycka dit elanslutningen, några gånger så skaver du den eventuell oxid.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...