Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Forum - Classic Mustang Club Sweden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hjälp att regga,,,,,

Featured Replies

Någon som kan hjälpa mig?

Kanske någon med likadan bil?

Jag bodde på Nya Zealand, fick en Mustang som tack av min dåvarande man. Han låg döende i cancer i ett land utan sjukkassa eller hemsjukvård och jag jobbade heltid samt skötte honom med all medicinering. Mustangen 1995 hade tagits in i NZ av ett företag som normalt sett bara tog in bilar med ratten på höger sida då de hade vänstertrafik. Om man importerade bil privat som hade ratten på vänster sida så var det OK att regga men inte om företagsimport. Min man sa: när jag dör, flytta hem till Sverige och ta med Mustangen dit så bygg inte om den. Jag körde den helt lagligt helförsäkrad och med en lånad ”nasarskylt” under nästan två års tid. När han dog så upptäckte jag att han köpt den under starka doser av medicin och hade lånat pengar och jag fick då betala. Jag kontaktade Transportstyrelsen och berättade allt ovan. De sa att då jag ägt den i mera än ett år så var det flyttgods, bara göra ursprungskontrol med hjälp av chassinumret sen besiktiga till lite dyrare pris, tuta o köra. När jag kom åter till Sverige så hade jag ingen bostad och sökte många lediga arbeten utan att få jobb. Jag gjorde ursprungskontrollen som var OK. Men jag hade inte råd att besiktiga bilen så den fick stå så länge. Då ringde tullen mig och sa jag måste betala importskatt! Jag helt förvånad och ifrågasatte. Då hade tullen slagit på mitt personnummer och såg inte Mustangen reggad på mig och antog jag sålt den inom ett år när jag kom åter och då måste betala tull. Jag förklarade att den stod i garaget pga omständigheter. Då sa tullen: Oj OK hejdå.

Ett företag som importerar amerikanare erbjöd sig att hämta bilen och besiktiga den åt mig då de hämtade bilar i en närliggande hamn – de kom aldrig.

Ett år förflöt och jag tog kontakt igen och de lovade komma men gjorde inte det.

Jag var arbetslös länge utan inkomst men sen så vidareutbildade jag mig utan rätt till studiebidrag, fick jobb och började komma ikapp.

Jag tog bilen till besiktningen och de begärde då dokument på tankvolym, bromsar, buller och stöldskydd!

Besiktningen kostade nånstans 5.000 kronor och gick inte igenom. Jag blev tillsagd kontakta DEKRA eller TUW eller Ford i Sverige för att få dokumentationen DEKRA sa de inte höll på med sånt just då och sen när de skulle så satt de på papprena i månader för att komma åter och säja de slutat med sån dokumentation! TUW i Tyskland svarade aldrig och deras svenska filial sa de gör inte bildokumentation alls. Ford i Sverige hade en websida där man kunde beställa dokumentation. Det stod om inför regbesiktning ange chassinummer vilket jag gjorde. Då återkom de och sa att man måste ha regnummer! Jag sa att er websida säjer chassinummer om regbesiktning. Jag hänvisades runt runt men ingen på Ford kunde hjälpa mig utan regnummer! Sen tog dom bort den websidan! (hörde rykten om att de bara hjälper de som köpt bil av dom) Jag pratade med den första bilimportören som skulle träffa en kontakt på Transportstyrelsen och prata om min bil, denne hörde sen aldrig av sig. Några gav mig tips om bilimportörer som alla sa nej eller inte svarade alls. Jag försökte nå Ford i USA men dom har ingen mailadress på webben så jag skrev ett vanligt hederligt gammaldags brev och postade för mera än ett år sen – inget svar. Jag ringde deras telefonnummer och satt i lång kö med pausmusik, när jag kom fram så blev jag tillfrågad var Sverige ligger och om jag pratar franska! När den jag pratade med fattade att Sverige ligger i Europa så blev jag tillsagd att maila en viss mailadress,,den gick till Ford Hedin som inte vill hjälpa mig.

