Jump to content

Mustang 1967 Fastback cmc 748 (Eleanor projekt)


mikeo cmc 748

Recommended Posts

Jag köpte min 67 fastback i England november 2005. Jag köpte en renoverad kaross, fick inte så många delar till. Bilen är blästrad och rostlagad så jag har sparat några månader i tid nu när jag slipper göra rostlagning. Målet med bilen är att bygga en eleanor replika.

Just nu väntar jag på delar som jag har beställt från USA. Har i princip fått beställa en helt ny bil eftersom jag inte fick så många delar till bilen.

Det som jag nu ska göra först på bilen är att rostskydda och måla under bilen. Innan jag börjar sätta på eleanor kitet ska jag sätta dit subframe connectors, sätta på shelby baklampor och sätta på mach1 tanklock på vänster sida. Sen blir det till att få dit kitet för att sedan lackera bilen. Jag har inte bestämmt mig än för vilken färga jag ska ha på bilen, orginal peppar grå med svarta stripes(eleanor färg) eller kanske det blir en tvärtom färg med svart bil och peppar grå stripes. Men det är ett tag till jag har kommit så långt, det blir ett senare problem.

Bilder kommer senare på delarna när jag får hem dom. Räknar med att ha dom hemma om cirka 4 veckor.

Jag kommer sedan lägga ut flera bilder under projektets gång

Delar som är på väg hem från USA:

Delar från uniqueperformance: Eleanor body kit, Grill, upper & lower aluminium, Taillight lenses, Steering wheel Lecarra, Steering column flaming river, Shifter knob med nos knapp, NOS switch (för syns skull), aluminium kylare, 351W exhaust system 67-68 mustang sidepipes, PIAA front blinkers & reverse lights, PIAA fog lamp kit, center lower lights, PIAA proj light kit, blue lights, Front coilover & Rear coilover från uniqueperformance, Power rack & pinion Shock tower brace kit Pedal covers från TCP, Wheel ps engineering (17*8 ) fram Wheel ps engineering GT-40 (17*9,5) bak, Bucket Seats Recliner-Black Leather

Shelby Signature Series, Torq arm, Silver ceramic headers, Bullet mirrors, GT500 stripe kit, GT500 emblem.

Delar från Hot Rod Heaven:

Willwood 12,19"Drilled and Slotted vented Rotors 4 piston calipers. fram

Willwood 12,19"Drilled and Slotted vented Rotors 4 piston calipers med handbroms. bak

Willwood brake master cylinder.

Från Currie Enterprises:

A complete rearend with a heavy duty housing, 31 spline performance

axles, 9+ Sportsman nodular iron gear case, big bearing pinion support, Traction Lock, 3.50 gears.

Tack för tipset om denna John (ht67)

Från Dark horse performance:

FORD TKO600-64

FORD TKO600 HEAVY DUTY 5 SPEED TRANSMISSION RATED FOR 600 FT/LB OF TORQUE! RATIOS: 2.87, 1.89, 1.28, 1.00 AND .64. 26 SPLINE INPUT AND 31 SPLINE OUTPUT. 4615 ALLOY SHAFTS AND GEARS. 31 SPLINE SLIPYOKE AND MOUNT INCLUDED.

Crossmember & mount, MCLEOD Bellhousing & Flywheel, Hydraulic slave kit. + lite andra små grejor

Från AMK products:

Master kits med de nästan alla bultar o skruvar till bilen

Från NPD:

Orginal delar till bilen t.ex. ny inredning, kromdelar + många andra små delar.

Från Summit racing:

Painless wire harness

Det enda som jag sen saknar är en motor. Jag har en 351w i delar men jag ska nog köpa en färdigtrimmad nästa år när man börjar få lite pengar över.

Fler bilder kommer

mike

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • Replies 329
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 2 months later...

Äntligen börjar delarna komma :D Det har tagit en väldigt långt tid men nu kommer de efterhand.

Den första leveransen med delar var Currie bakaxeln,

Painless el system, nya skruvar till bilen från AMK.

Men jag väntar fortfarnade på de mer "roliga" delarna från unique performance.

Jag blev lite missnöjd att bakaxeln inte var monterad. Nu efter nästan 3 månader efter att bakaxeln var färdig så har det kommit ytrost lite överallt. Jag var beredd på ytrost på själva bakaxel huset men inte på axlarna som inte var inoljade. Får väll ta och måla till helgen.

Med denna leveransen fick jag också ett helt nytt Edelbrock alu insug till Mopar 440+6 :roll: Blev visst fel från fraktföretaget så får väll skicka tillbaka.

Currie_9_rear_axle.JPG

Fasteners.JPG

Painless.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mike!

Vore väldigt tacksam om Du kunde ta ett mått på genomföringen där kablarna går genom torpedväggen???

Jag tänkte köpa hem ett liknande system till min -69 och vill bara veta HUR väl det passar.....

