Jump to content

Ventil justering på 5,0 -89


Husse

Recommended Posts

Hur justerar jag ventilerna på en 5,0 (jag tror att det sitter rull lyftare på den original).

Jag undrar alltså hur stort spel det skall vara (gärna måttet i mm så jag slipper köpa ett nytt bladmått) och om det skall vara varm eller kall motor, är min första V8, så jag får liksom lära mig på nytt.

Jag antar att man justerar med tändföljden för att slippa dra runt motorn så många varv i onödan.

Men då är följd frågan, vad är tändföljden på en 5,0 -89?

Link to comment
Share on other sites

Gäst

Du justerar inte alls.

Alla V8 har hydrauliska lyftare.

1987-1993

1-5-4-2-6-3-7-8

Inte speciellt klokt att hålla på bygga en med en motor och samtidigt inte veta vad man håller på med.

Köp en verkstadshandbok för 5.0 :!::roll:

Link to comment
Share on other sites

Per B, alla är vi väl barn i början.

Tändföljden som du skriver är rätt till Non-HO: 1-5-4-2-6-3-7-8, medan 5.0HO maskinerna har 1-3-7-2-6-5-4-8, samma som till 351W.

mvh

Jocke

Link to comment
Share on other sites

HO står för High Output. Lite mer prestandaorienterad version av 5.0 som sattes i bl.a. Mustangerna. Kam, kolvar, toppar, databox och insug skiljer mot de motorer som användes i bruksbilsmodellerna och trucksen.

mvh

Jocke

Link to comment
Share on other sites

Förresten, 86-95 har hydraulic roller lifters, inte samma som de klassiska SB Ford vad jag vet. Du kan väl iaf inte sätta en HO kam och lyftare i ett gammalt block...?

mvh

Jocke

Link to comment
Share on other sites

Gäst
Per B, alla är vi väl barn i början.

Tändföljden som du skriver är rätt till Non-HO: 1-5-4-2-6-3-7-8, medan 5.0HO maskinerna har 1-3-7-2-6-5-4-8, samma som till 351W.

mvh

Jocke

Exakt och just därför är det utmärkt med en instruktionsbok när man är amatör. 8)

Jag är vuxen och kan en hel del men köper fortfarande böcker. ;)

Billigare än att göra fel så det är en bra försäkring

Link to comment
Share on other sites

Per B, alla är vi väl barn i början.

Tändföljden som du skriver är rätt till Non-HO: 1-5-4-2-6-3-7-8, medan 5.0HO maskinerna har 1-3-7-2-6-5-4-8, samma som till 351W.

mvh

Jocke

Exakt och just därför är det utmärkt med en instruktionsbok när man är amatör. 8)

Jag är vuxen och kan en hel del men köper fortfarande böcker. ;)

Billigare än att göra fel så det är en bra försäkring

Jag antar att du är ett proffs, så jag ber om ursäkt att jag som amatör störde dig med min lilla fråga.

Men jag trodde i mitt stilla sinne att ett forum bla. var till för att hjälpa varandra.

Ps. Har bara mekat med egna bilar och motorcyklar i ca:25år dock ingen USA bil tidigare.Ds.

Link to comment
Share on other sites

Håller med Dig "Husse"!

Ett forum ska inte vara till för klanka ner på folk.

Å att kalla nån amatör bara för att Han/Hon ställer frågor som för andra verkar självklara säger väl lite om läget.

Hur många gånger står man inte om våren och får se nån ny bil med grym maskin som bara går och går? Och Du har garanterat aldrig sett Killen/Tjejen som byggt motorn tidigare? Är de amatörer dom med?

Är en fråga ställd här på Forumet och man har ett bra svar som man ansér kunna dela med sig av så känner jag att det är lite av en skyldighet att skriva en rad. Det kanske inte hjälper mig själv men frågeställaren blir säkert glad om han/hon får ett svar på sin fråga.

Så fortsätt fråga - det är alltid nån trevlig och kunnig som ger ett svar!

Ha en fortsatt fin sommar!

Link to comment
Share on other sites

Husse, fortsätt ställa frågor, vi andra kommer garanterat att fortsätta försöka hjälpa dig och svara på dina frågor!

