Jump to content

Mustang -69 HT, Lygdman CMC813


Lygdman cmc813

Recommended Posts

Jaha då har det hänt lite i veckan och helgen.. Jag har provat rikta plåten under bakrutan och visst den är bättre, men jag har bestämt att det får bli lite spackel den här vändan så får den bli utbytt när jag tar utsidan av bilen istället.. Högra inre hörnet av skuff öppningen har jag gjort ny och på bilderna syns lite av skarven efter bakskärms bytet som är gjort någon gång för länge sedan, men det kommer jag också ta sen när det är dax för utsidan av bilen..

Men lite framsteg har jag gjort och jag har även provmonterat skuffluckan igen och nu sitter den betydligt bättre än tidigare och springorna runt den verkar också stämma bättre nu så det bådar gott för framtiden ;) Tyvärr har det inte blivit så mycket bilder på arbetet men här kommer i alla fall några.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 170
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Härligt att se att det går sakta framåt.

Om du vill slippa att gånjärnen är i vägen, akta ögon och panna,

så ta ett piasavakvastskaft alltså en rundstav lägg över gångjärnen

för att hålla mer dessa. :?

Med ändarna på rundstaven ut under överkant bakskärmar,

jag brukar göra så för att slippa demontera dessa vid plåtarbeten,

också för att slippa att ha ändarna på järnen i luften. :)

Även bra med rundstav för att hålla ner gångjärn vid lackering

om man vill att dom skall sitta kvar under lack. ;)

Link to comment
Share on other sites

Härligt att se att det går sakta framåt.

Om du vill slippa att gånjärnen är i vägen, akta ögon och panna,

så ta ett piasavakvastskaft alltså en rundstav lägg över gångjärnen

för att hålla mer dessa. :?

Med ändarna på rundstaven ut under överkant bakskärmar,

jag brukar göra så för att slippa demontera dessa vid plåtarbeten,

också för att slippa att ha ändarna på järnen i luften. :)

Även bra med rundstav för att hålla ner gångjärn vid lackering

om man vill att dom skall sitta kvar under lack. ;)

Tackar, ja det börjar hända lite även om det fortfarande tar lite tid..

Visst kan man göra så, men jag upplevde det som enklare och lite säkrare att släppa på fjädrarna det var rätt enkelt på min även om man fick tänka sig för både en och två gånger när man satte tillbaka dom så spänsten vart den rätta..

Link to comment
Share on other sites

Ja efter att fästet vart tillbaka svetsat och en massa svetsar slipade så tänkte jag att det dax för en liten "belöning" innan jag ska fortsätta slipa svetsar framöver och göra klart för lackering av insida och undersida på bilen..

Så idag har jag bytt bladfjädrarna och provmonterat bakaxeln igen å vilken kick det var skit kul å vara i garaget idag ;) Men som alltid så är inte lyckan så långvarig, jag vart riktigt besviken när bakaxeln va på plats.. För trotts att det är vända öglor på bladfjädrarna och ett sänkningsblock (20mm)per sida är monterat så ser det ut som en cross contry med domkraften underbakaxeln...

Så det kommer bli ett sänkningsblock (20mm) till per sida på en gång sen hoppas jag att det gör mycket till när den blir helt i hop plockad, och fjädringen får sätta sig lite.. :?

Provade även ena bakfälgen så nu har jag skickat i väg en beställning på spacerplattor till hjulen ;) dom sitter väldigt djupt i hjulhusen nu..

men här kommer lite bilder på dagens fördärv..

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Dra inte åt bakre infästningen innan du lyfter bakaxeln med domkraften eller ställer ner på hjulen, sedan sätter sig bladfjädern efter en tids belastning.

mvh Tommy.

Tack för tipset, muttrarna är bara dragna med fingrarna.. Men jag har låtit den stå över natten med karossen som tyngd + att jag stoppade dit ett 20mm sänkningsblock till /sida. Och idag sitter den betydligt bättre än igår så när den är fullt ihop skruvad igen och får sätta sig kommer jag förhoppningsvis bli nöjd med höjden.. Har jag tur kanske jag till och med kan ta bort ena sänkningsblocket när den satt sig riktigt och det ser jag absolut inte som en nackdel.. (jag hade helst velat slippa dom helt)

Så i morgon ska jag måtta in bakaxeln riktigt sen ska jag montera bakre krängningshämmaren, så har ni några tips för att slippa problem får ni gärna komma med dom nu ;) Är det något speciellt man ska tänka på när man monterar bakre krängningshämmaren på en bil som aldrig haft det förut??

Link to comment
Share on other sites

Efter en del mätning å bökande sitter äntligen bakre krägningshämmaren på plats..

Jag har även fått mina spacer plattor från Manton så jag vart ju tvungen att testa, och det ser ut som den börjar sätta sig mer bak nu (fortfarande tom kaross) så jag blir nog nöjd tillslut ;)

Så nu väntar jag på varmare väder så jag får börja måla upp allt, å jag längtar efter att få börja skruva i hop den igen.

Nästa steg nu blir att skruva ner allt och förbereda för lackning av undersidan, bagage, kupén och motor utrymmet.. Så det blir mycket slipande av svetsar och sånt och det blir inte så mycket bilder på ett tag, men jag ska försöka uppdatera lite vart eftersom..

Det slank visst med en bild på min "Raggar bil" också, men den bjuder jag på.. :roll:

100_0751.jpg

100_0744.jpg

100_0745.jpg

Prlan.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej

Ser riktigt bra ut.

Vad gäller höjden på bilen så om jag vore som du så skulle jag vänta med att bry sig om den tills bilen blir körklar.

Annars finns risken att du ändrar något nu som du ångrar sedan när allt är ditsatt.

