Jump to content

Avgasrening på en 66:a


Equus

Recommended Posts

Hej :D

Min 66:a med 289:a, från Kalifornien, har en utrymmeskrävande avgasrening. Pump och slangar. Är det någon fördel för motorn att ha pumpen inkopplad? :roll:

Jag skickade en liknande fråga tidigare idag, men den verkar inte ha kommit upp, eller så har jag kanske tryckt på fel knapp.

M v h

EJ

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Om du har en s.k. termaktor i Mustangen f.ö. standard

och lagkrav Kalifornien f.o.m. 1966 så är det ingen

fördel inte eller någon nackdel att ha den. :shock:

Som original så är denna pump mycket eftertracktad i

originalkretsar och om den är fungerande så kan du

behålla den på. 8)

Uppgiften för termaktor pumpen är att trycka in extra

luft vid förbänning och späda ut avgaserna som kommer

ut bak. :o

Termaktorn har således ingen renings funktion av avgaser

som en katalysator utan fuskar bara till avgasvärdet med

att just fylla i lite extra syreberikad luft i avgaserna. :?

Du har med andra ord inget att vinna på att demontera

termaktorn mer än att det blir lite mindre delar på motorn

att underhålla. ;)

Link to comment
Share on other sites

Air injection är inte bara nåt som fuskar till det, utan hjälper faktiskt till att förbränna mer gaser från och med grenröret och ut.

-----------

The name “Thermactor” is Ford’s trademark brand name for the emissions control system known generically as AIR (air injection reaction).

The function of the AIR system is to blow fresh air into the exhaust gas stream. There are two benefits of this system:

Fresh air blown into the exhaust gas, just downstream of the exhaust ports, provides oxygen (O2) to promote further combustion of any remaining unburned hydrocarbons (HCs) in the exhaust gas.

Catalytic converters require additional oxygen to convert the carbon monoxide (CO) and hydrocarbons in exhaust gases into carbon dioxide (CO2) and water (H2O).

Link to comment
Share on other sites

Jag har ju såna Californiatoppar 289" och tänker plugga igen dessa avgasinjektorportar. Jag har pillat ur rörresterna som sticker ner i avgasportarna, och undrar nu vilken gäng det är, och om det finns såna pluggar att köpa? Alternativt ta någon kortad skruv och plugga med? Men det sista förutsätter ju att man vet gängmåttet.

Link to comment
Share on other sites

Gillar ni inte avgasrening?

Kan nämna at på min Sierra 2.8 GHIA från 1988 som jag ägde så var man tvungen att ställa Co halten på 5,5% med air injektionen avstängd eller som jag har för mig att det hette på den puls air. Man stängde av den genom att plugga luft intaget på den.

Men till saken när jag hade 5,5% utan luft inblandningen så gick Co ner till 0,3% Co och 32 i HC halt med den inkopplad och vid 7,0% Co vart det 0,4% Co med air injektion så nog renar den alltid det värdet i alla fall. Men sen luktade det ju inte speciellt rent i alla fall om den bilen fast den bara hade gått 12500mil när jag sålde den.

Har ni själva mätt något liknade på era bilar med Air injektion?

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Hej

Tack för responsen. Kanske ska man hänga på remmen och bidra till en renare miljö. Å andra sidan stjäl väl pumpen viss effekt som leder till högre besinförbrukning som har miljökonsekvenser.

M v h

E J

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...