Hur man kan sitta som admin på ett forum och kritisera ämnesrelaterade och fullt relevanta frågor förstår jag inte...en ursäkt skulle inte sitta helt fel... har man en dålig dag så kanske man ska låta bli tangentbordet.

mvh

jocke

Link to comment
Share on other sites

Hi

Brukar också lägga in "dumma" frågor i forumet .

Får ibland svar... ibland inte...

Det är alltid kul om man får någon respons av de som gjort det förut och fått lyckat resultat !

MEN jag råder alla ( precis som Per sa ) att skaffa en OK bok om den bil/motor man skruvar på så blir det lättare.

Frågor på detta forum måste få fortsätta med både expert & nybörjar frågor och få vettiga svar eller hänvisningar.

Varmt idag igen.... men 351'an startar snällt varm med nya bosch silver super duper batteriet som fyller HELA batterihyllan... mycket nöjd...

Link to comment
Share on other sites

Kan visst hålla med om det är bra med en bok.

Men vilken bok skall jag då köpa, när mitt projekt ändast är Ford i drivlinan och dessutom inte längre är en original motor?

Motorn är från början en 5,0l som nu mera har begåvats med ett Viktor Junior, 650Dp, Headers från en -65 Mustang, MSD6AL, Holly blue med tillhörande regulator, samt när SFRObes. och regbes. är över skall få ett par "nyflidda" 302" toppar. På denna motor sitter så en AODlåda med en yoke från en C4'a och detta för att kunna monteras ihop med min original kardan med ett såkallat översättningskors (eller blandkors).

Denna kombination skall sedan ner i min Opel Commodore Coupé -70 som jag använder till streetrace då den ombyggda Omega 3000 motorn var lite för tam.

Men åter till min fråga vilken eller vilka böcker skall jag köpa?

Link to comment
Share on other sites

Vad jag menar med "ventiljustering" är alltså grundjusteringen av ventilerna.

Tex. en Opel cih motor, fyra eller sexa, justerar man precis bort glappet mellan vipparm och ventil utan att trycka ihop lyftarens hydralkolv och sedan drar man justerskruven 1/2 - 3/4 varv till och det gör man på en kall motor.

Skulle man kunna göra så även på 5,0 Ford motor?

Eller justerar man med varm gående motor?

Link to comment
Share on other sites

Jag delger här informationen utan att ta ansvar för själva utförandet av justeringen.

MYCKET VIKTIGT: Om det är ett block med hydraulic roller kam, alltså en H.O. gäller följande, annars inte

:

Jag utgår från att cylindrarnas numrering är känd, alltså var nr 1 ,2 ,3 ,4 osv. finns.

Om du har tändföljden 1-3-7-2-6-5-4-8 gör du så här, INTE ANNARS (vill verkligen påpeka detta):

Justeras som kall: Lägg cyl nr 1 i övre dödläge.

Öppna justeringen på 1:ans ventiler, dra sedan bort spelet i vipparmen helt. Här behövs lite fingertoppskänsla.

Dra sedan till trekvarts varv från detta läge. Då är det klart. Gör detta på 1:ans in och utventiler, 3:ans avgasventil, 4:ans insugsventil, 7:ans utblås samt 8:ans insugsventil. Då är det klart här.

Rotera sedan veven medurs 180 grader.

Nu justeras 2:ans utblåsventil, 3:ans insugssventil, 6:ans avgas, 7:ans insug.

Dra sen veven medurs 270 grader från 1;ans dödläge. Alltså 90 grader vidare från 180 grader

Där justerar du 2:ans insug, 4:ans avgas, 5:ans insug och avgas, 6:ans insug och 8:ans avgas.

Detta schema gäller för 302 HO, skall INTE användas för vanliga/gamla motorn.

Det här är normal (enklaste- snabbaste sättet) justering av 302 HO / 351W bruksmotor, om man har radikal kam, måste ventilerna justeras individuellt. Därom mera vid behov.

Jag håller med om att man bör skaffa sej lite litteratur och det är också bra att ha lite erfarenhet innan man börjar peta i motorn. Det kan bli dyrt om man bränner ventilerna. Å andra sidan lär man sej inget om man inte försöker.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...