Annars kan jag bara rekomendera painlesshärvorna då jag just fått in ett sånt i min kompresormatade HGV.

klart super så länge man inte är 100% orginalfreak

mvh R

Link to comment
Share on other sites

Hej Mike!

Du behöver inte montera det,,,,frågan är mer ifall Du kan vara snäll och mäta på sjlva genomföringen genom karossen vilken diameter den har??

ekller ifall Du mäter hålet i torpedväggen så jag vet vilka mått det har.

Då kan jag jämföra med om det är samma på -69

Vore väldigt tacksam isf.

Då kan jag beställa elsystem redan ikvälll...eller så snart du kollat

mvh R

Link to comment
Share on other sites

Nu verkar det som om jag har problem med att lägga upp bilder här. Har inte haft det innan så vet inte vad som har hänt.

Men jag såg på min HT där var det sladdar genom 4 olika hål. De 2 största hålen hade diametern 25mm och 32mm.

Hoppas detta hjälper dig. Annars får jag väll försöka lägga upp bild.

mike

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Äntligen kom delarna. Nästan alla iallfall. Några delar har jag inte fått som företagen har missat. Sen har jag fått vissa delar som jag skulle ha men som ändå var fel så de måste jag byta. Sen är det några fraktskador på vissa delar som jag antagligen får köpa nytt efter att ha frågat i en annan tråd vad jag ska göra :roll:

mike

Link to comment
Share on other sites

Äntligen kom delarna. Nästan alla iallfall. Några delar har jag inte fått som företagen har missat. Sen har jag fått vissa delar som jag skulle ha men som ändå var fel så de måste jag byta. Sen är det några fraktskador på vissa delar som jag antagligen får köpa nytt efter att ha frågat i en annan tråd vad jag ska göra :roll:

mike

Link to comment
Share on other sites

Här kommer lite bilder på några delar.

Eleanor bodykitet: Huven saknas för företaget har glömt skicka den så nu får jag vänta någon månad till på den :x

PICT0089.JPG

Fälgarna PS Engineering 17*8 fram 17*9.5 bak. Samma företag glömde skicka spinnersen till fälgarna :evil:

PICT0085.JPG

Fuel cell. Är lite repig men inte så mycket jag kan göra åt det nu antar jag. :(

PICT0082.JPG

Fler bilder kommer snart.

mike

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte riktigt än hur det blir. För jag har lite andra grejor där som de inte har skickat än. Jag tänkte ta de grejorna med flygfrakt. Dom sa då att det inte skulle kosta mer om de slänger på stolarna och huven på den pallen. Men jag vet inte det för en huv och 2 stolar är ju inga små grejor. Men får reda på det snart håller på att försöka ringa dom nu.

Om jag får betala frakten för de grejorna så tar jag nog det med samma företag som jag har använt att ta hem de andra grejorna med båt.

mike

Link to comment
Share on other sites

Tjnar!! Det var ett bra tag sedan jag tittade här sist. Fick värsta chocken nu när jag såg ala delarna. FAN DU HAR INTE DET BLEKASTE HUR AVIS JAG ÄR NU!!!! En hel...es massa godis!!! Keep it up!! och lycka till och fortsätt med bilderna. Och glöm INTE, när det ska köras så får du komma ner till Ystad Cruisingen!!

Ha det bra!!

Leijon

Link to comment
Share on other sites

Kul att det finns nån som är sugen att satsa på ett sånt bygge,dels med tanke på pengarna (lär ju kosta en hel del) och tid.

Se nu bara till att du fullföljer ditt bygge,för vi vill ju se hur en svensk byggd Eleanor ser ut ;)

Link to comment
Share on other sites

Mike det gör nog inget att Du får vänta nån månad på huven,,,,det ser ut som Du har en del annat att göra under tiden,,,,se nu till att inte hamna i samma fälla som väldigt många andra gör,,,,dvs köper på sig många balla delar men sen kroknar när det tuffa jobbet ska göras... Den lätta och roliga biten är ju trots allt inköpen...from nu krävs svettt

lycka till!

mvh R

Link to comment
Share on other sites

Mike det gör nog inget att Du får vänta nån månad på huven,,,,det ser ut som Du har en del annat att göra under tiden,,,,se nu till att inte hamna i samma fälla som väldigt många andra gör,,,,dvs köper på sig många balla delar men sen kroknar när det tuffa jobbet ska göras... Den lätta och roliga biten är ju trots allt inköpen...from nu krävs svettt

lycka till!

mvh R

Link to comment
Share on other sites

Håller med Speed Pro, och tillägger en sak, att alltid ha något roligt att se fram emot.

Dvs, provmontera inte fälgarna det första du gör (om du nu inte måste för inpassningar eller dylikt...)

har man alltid något roligt att se framemot så blir det lättare, samt en sak till, ta hjälp av vänner, det är svårt att hålla motivationen uppe om man är alldeles själv.

ser verkligen framemot fortsättningen av detta projekt!!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...