Jump to content

solenoid


SvenT cmc728

Recommended Posts

Halloj!

Skulle försöka straffa igång 66:an idag (se tråd på 64½-73 - stendöd musse) och den tände till lite då och då mellan startförsöken tills att startmotorn svarade med att bara surra. Misstänker att solenoiden gett upp? Rätt gissning eller fel? Den är väl inte speciellt dyr vad jag kan minnas??

//Sven

Link to comment
Share on other sites

Gäst

Hallå du kör en Fååård! ;)

Finns ingen

En Cheva har solenoid

Link to comment
Share on other sites

Hallå där självklart har du en start solenoid, sitter på höger innerskärm eller hur Per.ladda batteriet så funkar det säkert när strömmen blir för låg brukar det surra i den. :P

Link to comment
Share on other sites

Ja startrelä kallar jag det för och solenoid är ju samma tekniska term förståss !

Hade tankarna mer på startmotorn. :oops:

Startrelät brukar ju bara spraka och slammra om det är problem där.

Du kan ju själv gå förbi reläet med att snabbt bara koppla in en kraftig kabel med startknapp.

Bara någon sekund så det inte går för mycket ström genom knappen.

Korsluta med skruvmejsel är väll en annan metod!

Link to comment
Share on other sites

Ström har jag i överflöd eftersom bruksbilen är kopplad med lastbilskablar vid startförsöket. Var ute en snabbis i söndags och då drog starten runt motorn igen men den orkade bara två varv sen var batteriet tömt.

Jag har en känsla av att bilen lättare tänder till då starten inte jobbar på alltför höga varv, kan det verka rimligt?

Ska ladda batteriet med laddare, kruxet är bara att en laddare jag har nu är glappig, kanske dags att köpa nytt... :(

Bilen MÅSTE rulla till midsommar, i värsta fall lämnar jag in den på verkstad eftersom det är så jäkla ont om tid just nu till bilmek.

//Sven

Link to comment
Share on other sites

Lämnade ju Pony Meet lite tidigare igår eftersom jag lyckats tvinga starten att dra runt rovan en sista gång (som det kändes då.....). Tog tillfället i akt och körde till verkstaden så jag skulle hinna få mussen klar till midsommar.

Med höger framhjul av och bilen på pallbock (såklart...) kryper jag inunder och börjar lossa startmotorn. Till min förvåning, och likaså stora gläjde, så sitter startmotorn löst, nästan så att den trillar av. Jag drar åt skruvarna och nu funkar allt kanon igen!!!!! Äntligen så blir ett stort problem löst med en mycket enkel lösning :--:--:--

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...