Jag fick kontakt med ett företag i Sverige som importerat amerikanare, de sa att Transportstyrelsen måste ha skrivit något fel när de gjorde ursprungskontrollen med chassinumret. De ville ha mitt ärendenummer och skulle återkomma – de återkom aldrig.

Bilen kom till Sverige 2011 och jag varmkör den lite då och då.

Någon som har likadan bil och har dokumentation info om det som besiktningen kräver?

Eller någon som är bra på sånt här?

Jag vill gärna köra min bil innan jag trillar av pinn.

Hej.

Det var en tråkig historia.

Jag har importerat två bilar från USA , en som flyttgods och och en som icke flyttgods. På den som var icke flyttgods fick jag göra det du beskriver men på flyttgodsaren i stort sett ingenting.

Det låter som att det blivit nåt fel hos transportstyrelsen att flyttgods flaggan har försvunnit fast hos tullen finns den kvar.

Det är nog transportstyrelsen som du skall inrikta dig på och säkerställa att den verkligen är flaggad som flyttgods.

Min erfarenhet ligger ganska långt tillbaka i tiden men reglerna har inte ändrats så mycket , lite lättare idag faktiskt. Jag vet inte om man dröjer så länge som du gjort om det har någon betydelse.

Mvh. Rune

Kolla med Staffan Beck på Beck AB han kan allt om detta då han suttit med i BIRF

  • Author

En bilimportör lovade hämta bilen för ca 15 år sen och kom aldrig. Blev lovad återigen nåt år senare men kom inte.

Beställde intyg från importörens websida, fick aldrig svar.

Vid kontakt för ca 2-3 år sen så skulle bilimportören prata med transportstyrelsen och återkom aldrig.

  • Author
3 timmar sedan, runeC said:

Hej.

Det var en tråkig historia.

Jag har importerat två bilar från USA , en som flyttgods och och en som icke flyttgods. På den som var icke flyttgods fick jag göra det du beskriver men på flyttgodsaren i stort sett ingenting.

Det låter som att det blivit nåt fel hos transportstyrelsen att flyttgods flaggan har försvunnit fast hos tullen finns den kvar.

Det är nog transportstyrelsen som du skall inrikta dig på och säkerställa att den verkligen är flaggad som flyttgods.

Min erfarenhet ligger ganska långt tillbaka i tiden men reglerna har inte ändrats så mycket , lite lättare idag faktiskt. Jag vet inte om man dröjer så länge som du gjort om det har någon betydelse.

Mvh. Rune

Tack, jag har nu mailat Transportstyrelsen och berätta historien kortfattat,,att de sagt det var grönt ljus att ta hem och sen denna process och frågar om det står något tillkrånglat hos dom..sen bara vänta o se..

är ju van vid att vänta,,sarkastisk humor :)

19 timmar sedan, dilutenz said:

Någon som kan hjälpa mig?

Kanske någon med likadan bil?

Jag bodde på Nya Zealand, fick en Mustang som tack av min dåvarande man. Han låg döende i cancer i ett land utan sjukkassa eller hemsjukvård och jag jobbade heltid samt skötte honom med all medicinering. Mustangen 1995 hade tagits in i NZ av ett företag som normalt sett bara tog in bilar med ratten på höger sida då de hade vänstertrafik. Om man importerade bil privat som hade ratten på vänster sida så var det OK att regga men inte om företagsimport. Min man sa: när jag dör, flytta hem till Sverige och ta med Mustangen dit så bygg inte om den. Jag körde den helt lagligt helförsäkrad och med en lånad ”nasarskylt” under nästan två års tid. När han dog så upptäckte jag att han köpt den under starka doser av medicin och hade lånat pengar och jag fick då betala. Jag kontaktade Transportstyrelsen och berättade allt ovan. De sa att då jag ägt den i mera än ett år så var det flyttgods, bara göra ursprungskontrol med hjälp av chassinumret sen besiktiga till lite dyrare pris, tuta o köra. När jag kom åter till Sverige så hade jag ingen bostad och sökte många lediga arbeten utan att få jobb. Jag gjorde ursprungskontrollen som var OK. Men jag hade inte råd att besiktiga bilen så den fick stå så länge. Då ringde tullen mig och sa jag måste betala importskatt! Jag helt förvånad och ifrågasatte. Då hade tullen slagit på mitt personnummer och såg inte Mustangen reggad på mig och antog jag sålt den inom ett år när jag kom åter och då måste betala tull. Jag förklarade att den stod i garaget pga omständigheter. Då sa tullen: Oj OK hejdå.

