Jump to content

Högt oljetryck


Mickey

Recommended Posts

Hej,

Jag har precis bytat oljetrycksgivaren på min 289 och innan motorn blivit varm så står mätaren ruggigt nära "H". Efter motorn blivit varm går den ned till 2/3. Några förslag på vad som kan vara problemet här?

Anders

Link to comment
Share on other sites

Det är ju riktigt att det är bra med ett högt oljetryck, men är det ingen risk att det pyser ut olja någonstans om det skulle bli för högt?

Vill vara litet försiktig som nybörjare 8)

Link to comment
Share on other sites

Varva den inte så hårt när den är kall, så fungerar det nog utan problem eller bytt till lite tunnare olja så kommer den gå ner lite och inte vara så ruskigt högt i början.

Gammla Audi 5cyl kunnde man ju spränga oljetryckskontakterna på om man varva ur dom ordentligt när dom var kalla. Lyckades kompisen som var bil meck två gånger med när han skulle varm köra dom inför oljebytte och en gång när vi åkte ur garaget i stan efter bion och det var tävling ut. Min gamla Audi 5cyl montera jag mätare på och den gick till 7 bar passera den när den var kall om man varva på den ordentiligt bra oljetyck på dom gamla spisarna. låg på 5 bar även varm.

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Jag kanske har varit litet för ivrig när jag värmer upp, men inte helt säker på det är den riktiga orsaken.

I våras renoverade jag förgasaren (2 portars Autolite 2100), och bytade packningar m.m. Då gav jag också en ganska generös bränsleblandning därefter. När jag ströp portarna igår så gick också oljetrycket ned. Uppenbarligen verkar det ha ett samband, men förstår inte helt hur det hänger samman :o

Anders

Link to comment
Share on other sites

Ja du ? jag vet inte vad jag ska svara på det ? Är det lägre tomgång nu efter du stält ner blandningen eller?

Gör inte som båt ägaren jag var och ställde in förgasren hos där han hade lyckats ställa in flotöreran så bränslet trycktes in i motorn och när man stängde av den så fortsatte det rinna in soppa en stund. Kan ju näna att den ruska rätt duktigt på tomgång :-- Och som ägaren sa den fyller på sig själv med olja :-- Var fullt med bensin i oljan. Ibland undrar man hur orginal V8:or kan gå med så tokiga instälningar. Var dock mycket grinig vid start, lite sur bara :--

Lycka till med bilen och var glad att du har bra oljetryck i den! Hur mycket går det ner sen när den är varm?

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipset och tror att jag skall undvika den där båtägaren du lämna in din förgasare till :lol:

Mätaren visar nu runt 2/3 av max tryck och verkar hålla trycket rätt stabilt efter motorn har blivit varm. Tomgången gick ned så pass att tändningen också gick ner en bit. Efter att jag justerade upp tändningen så gick den jämnt och fint igen.

Känns skönt att veta pumpen verkar hel och fin :D

Anders

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipset och tror att jag skall undvika den där båtägaren du lämna in din förgasare till :lol:

Mätaren visar nu runt 2/3 av max tryck och verkar hålla trycket rätt stabilt efter motorn har blivit varm. Tomgången gick ned så pass att tändningen också gick ner en bit. Efter att jag justerade upp tändningen så gick den jämnt och fint igen.

Känns skönt att veta pumpen verkar hel och fin :D

Anders

Nja han båtägaren kontakta mig för att höra om jag kunnde ställa in den igen efter att han hade varit egen mekaniker på sin egna förgasare.

Kanske utryckte mig lite ludigt sisst.

Men jag skulle inte låta honom röra min förgasare :D

Han råka som han sa röra den igen skulle visst prova själv igen för att lära sig men fick inte orning på den igen. Så jag har fixat den 2 gånger till honom nu :D Och nu sa han att han skulle låta den vara ifred.

Kul att höra att din bil går bra nu! Altid skönt med jämn och fin tomgång!

Lycka till och hoppas du hinner åka lite mer innan vintern.

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...