TommyCMC964 June 6, 2005 Report June 6, 2005 Hej har en styrsnäcka som läcker olja. Är det någon som vet om man kan ha i tjockare olja eller kanske fett. För att slippa demontera den igen (har hellång styrstång) Har köpt en ny nedre p-box. Är det någon som bytt nån gång? PS årsmodel 67 Citera
MrTurbo_1645 June 6, 2005 Report June 6, 2005 HejJag har haft lös min styrsnäcka ett par gånger. Inte så farligt svårt. Har även haft isär den. Se bild > http://www.saab4fun.com/mustang07/263.jpgDet tuffa var att få loss pittmanarmen, den satt verkligen fast. Får du loss den med snäckan monterad borde det gå att byta tätningen. Annars blir det att nog att montera ner den. Jag fyllde min ordentligt med fett efter att vi haft isär den, det har funkat fint. Såg ut som det vart fett i den innan med. Men det var mest som modelllera när jag gjorde rent innuti. Lycka till.. Citera
lennart lundberg June 9, 2005 Report June 9, 2005 Hej MrTurboDu skriver att du har haft isär styrsnäckan och vad gjorde du med den. Bytte du några delar, om du bytte, vilka delar bytte du? Var den mycket glapp?Jag har själv en snäcka som det är glapp i och som ej går att justera bort glappet med justerskruven. CMC 1507 Lennart Mobil 070 731 95 75 Citera
MrTurbo_1645 June 9, 2005 Report June 9, 2005 Jag hade 1/4 dels varv glapp i min snäcka, bytte faktiskt inget i den, gjorde bara rent allt, monterade ihop allt utan luckan och tryckte sedan i nästan ett helt rör fett till en fettspruta. Justerade sedan även stora muttern i botten (runt pittmanarmen) och på justerskruven. Har nu nästan inget glapp kvar, går säkert att finjustera lite till.Vet ej om detta hjälper dig , men för min snäcka gjorde det underverk. Dock är detta bara en tillfällig lösning då jag planerar att byta snäckan i framtiden. Citera
lennart lundberg June 10, 2005 Report June 10, 2005 Hej igen MrTurbo.Tack för svaret.Du skrev att du justerade den stora muttern runt pittmanarmen ”menar du rattstången?”.En fråga. ”Det gäller servostyrning”. Om ratten inte går tillbaka själv när man har svängt ex. runt en rondell, utan man får hjälpa till att veva tillbaka ratten. Är ventilen som påverkas av pittmanarmen felaktigt justerad ? Framvagnen feljusterad ? Har du något tipps vad det är för fel.Måste rattröret inne i bilen låssas och även plockas bort för att ta den styrsnäckan? CMC 1507 Lennart Mobil 070 731 95 75 Citera
MrTurbo_1645 June 10, 2005 Report June 10, 2005 Hu, du har asså servo? Jag har en manuell snäcka så då är det ju inte likadant... Citera
Janne Holm CMC1740 June 10, 2005 Report June 10, 2005 LennartDå du har servo på bilen märker du inte om styrsnäckan ärfull av gammal hopptorkad gägga som en gång i tiden var fett.har själv plockat isär och gjort rent p.g.av att styrningen var trögdå man lyfte upp bilen på pallbockar gick inte hjulen att rubba i mitten läget. Gjorde rent och fyllde på med nytt fett och efter det funkar det galant.viktigt är ochså att justerskruven som sitter på toppen av snäckan ej dras för hårt utan det berömda ordet lagom används. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.