Ett företag som importerar amerikanare erbjöd sig att hämta bilen och besiktiga den åt mig då de hämtade bilar i en närliggande hamn – de kom aldrig.

Ett år förflöt och jag tog kontakt igen och de lovade komma men gjorde inte det.

Jag var arbetslös länge utan inkomst men sen så vidareutbildade jag mig utan rätt till studiebidrag, fick jobb och började komma ikapp.

Jag tog bilen till besiktningen och de begärde då dokument på tankvolym, bromsar, buller och stöldskydd!

Besiktningen kostade nånstans 5.000 kronor och gick inte igenom. Jag blev tillsagd kontakta DEKRA eller TUW eller Ford i Sverige för att få dokumentationen DEKRA sa de inte höll på med sånt just då och sen när de skulle så satt de på papprena i månader för att komma åter och säja de slutat med sån dokumentation! TUW i Tyskland svarade aldrig och deras svenska filial sa de gör inte bildokumentation alls. Ford i Sverige hade en websida där man kunde beställa dokumentation. Det stod om inför regbesiktning ange chassinummer vilket jag gjorde. Då återkom de och sa att man måste ha regnummer! Jag sa att er websida säjer chassinummer om regbesiktning. Jag hänvisades runt runt men ingen på Ford kunde hjälpa mig utan regnummer! Sen tog dom bort den websidan! (hörde rykten om att de bara hjälper de som köpt bil av dom) Jag pratade med den första bilimportören som skulle träffa en kontakt på Transportstyrelsen och prata om min bil, denne hörde sen aldrig av sig. Några gav mig tips om bilimportörer som alla sa nej eller inte svarade alls. Jag försökte nå Ford i USA men dom har ingen mailadress på webben så jag skrev ett vanligt hederligt gammaldags brev och postade för mera än ett år sen – inget svar. Jag ringde deras telefonnummer och satt i lång kö med pausmusik, när jag kom fram så blev jag tillfrågad var Sverige ligger och om jag pratar franska! När den jag pratade med fattade att Sverige ligger i Europa så blev jag tillsagd att maila en viss mailadress,,den gick till Ford Hedin som inte vill hjälpa mig.

Jag fick kontakt med ett företag i Sverige som importerat amerikanare, de sa att Transportstyrelsen måste ha skrivit något fel när de gjorde ursprungskontrollen med chassinumret. De ville ha mitt ärendenummer och skulle återkomma – de återkom aldrig.

Bilen kom till Sverige 2011 och jag varmkör den lite då och då.

Någon som har likadan bil och har dokumentation info om det som besiktningen kräver?

Eller någon som är bra på sånt här?

Jag vill gärna köra min bil innan jag trillar av pinn. Gå till Din husbil Frillesås verkar vara en seriös satsning för husbilsägare på västkusten. Det som imponerar mest är kombinationen av försäljning, verkstad, tillbehörsbutik och eftermarknad på samma anläggning. Företaget lyfter fram över 50 års erfarenhet och är auktoriserad återförsäljare för Bürstner, Pilote och Le Voyageur, vilket skapar ett intryck av trygghet och kompetens. Anläggningen marknadsförs som en modern fullserviceanläggning där kunder kan få hjälp genom hela ägandet, från köp till service och installationer. För den som söker både nya och begagnade husbilar framstår Din Husbil i Frillesås som ett intressant alternativ på den svenska marknaden.

