Jump to content

Vad drar era bilar?


Gäst

Recommended Posts

  • Svar 63
  • Skapad
  • Senaste Svar

Top Posters In This Topic

Då jag hänger rätt mycket uppe i Jönköping har det fått bli en teststräcka med hjälp av GPS och bekräftande tankningar stup i kvarten...

Jag avser nu i första hand förbrukningen på min 93a 5.0 med lite mods... Helt standard med endast lite ökad tändning drog den 0.86l/mil - detta var Vetlanda - Halmstad med kända miltal. Ingen buskörning direkt.

Ett par säsonger senare och då hade det åkt på ett TrickFlow EFI kit, eller egentligen samma setup som idag förutom kompressorn och bränsledelarna. 3.73 i axeln var också monterat. Resan gick nu till PonycarMeet i Strängnäs - 1.18l/mil.

Denna säsong har bestått mest av att prova ut kompressorinstallationen ordentligt och var nere på 1.08l/mil på ovan nämnda Jönköpingssträcka... en bit på ca 8 mil åt varje håll. Hyfsat bra väg där man väl ligger på ca 100 för det mesta... förutom lite 70 och 50 vissa sträckor....

Då jag nästan började skämmas med det för mig låga snittet på under 1.1 liter per mil gav jag maskinen lite mer soppa och har sen dess inte testat igen... men motorn går inte snålt vilket jag ser på bredbandslambdasonden och jag kommer snåla ut mer på låga belastningar på de varvtal som motsvarar iaf 80-120km. Stampar man på så visar mätaren fina kompressor-Air/Fuel värden och då går det givetvis ner kanske 3 liter...

Så strax över litern med en manuellt växlad 5.0 på +450hk (jag vet inte vad det är nu men 360-380 + 7psi överladd) verkar inte vara omöjligt och fortfarande låta motorn må bra...så länge man kör försiktigt och inte ser nåt hot i backspeglen... iofs är det värt vartenda öre när det väl sker.

67an vill ha 1.15 på långkörning med en ny 570 Holley Streetavenger på en förutom lite mer komp, något roligare kam, balanserad och väl insliten 302a. 4 vxl manuell och förmodligen 2.89 där bak.

Link to comment
Share on other sites

Så kort och gott kan man säga att om min drar 2,2 Liter så är det i alla fall minst 0,5 Liter för mycket?

Då får man ge sig på att gå igenom bl.a. förgasaren, hör av mig när det blir skruvar över ;)

Förresten, vart hittar man renoveringskit till förgasaren?

Link to comment
Share on other sites

Kanske inte räcker med att renovera förgasaren med nya munstycken m.m.

för att få ner bränsleförbrukningen. Blir säkert lite bättre men motorn kanske behöver mer översyn. det jag menar då är om alla övriga delar som har med motorns funktion är lite trassliga lyftare kamaxel lager fördelare ja listan kan göras längre, Sen tror jag att (om jag inte minns helt fel så har du Cleveland motorn i din musse) drar lite mer soppa än windsorn. Detta påstående enbart ryktesvägen, kanske har jag fel ;)

men hos hansen har de de flesta renoveringssatser till förgasare du kan logga in där och beställa till närmaste återförsäljare typ autoexperten mekonomen m.fl.

Link to comment
Share on other sites

Förbrukningen är ju ganska individuell på alla motorer... rent tekniskt och matematiskt kan man ju räkna ut vad just en viss motor ska behöva i bränslemängd för att utföra sitt jobb... men det är vetenskap.

På de modernare motorerna med insprutning finns massor med vägar att gå för att få ner åtgången...

Tar man som det tex nämns ovan en 351C med lite mer andningsvänliga insugskanaler i topparna - ja då kanske inte denna är det optimalaste motorn för att gå billigt på just det varvtal man använder vid landsvägskörning... Den kanske vill ha mer varv för att hitta en bättre fyllning av cylindrarna än vad den hade gjort med snällare toppar och en högre gashastighet vilket ofta kommer med mindre kanaler..

Men klart börjar det gå åt bortåt både 2 och 3 liter vid normal körning... nån stans tar det ju vägen... Åker man automat så får man väl fundera på hur mycket man slirar bort i lådan osv...

Men va f*n - tanka och var glad....bensinen blir inte billigare... :P

Link to comment
Share on other sites

Allvarligt? Och jag som aldrig trott på sådana grejor! Får bli en sådan vid nästa tankning.. i mars. :--

Japp, drar MYCKET mindre nu.[/quote:2yf3yzmj]

Går den bättre och renare nu också mer miljövänligt :oops::oops:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...