Men sedan kan man ju undra ifall du har elavfall i tvättstället?

Eller är det för att kunna säga att du har dator i garaget?

Raggarbilen ser ut att vara riktigt fin. (Tänkte lägga upp en bild på min -59:a men det gick inte.)

Link to comment
Share on other sites

Jag är mycket imponerad av detta långtids projekt. Tänka sig flera

års renoverande. Och vänta så länge på delar. Mycket bra gjort.

Lycka till med fortsättningen. :D

PS. "Raggarbilen" ser väldigt fin ut.

Tackar, ja det har dragit ut på tiden.. och det finns nog en miljon olika ursäkter, men den bistra sanningen är bara att motivationen kommit å gått.. Men jag börjar äntligen se en vändpunkt långt där framme :shock:

Ja det är riktigt skapligt bruksskick på raggarbilen, men det finns jobb även på den innan jag blir nöjd.. Fast jag har i alla fall lärt mig en sak med mustang projektet och det är att jag inte kommer röra Galaxien mer än nödvändigt innan mustangen är i hopp satt igen ;) Jag måste ha en bil att åka med också annars tappar jag motivationen..

Hej

Ser riktigt bra ut.

Vad gäller höjden på bilen så om jag vore som du så skulle jag vänta med att bry sig om den tills bilen blir körklar.

Annars finns risken att du ändrar något nu som du ångrar sedan när allt är ditsatt.

Men sedan kan man ju undra ifall du har elavfall i tvättstället?

Eller är det för att kunna säga att du har dator i garaget?

Raggarbilen ser ut att vara riktigt fin. (Tänkte lägga upp en bild på min -59:a men det gick inte.)

Tackar, ja jag har börjat sansa mig ang. höjden :oops: och kommer inte röra den mer innan "allt" är ihop skruvat och man fått åka lite med den..

Det tråkiga med text är att ironi oftast inte lyser igenom helt..

Ha ha ha, vad det gäller "elavfallet" så delar jag garage med min bror och det är hans CD spelare och ena högtalare som syns där :lol:

Det verkar tyvärr vara krångel med att lägga upp bilder så mina sista har jag laddat upp på "photobucket" och sedan länkat till dom..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det står inte helt stilla även om det gått lite segt ett tag, jag håller på att rikta karosskarvar och slipa svetsskarvar på undersidan i väntan på varmare väder.. Behöver varmare väder för att det ska vara möjligt att måla under och insidan..

Så under tiden försöker jag samla på mig de sista delarna för att kunna skruva i hop den igen så fort det kommit färg på all ny plåt..

Tyvärr finns det inga bilder att uppdatera med ännu..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej !

Roligt att se att det inte står helt stilla.Snart kommer värmen även om det inte ser så bra ut just nu.Många projekt här på forumet gör att man själv får abetslust även om det kan vara lite segt ibland. Jobba på så kan det bli provkörning till sommaren. 8)

Link to comment
Share on other sites

Tackar, det går riktigt segt just nu, men arbetslust finns det så mycket av nu med alla pågående projekt att jag har svårt att koncentrera mig på pluggandet... Så jag måste försöka göra ett sista ryck med pluggandet så jag får börja köra för fullt i garaget igen, bara några veckor kvar :D *längtar*

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Det är snart 1 år sedan jag uppdaterade sist!!! :oops:

Men vi skippar alla ursäkter och börjar med lite bilder från dåtid till nutid istället, bilder brukar vara mer uppskattat ;)

Då var svetsarna slipade på insidan och undersidan, så nu kommer lite roligare och nyare uppdateringa..

post-1183-144839146372_thumb.jpg

post-1183-144839146441_thumb.jpg

post-1183-14483914645_thumb.jpg

post-1183-144839146456_thumb.jpg

post-1183-144839146466_thumb.jpg

post-1183-144839146473_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Spännande, kul att du kommer igång igen, ser att du

fått en del svets fixat, snyggt jobbat. ;)

Den alltid lika positiva Lars. Tack :)

Det är tur att vi har dig här på forumet så att någon vågar kommentera. :thumbup:

Jag har haft en hel del svackor genom åren. Men nu har jag satt upp en del mål för i år som jag ska försöka hålla.. och för att inte bara komma med en massa tomma löften så återkommer jag senare i vår om det när vi sett att det börjat hända lite i denna renovering på allvar igen.. Så det inte bara blir ett tillfälligt ryck igen som det brukar ha varit..

Och för dom som undrar lite över dom "nya" bilderna så finns det förklarande text till flera av dom när man förstorar bilderna.

// Jimmy

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det ser riktigt bra ut!!

Man blir sugen att ta fram svetsen igen fast om man tänker på hur tråkigt det är att ta bort gammal färg så...

Tackar

Det svåra jag upplevt med att få bort gammal färg är att få bort den helt utan att förstöra plåten..

Bums i all ära om det är helt slät plåt, men det är det nästan aldrig.. är det inte vinklar å vrår så är det porer..

Men det är riktigt kul när man får svetsa å skapa :)

Link to comment
Share on other sites

Bra jobbat Jimmy ! :thumbup:

Man blir riktigt sugen att hugga tag i objektet, ska se till att svetsen får jobba lite i helgen så man kommer nånvart :twisted:

Tackar, jag jobbar borta på veckorna igen så det blir på helgerna jag kommer försöka få lite gjort..

Vet hur det är. Har själv bara 1 - 2 dagars skruvande i månaden. 6 mil till garaget och en liten grabb på snart 8 månader hemma så man får ta den tid som ges, men va fasen en vacker dag får man starta pärlan och köra en sväng :D

Får ju en hel del inspiration av alla fina projekttrådar på forumet iaf :)

/Stefan

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...