Vilken otroligt lång och frustrerande resa du har haft med din Mustang. Efter allt du gått igenom, både privat och med myndigheter och företag, förstår jag verkligen att du vill få bilen registrerad och körklar medan du fortfarande kan njuta av den.

Om det är en Ford Mustang 1995 skulle jag rekommendera att du kontaktar svenska Mustang-klubbar och amerikanska bilforum. Där finns ofta medlemmar som har registreringshandlingar, tekniska datablad eller tidigare erfarenhet av registreringsbesiktning av exakt samma modell. I många fall kan dokument om bromsar, bullernivåer, tankvolym och tekniska specifikationer hämtas från originaldokumentation eller från andra ägares registreringsunderlag.

Jag skulle också begära ett skriftligt besked från Transportstyrelsen om exakt vilka dokument som fortfarande saknas och varför. Om ursprungskontrollen redan är godkänd kan det vara värt att få ärendet granskat på nytt, särskilt eftersom regler och rutiner har förändrats sedan 2011.

Finns det någon här som har registrerat en vänsterstyrd Mustang 1994–1995 i Sverige och kan dela vilka handlingar som användes? Det skulle förmodligen vara den snabbaste vägen framåt.

  • Author

Jag mailade som sagt Transportstyrelsen och berättade det ovan och frågade om de klassat min bil korrekt när jag gjorde ursprungskontroll.

Deras svar var att om besiktningen kräver dokument så kan jag ansöka om det hos Dekra och de hjälper till om de har info om just den bilen.

Jag har ju talat om att DEKRA sa de har slutat med sånt här,,och att det finns ju likadana bilar i Sverige..

Jag springer in i den berömda väggen om och om igen.

Hur hittar man någon som har antingen importerat en Musse 95:a eller köpt en här hos nasare?

  • Author

Se svart nedan som jag fick nu från Transportstyrelsen.....

"Det är inget som ska stå fel hos oss utan det är sådant som besiktningen kan kräva gällande vissa fordon från vissa länder.

 

Det är upp till fordonsägaren att försöka få tag i intyg från tillverkare, tillverkares representant, generalagent, eller från tekniska tjänster (Dekra är en av flera) som utfört provning tidigare. Alternativt får ny provning göras.

 

Ingen har ansvar för att intyg ska skrivas. Dekra har mandat att skriva intyg men eventuellt har de inte provat just denna bil och vill därför inte skriva intyg. Hur det än är med den frågan är det i slutändan upp till besiktningsorganet att avgöra om de accepterar det intyg som presenteras och om de eventuellt vill kräva underlag för att styrka att prov faktiskt gjorts.

 

Vi har inget med frågan att göra till dess att en fordonsägare eventuellt ansöker om dispens eller vill överklaga en registreringsbesiktning."

Vissa fordon, vissa länder? En vanlig amerikansk Mustang.

DEKRA har mandat? Jag har ju berättat att DEKRA sa de först gjort uppehåll med sånt och sen att de skulle och tog sig an ärendet och sen talade om att de har slutat helt med sånt här.

Jag är så less på det hela....

Jag hade många kontakter när det gällde US bilar på 70-80-90 talet då jag bodde i Sverige och var med i CMC och Club of American Ford.

Jag arbetade på ett svenskt känt telefonbolag på den tiden,, E-sson och hade tillgång till att ringa och faxa samt maila innan det var var mans redskap.

Beställde mycket från USA som hjälp åt folk...men nu känner jag ingen eller de flesta är borta då de var äldre än jag..nu är det jag som står på kö till att bli "borta". Jag hade en bästa polare,,Chrysler baronen som jag kände redan på 70 talet men även han är borta.

