Jump to content

Recommended Posts

Nu har jag försökt reg. besiktiga min nyimporterade Mustang GT cab -03.

bilen kommer från ett EU-land så lite förmildrande regler är det om jag har fått det hela rätt. inget buller intyg m.m.

Dock fick jag klart för mig att blinkers i backljusen som jag hade det inte var ok. och att positionsljuset fram var fel färg. (som jag misstänkte)

bilen tas in för eget bruk.

Hur skall jag nu lösa detta. Jag har sökt en hel del, men jag tycker att det saknas information.

Jag hade tänkt att sätta fast ett par blinkers bak som jag på något sätt kan ta bort efteråt. Besiktningsmannen sa dock att de inte får vara tillfälliga. Men det räcker nog om det ser fasta ut. Frågan är dock vilka blinkersar jag skall använda.

Måste de vara EU godkända? Jag kollade på BILTEMA men hittade inga som var bra, ingen som enbart var blinkers. Vilka har ni använt er av?

Det vita positionsljuset fram är också lite svårt. Får man eller får man inte borra in en liten vit lampa?

om man inte får det så måste jag hitta bra vita lampor som man på ngt sätt kan sätta fast för att sedan ta loss. Måste dessa vara EU-godkända?

Att det skall vara sådant krångel!!

/Marcus

Jag var på biltema och kollade, men de hade inga bra, de hade oranga positionsljus till släpvagn (att användas på sidan av vagnen), får man ha dessa som bakblinkers eller är de bara godkända som positionsljus på?

de hade likadana vita kan man använda dessa som positionsljus fram kanske?

http://www.biltema.se/products/product. ... emId=77144

får man sätta positionsljusen fram i dimljusen?

Man blir galen på detta. Men det skall nog lösa sig. Bilen är fin i alla fall!!

/Marcus

Min mustang satte de p-ljusen i dimljusen....det funka o sen va det typ husvagns blinkers bak....men de tog jag bort o satte blinkers i bakljuset o ingen har sagt nått om det än......Hoppas det löser sig för dig..Mvh Patrik

Helt klart skiljer det sej beroende på var man besiktigar...

Jag monterade oranga blinkers lampor under bak-spoilern som jag sedan monterade av igen...

ett par "ficklamps"-glödlampor var redan monterade (i ett uppborrat hål) i strålkastaren fram. Parkerings ljuset fram var inget som kom upp men därimot var det fel E-märkning på dom oranga lycktorna men jag fick igenom den ändå...

En kompis med usa-import bil vet jag monterade biltemas självhäftande lysdioder bak och fick igenom bilen med dom...

Det är skillnad på 94-98 och 99+

På 99+ är sytrålkastaren i ett stycke och får EJ modifieras med inborrade ljus etc.

94-98 kan man borra in lampor framför blinkerslampan.

Aha, okej då är jag med på hur det fungerar ;)

// Linde

Det är inborrade ljus på mina strålkastare, samt att jag har blinkers i backljusen. Min är en 00a och har gått igenom besiktningen nu 2ggr.

Aja som ni säger så är det nog olika på alla ställen, denna kom in från USA i Stockholm, så där är den registreringsbesiktigad.

Hur har du gjort Overlake?

Ok, jag har stött på problem med besiktningen! Jag köpte bilen av en svensk som bor i Tjeckien, som är ett EU-land nuförtiden. Det skall inte vara några som helst problem att importera bilen, man skall bara behöva reg.beviset rån tjeckien, vilket jag har. Men på besiktningen säger de att det beviset jag har inte säger att bilen varit permanent registrerad i Tjeckien. Det är helt absurt. den gamle ägaren säger att detta är det enda reg beviset som finns och att det visst visar att bilen varit permanent registrerad i Tjeckien, det ser väldigt respektingivande ut med vattenstämplar och allt. Han har importerat bilar förr med enbart dessa handlingar. Problemet är ju att jag hamnat i nått konstigt läge nu, där det inte finns mer papper att få fram men besiktningen vill ha ett annat papper. Hur löser man detta. Jag blir så förbannad på besiktningsmannen som är så trångsynt!!

Ok, jag har stött på problem med besiktningen! Jag köpte bilen av en svensk som bor i Tjeckien, som är ett EU-land nuförtiden. Det skall inte vara några som helst problem att importera bilen, man skall bara behöva reg.beviset rån tjeckien, vilket jag har. Men på besiktningen säger de att det beviset jag har inte säger att bilen varit permanent registrerad i Tjeckien. Det är helt absurt. den gamle ägaren säger att detta är det enda reg beviset som finns och att det visst visar att bilen varit permanent registrerad i Tjeckien, det ser väldigt respektingivande ut med vattenstämplar och allt. Han har importerat bilar förr med enbart dessa handlingar. Problemet är ju att jag hamnat i nått konstigt läge nu, där det inte finns mer papper att få fram men besiktningen vill ha ett annat papper. Hur löser man detta. Jag blir så förbannad på besiktningsmannen som är så trångsynt!!

Men vad i helv.. Jag har precis fått igenom min 94'a cab med tokstora problem för att de gör misstag och inte kan sitt jobb, så börjar de igen.. Jag blir så less :x . Du ska veta att det nu finns prestige i detta ärende och besiktningsmannen kommer inte erkänna sitt fel om du inte överbevisar honom eller att han blir tillrättavisad av sin chef. Du ska först och främst ringa till ingenjörerna på SBP (Mycket vettiga och trevliga) 0771-600 800 (Be att få prata med en ingenjör). Ta reda på vad som gäller och kontakta sedan verkstadschefen på den bilprovningen du besiktat på om det visar sig att de gjort fel, då går den igenom. Om inte annat kommer du få reda på vad det är för handling du behöver. Jag tror att det är original titeln (reg beviset) från USA där bilen är tillverkad som de eftersöker. Lycka till!

Mvh

//Tommy

Kolla om du hittar hjälp här:

http://www.expressen.se/index.jsp?a=697 ... &print=yes

http://www.bilsport.se/artikel_bild_top ... vdelning=5