ht67 cmc 1502 Posted August 19, 2005 Report Posted August 19, 2005 Min motor vill inte gå så bra längre. Den har helt plötsligt börja bete sig precis som när jag fick gaslås på Wheels Nat's förra sommaren.När den blir varm och står på tomgång så går det inte att lägga i driven utan att den dör. Den är fortfarande mycket lättstartad.Åker man på motorväg märker man inget men kommer man ner i varv, tex vid rödljus, så bara dör den. Jag har en distansplatta mellan insug/förgasare för att minska värmespridningen. En ide jag har är att mina headders värmer upp bensinröret så mycket att bensinen blir alldeles för varm innan den når förgasaren. Bensinröret är inte korrekt draget av tidigare ägare. Jag har även testat att justera upp huven till max i bakkant för att få ut värmen snabbare ur motorutrymmet men det hjälper inte.Ploackade ur tändstiften på cyl. 1-4 igår. Så här såg det ut:1. Ljusbrunt. (Bra)2. Brunt. (Ok)3. Kolsvart av sot. (Inte bra)4. Mörkbrunt. (Hmm...)Är det någon som har nån teori om orsak eller vet varför bara 1 stift av 4 är helt svart? Quote
mrv8 Posted August 19, 2005 Report Posted August 19, 2005 Den dör inte när den är kall utan bara när den är varm?Vad har du för förgasare på den, säg att du har holley 4port så har jag lite tips vad du kan kontrollera Har du holley berätta hur du har gjort med chocken i så fall och hur den står när den är varm och list nr. Så ska jag se om jag kan tipsa dig lite hur du får bort det lilla hysset den har börjat med MvhMrV8 Quote
Stig Posted August 19, 2005 Report Posted August 19, 2005 Eftersom vi har likadana motorer och jag hade precis samma problem förra året men jag bytte luftfilter till ett edelbrock pro flow och tog upp ett hål i huven under skopet så den får ta frisk luft utefrån. Det gjorde underverk, inga problem alls i år med det.Hälsning Stig Quote
ht67 cmc 1502 Posted August 19, 2005 Author Report Posted August 19, 2005 Bra att det finns lite råd att få. I samband med att jag märkte att problemet ökade beställde jag direkt nya stift och nya MSD "MSD 8.5mm Super Conductor" tändkablar. Det blev, trots att vissa inte rekommenderar Champion stift, det i alla fall pga. Edelbrock själva rekommenderar RCY12 stiften till de som kör med deras RPM alutoppar. Jag får väl testa och se. Hade för mig att Stig bytte till Pro Flow så tog med ett sånt också då jag länge velat byta luftfiltret. Den skulle nog gå ännu bättre med friskluft. Frågan är om jag ska såga upp min original huv och sätta i scoop eller vad man hittar på? Nåt måste göras.Vad tror ni om det här? http://www.mustangsplus.com/Merchant2/m ... ood_scoopsJag återkommer med resultat. Bara att hoppas att bytet av ovan nämda prylar gör skillnad. Quote
ht67 cmc 1502 Posted August 20, 2005 Author Report Posted August 20, 2005 Nu har jag bytt tändstift, kablar och luftfilter. Förutom att jag inte känner igen bilen vid gaspådrag (den går mycket sämre nu) så trodde jag att det var löst. Men icke. När jag har kört i ca. 40 min och sen låter den stå på tomgång i 5 min så dör den så fort man lägger i en växel.Något är det som inte tål värmen. Observera att den fortfarande är väldigt lättstartad.Testade att köra med huven öppen för att se om det är varmluften som gör det men det hjälpte inte med kall luft.Det som återstår att byta i morgon är bensinfiltret.Något mer förslag på vad det kan vara?Gjorde kompressionsmätning idag på alla cylindrar. från 12.2 Kg till 13,9. Quote
Recommended Posts