Jump to content

Recommended Posts

Jag har problem med vibrationer i bilen ibland.

När jag kör ca 90 och håller jämn hastighet så vibrerar hela bilen ett tag.

efter en kort stund slutar vibrationerna för att efter en kort stund komma tillbaka igen. Så där håller det på hela tiden

I ca 80 märks inget alls. Vad kan detta bero på?

Mvh

Lasse Pettersson, Norrtälje

Ja du,,,

Det är bara att börja leta fel. Det kan vara allt från obalans i nått hjul, kollat alla hjulbultarna, kanske något hjul sitter löst? Anliggande bromsar, dåligt hjullager, kardanknutar som är dåliga, Växellådsfäste eller motorfäste som är dåligt,,,

Gissar att någonstans här är felet.

Lycka till. Mvh Tommy.

Jag har exakt samma fenomen som din.

Om du har manuell, försvinner vibrationerna när du frikopplar i 90?

Det gör den inte på min, jag skall åka och göra en ordentlig framvagnsinställning och se över samtliga bussningar.

//Stefan

• 1 month later...

Har även jag fått vibrationer i bilen som pulserar. Dom kommer från 50km/h och håller på upp till 90km/h, men ibland försvinner dom.

Irriterande.. :x

Hej!Jag hade en 69a ht med det problemet,och det var att jag hade mags fälgar som inte hade rätt navdiameter.Så kolla upp om dina fälgar kräver centrumringar!

Aha, var hittar man sådana ringar? Vet att jag behöver sådana, får "centrera" fälgarna förhand när jag drar muttrarna... :roll:

Någon som har ritning annars så får polaren göra, men hur skall de se ut? Vilket material är då lämpligt?

Även jag har m.a.o vibrationer runt 100kmh, mycket störande vid omkörningar....

Hej!Jag hade en 69a ht med det problemet,och det var att jag hade mags fälgar som inte hade rätt navdiameter.Så kolla upp om dina fälgar kräver centrumringar!

Aha, var hittar man sådana ringar? Vet att jag behöver sådana, får "centrera" fälgarna förhand när jag drar muttrarna... :roll:

Någon som har ritning annars så får polaren göra, men hur skall de se ut? Vilket material är då lämpligt?

Även jag har m.a.o vibrationer runt 100kmh, mycket störande vid omkörningar....

Finns på de flesta gummiverkstäder och ringen är gjord av något plast material i vanliga fall

• 3 weeks later...

Hej!

Jag har inte fått bort viberationerna helt.

Jag balanserade framhjulen och det blev mycket, mycket bättre men som sagt inte helt bra.

Nu har jag bytt ut min glappa styrsnäcka och skall göra en framvagnsinställning imorgon. Sedan får vi se hur det fungerar.

Verkar som det har något med hjulen att göra.

Jag hör av mig.

Lasse Pettersson, Norrtälje