lofa June 16, 2003 Report June 16, 2003 Jag har en -67:a med 302:a och 4-växlad manuell, som går bra på tomgång och lite varv men som börjar rysta kraftigt i karossen vid mellan varv, även när jag står still och bara gasar. Om jag kör på 4:an börjar det rysta i 75km/h ungefär, men ibland rystar det ingenting. Man kan se att remskivan är lite sned och att svängdämparen är lite torrsprucken men räcker det för att orsaka det hela?? det skakar kraftigt tycker jag..MVH lofa Citera
lofa June 16, 2003 Author Report June 16, 2003 Har fått för mig att lagret som går in i lådan är dåligt men vet inte, Kan det räcka??? Citera
Lars Oscarsson cmc383 June 17, 2003 Report June 17, 2003 Hej.Det är troligen svängdämparen eller den yttre ringen på sväng-dämparen som lossat och vridit sig en bit.Detta kan göra att det ibland inte märks några skakningarom man tillexempel motorbromsat så att den har vridit sig tillbaka i nästan rätt läge.Svängningsdämparen kan orsaka fruktansvärda skakningar ivissa farter eller vid lätt varvning stillastående om yttre ringenlossnat.Försöka att låna en svängdämpare för att byta och kollaom detta är felet.Det är svårt att hitta en svängdämpare som NY oftast så ärdom som finns att köpa begagnade.En ny kan kosta upp till 2500.- eller mer och en begagnad somär frisk kan kosta upp till 1000.-.Hansen Racing säljer nya men man måste beställa.Rolands Mustang i Filipstad har begagnade hemma kolla hans hemsida på klubbens länkar. Citera
lofa June 26, 2003 Author Report June 26, 2003 Har nu satt på en ny svängningsdämpare.. ingen skillnad.. kom fram till att det måste va nått mellan motor och låda. När jag sedan testade att koppla några ggr med lite gas när jag körde i 80 så blev det tyst och vibrationsfritt, testade att göra det en gång till och då blev det obalans, är det styrbussningen i motorn som jävlas då eller, så att det hamnar i centrum av en slump och fungerar eller och oftast inte fungerar??? Kan det räcka eller finns det nått annat som kan jävlas med mig?? tycker det verkar konstigt att det skapar skakningar i hela karossen och även när jag står still och bara gasar Citera
Gäst June 27, 2003 Report June 27, 2003 Jag har varit med om en liknande grej på en Cheva som jag haft.Jag tog bort oljetråget och såg att vevaxeln hadde tuggat upp ramlagrets axiella lagring.Med andra ord så glappade hela vevaxeln i motorns längsled.På den motorn hadde veven tuggat in sig så långt att den börjat fräsa i blocket!!!! Otroligt nog gick maskinen bra men karrossen skaka vid vissa varvtal vilket alltså inte var så konstigt.Orsaken till att det blev så var att Automatlådans Turbin hade expanderat och pressat vevaxeln frammåt.Händer faktiskt men är inte så vanligt.Kolla hur stort axialspelet är på veven.Bara greppa tag och rycka fram & tillbaka. Citera
Walter Garherr June 30, 2003 Report June 30, 2003 Här kommer ett till förslag på vibrationer.Hade vibrationer i min 70:a Mustang som jag inte vart klok på,kollade allt trodde jag,till slut hittade jag det och det var växellådskudden som var slut,lådan låg mot balken,och vid vissa varvtal vibrerade det något kopiöst,kändes ibland som det var obalans i alla fyra hjulen,ibland som om det kom från motorn.Kolla den om du inte redan har gjort det.Walter CMC 1119. Citera
joppe CMC 209 July 2, 2003 Report July 2, 2003 Vibrationer i karossen kan i bland bero på en obalanserad kardan axel detta märks framför allt på bilar med hög utväxling . Själv har jag en 69 as mach 1 med 3,71 utväxling bilen vibrerar en smula i lite högre hastig het . Min konklusion är att det är kardanen som är lite obalanserad på den . Dessa fel kan man få åtgjärdade på ett motor renoverings företag . Hadde en gång en gamal dodge van med samma problematik .Lycka till .Hälsningar John P cmc 209. Citera
Johnny cmc111 July 2, 2003 Report July 2, 2003 Hej.Vibrationer på kardanstången följer som regel hastigheten alltså varvtaletpå kardanen. Fel som orsakar vibrationer som följer motorns varvtal, friläge eller valfri växel, bör ligga någonstans mellan svängningsdämparenoch utgående axel i växellådan. Dåliga knutkors kan också orsaka konstigheter vid acceleration eller när man släpper gasen. Jag har också erfarenhet av en dålig svängningsdämpare som släppt i vulkningen. Den yttre ringen hadde flyttat sig ca 2cm( gick ej att läsa av tändinställningen med lampa) och jag kunde inte känna några särskilda vibrationer pga det, men var mer rädd för att den yttre ringen skulle släppa och fara runt i motorrummet. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.