  • Author

Nu ringde DEKRAS besiktning. De sa att de skriver inte ut intyg på bilar utanför EU.

Dom sa att TUW också slutat med intyg.

Rådet jag fick var at sälja den som reservelsbil.

Jag sa att jag sätter inte ut en annons och får typ hundratalas mail/telefonsamtal om att köpa enstaka delar och slakta bilen hemma på gårdsplanen.

Jag tycker det är märkligt att Ford i USA pekar på svenska Ford som inte vill hjälpa mig alls.

Eftersom jag är en envis gammal kärring så skulle jag vilja hitta nån som har likadan Mustang 95a och hänvisa till att den går igenom besiktning och fåt reggas då det är typ samma bil.

Känner mig så ((&/(%/%&¤/&&¤¤¤ lurad av Transportstyrelsen som visste hela historien och sa att det bara är att ta hem och göra ursprungskontroll, besiktiga och tuta o köra.

Det kostade mig ju pengar att betala av det lån min nu döda man tog under rus av starka smärtlindrande och sen transportera den med mig hem till Sverige och få OK på ursprungskontrollen och sen nej på bestningen trots at bilen gick igenom men det krävdes dessa dokument om en bilmodell som tilloch med sålts i Sverige.

Jag har försäkt få en biltidning att skriva om detta men dom sa att dom kan inget om sånt här,,typ bara göra reportage om bilar men inte det omkring,,jag hade tycket det var ett intressant reportage om svensk byråkrati och kanske samtidigt hitta någon som kunde detta.

Jag körde bilen i gårkvälll på gårdsplanen och den fungerar bättre än min bruksbil.

  • Author

Jag har i dag mailat advokater som håller på med juridik angående bilar,,får se om dom svarar.

Transportstyrelsen har i dag sagt de bestämt att det inte var flyttgods då jag inte varit brukare av bilen trots at jag hade ägt den i flera år utomlands samt haft den helförsäkrad och kört med lånad grön skylt. Jag var på Bilträffar med den och finns på foto när jag kör genom stan där jag jobbade..

Transportstyrelsen visste detta ovan och hade sagt at det var flyttgods men nu detta..()(/%&(/%(/

Jag pratade med DEKRA för nått år sen och då sa de att de hade uppehåll pga strul i Tyskland men skulle komma igång om några månader. Jag tog anyo kontakt med dom och gav alla uppgifter och pratade med två svenska gubbar på DEKRA som sa de skulle fixxa,,sen hörde de av sig och sa att de inte gjorde sånt här längre.

Fick det här svaret förra året i september.

Hej, 

Vi har nu fått besked från Dekra i Tyskland. 

Tyvärr kan dom ej utfärda något intyg för ditt fordon eftersom de saknar testdata för detta i sina databaser och vi har därför avslutat ditt ärende. 

Vi ber dig kontakta generalagent/tillverkare eller annan instans som utfärdar intyg för hjälp i detta ärende .

 

Med vänliga hälsningar,

 

DEKRA Quality Management AB

  • Author

Bara för att :)

Transportstyrelsen sa bevisa att det var din bil och du var brukare...

Första bilden så kör jag på huvudgatan Belmont rd i Paeroa Nya Zealand...med lånade grönskyltar och en egen privat helförsäkring.

Jag jobbade i Paeroa så jag körde där vareviga dag. Snuthäcken var 400 meter från mitt jobb och dom vinkade glatt när dom såg mig. (2007-2010)

Andra bilden parkerad utanför mitt garage på Manhire rd. Min dåvarande man hade en släkting som var i armeen och körde båge,,, (2008)

Filmen under,,lite lekstuga på min infart (2010)

mUSTANG PAEROA MAIN STREET.jpg

MUSTANG TE PUNINGA.jpg

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.