lennart lundberg July 7, 2005 Report July 7, 2005 Varför glappar det i styrventilen på en -66 när motorn är igång, där pittman armen sitter fast.Armen rör sig utan att hjulen följer med när man vrider på ratten. Det är inte mycket män ändå.Har haft isär allt utan att se något fel eller att det skulle vara slitet.Någon som har ett bra svar? CMC 1507 Lennart lundberg Bonäsvägen 4 132 37 Saltsjö-Boo Mobil 070 731 95 75 Citera
THOMAS July 7, 2005 Report July 7, 2005 Utan det " glappet " skulle inte servot fungera. det är det glappet som styr spolventilen som " dirigerar" ut servo-oljan till hydraul kolven.Om du har haft isär det hela så borde du ha sett hur det fungerar. Citera
lennart lundberg July 7, 2005 Author Report July 7, 2005 Hej Tomas.Detta lilla glappet upplever jag som att man måste hela tiden sitta och parera med ratten när man kör. Lennart Lundberg Citera
lennart lundberg July 8, 2005 Author Report July 8, 2005 Hej igen Tomas.Kan du förklara varför det måsta finnas ett glapp som styr spolventilen. Har prövat en annan Mustang -65 med servosnäcka ”HCC-AX” och upplevde att den hade mera exakt styrning ”inget glapp”. Min är utrustad styrsnäcka HCC-AW. Det är inte glapp snäckan. Vet du hur den lilla ventilen ”reaction valve” fungerar vad den har för uppgift. Har du något tipps på vad man ska iakttaga när man sätter i hopp ventilen för att det ska bli så bra som möjligt. CMC 1507 Lennart Citera
_kiM__ July 8, 2005 Report July 8, 2005 Lennart, kolla in denna sida:http://www.theclassiccougarnetwork.com/ ... ptalk.htmlDock på engelska, men mycket bra info om hur du renoverar styrventilen/control valve. Om det nu är samma prylar som på en Cougar d.v.s... Citera
lennart lundberg July 8, 2005 Author Report July 8, 2005 Tack Kim.Jag ska ta och titta lite närmare på den sidan och se om jag kan få något tipps. Den verkar vara mycket intressant och det verkar vara samma ventil. CMC 1507 Lennart Citera
lennart lundberg July 8, 2005 Author Report July 8, 2005 Hej igen Kim.Har tittat på tipset men har vissa funderingar. Har du själv pillat med ventilen och fått reda på hur olika justeringar påverkar ventilens egenskaper.Om du har det så får du gärna slå mig en signal. CMC 1507 Lennart 070 731 95 75 Citera
_kiM__ July 8, 2005 Report July 8, 2005 Plockade i sär och i hop ventilen förra vintern (03/04). Tycker inte det var särskilit svårt, hade dock problem med att servot inte ville fungera alls till och från efter det, trodde jag hade plockat i hop ventilen fel, så ja rev den lite halvt igen, men konstaterade att allt var ok. Det blev en rätt kort säsong förra sommaren p.g.a läckande huvudbromscylinder, så ja brydde mig inte så mycket mer om servot. Nu i år så fungerar allt klockrent igen.. troligen hade jag luft i systemet som ställde till det för mig. Tycker väll att styrningen är lite glapp, och ibland känns det som att det är lite dåligt med assist, men det är ju gammla prylar, trots att dom är renoverade. Skulle gärna köpa nytillverkade delar till hela systemet, pump, ventil, cylinder, och styrsnäcka.. men det finns annat som har högre prio just nu. Glapp kan även komma från det som kallas "idler-arm"... har inte bytt den, vilket ja borde ha gjort när ja fixade resten av framvagnen.Åter till ventilen, så ska den enda justeringen vara muttern längst ut, följer man bara instruktionen på sidan alternativt den som följer med renoveringskittet så tror jag inte man kan misslyckas direkt.Servostyrning, och inte minst ventilen har diskuterats flitigt på www.mercurycougar.net så regga dig gärna där och sök. Finns massor med trådar om diverse problem.// Kim Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.