Jump to content

Recommended Posts

Varför glappar det i styrventilen på en -66 när motorn är igång, där pittman armen sitter fast.

Armen rör sig utan att hjulen följer med när man vrider på ratten. Det är inte mycket män ändå.

Har haft isär allt utan att se något fel eller att det skulle vara slitet.

Någon som har ett bra svar?

CMC 1507

Lennart lundberg

Bonäsvägen 4

132 37 Saltsjö-Boo

Mobil 070 731 95 75

Utan det " glappet " skulle inte servot fungera. det är det glappet som styr spolventilen som " dirigerar" ut servo-oljan till hydraul kolven.Om du har haft isär det hela så borde du ha sett hur det fungerar.

Hej igen Tomas.

Kan du förklara varför det måsta finnas ett glapp som styr spolventilen. Har prövat en annan Mustang -65 med servosnäcka ”HCC-AX” och upplevde att den hade mera exakt styrning ”inget glapp”. Min är utrustad styrsnäcka HCC-AW. Det är inte glapp snäckan. Vet du hur den lilla ventilen ”reaction valve” fungerar vad den har för uppgift. Har du något tipps på vad man ska iakttaga när man sätter i hopp ventilen för att det ska bli så bra som möjligt.

CMC 1507

Lennart

Hej igen Kim.

Har tittat på tipset men har vissa funderingar. Har du själv pillat med ventilen och fått reda på hur olika justeringar påverkar ventilens egenskaper.

Om du har det så får du gärna slå mig en signal.

CMC 1507

Lennart

070 731 95 75

Plockade i sär och i hop ventilen förra vintern (03/04). Tycker inte det var särskilit svårt, hade dock problem med att servot inte ville fungera alls till och från efter det, trodde jag hade plockat i hop ventilen fel, så ja rev den lite halvt igen, men konstaterade att allt var ok. Det blev en rätt kort säsong förra sommaren p.g.a läckande huvudbromscylinder, så ja brydde mig inte så mycket mer om servot. Nu i år så fungerar allt klockrent igen.. troligen hade jag luft i systemet som ställde till det för mig. Tycker väll att styrningen är lite glapp, och ibland känns det som att det är lite dåligt med assist, men det är ju gammla prylar, trots att dom är renoverade. Skulle gärna köpa nytillverkade delar till hela systemet, pump, ventil, cylinder, och styrsnäcka.. men det finns annat som har högre prio just nu. Glapp kan även komma från det som kallas "idler-arm"... har inte bytt den, vilket ja borde ha gjort när ja fixade resten av framvagnen.

Åter till ventilen, så ska den enda justeringen vara muttern längst ut, följer man bara instruktionen på sidan alternativt den som följer med renoveringskittet så tror jag inte man kan misslyckas direkt.

Servostyrning, och inte minst ventilen har diskuterats flitigt på www.mercurycougar.net så regga dig gärna där och sök. Finns massor med trådar om diverse problem.

// Kim

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...