Jump to content

Varm motor vid högre hastigheter


Mickey

Recommended Posts

Hej,

Har haft problem med kylaren under sommaren. Jag har precis spolat kylaren ett antal gånger, rensat med med nått dyrt gojs och fyllt på med 1:1 blanding av glykol. Har även satt i en ny termostat med nytt hus. Tyvärr blev det ingen stor förbättring, men motorn blir litet mindre varm.

Det har inte varit några problem med kylningen sen tidigare. Jag har nyligen satt in en elektronisk tändning, nya tändstift, bytat fördelarplatta och ställt in tändningen efter konstens regler.

Vid tomgångskörning eller när man ligger och fiser runt 50 så är det inga problem och motorn har en normal arbetstemperatur. Det är först när jag kommer upp i 70-90 km/h som temperaturen stiger.

Kan tändningen fortfarande vara felställd eller har någon några andra ideér på vad det kan vara?

Tacksam för förslag,

Anders

Link to comment
Share on other sites

Jo, jag såg den artikeln också och det finns en kåpa och slangen verkar inte nypa.

Hittade två andra diskussioner på FoCoMo där jag hittade ett par med liknande problem:

http://www.fomoco.com/forummain/reply.a ... ply=207391

http://www.fomoco.com/forummain/reply.a ... ply=197388

Tror att jag får vända upp och ned på min kylare och spola den ordentligt.

Anders

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr gick det inget vidare, med att rensa kylaren heller :(

Tog loss slangarna från kylaren och tryckte igenom så mycket vatten och det var kristallklart när det rann igenom. Så kylaren verkar frisk. När jag spolade resten av systemet så är det fortfarande en del sörja. Jag sparade en del av vattnet och kunde komma fram till att det mesta verkar vara rost(!). Efter vattnet hade stått över natten så låg det en brun sörja som fastnade på magneten som jag körde ner. Har spolat ett 20 tal gånger utan att bli av med skräpet. Kan detta vara en trolig orsak till motorn går varm då man kör på motorvägen :?

Det är ganska frustrerande problem eftersom det normalt brukar vara omvänt och motorn går varm vid tomgång då det är skräp i kylaren :x

Jag sa tidigare att tändstiften var nya för säsongen. Hade tidigare Autolite som inte fanns hos min favoritbiltillbehörsaffär och provade med NGK istället. Är det inte så att tändstiften också bidrar till en del av värmen då de bildar gnistan och temperaturen är beroende av isoleringen på stiftet? Har ingen temperaturkurva på varken NGK eller Autolite, men det ser ut som NGK har en mindre "yta" att kyla.

Har även provat att ändra tändningen fram och tillbaka, men det blir ingen större temperatuförändring. Motorn verkar gå bäst om jag ställer tändningen litet högre än det som rekommenderas.

Förgasaren är också genomgången och allt ser fint ut förutom kallstart eftersom fjädern verkar litet slö och har inte hittat någon ny än.

Det luktar mycket bensin då jag startar bilen i garaget, och den drar nog litet mer än vad den gjorde innan. Nivåerna i förgasaren håller måtten och det finns inget kvar i portarna efteråt heller.

Känns som allting arbetar mot en när jag försöker göra det bättre :evil:

Kanske skall jag byta tillbaka till mitt gamla skrot :?

Alla ideér mottages med glädje och speciellt av er som haft samma problem som jag har :--

Anders

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hjälper inte alltid att spola hur noga du en är ,vattnet tar den lättaste vägen ut ur kylaren täta celler förblir täta och kylarrens och div andra metoder gör oftast att du får med sörjan även från motorn så gör som

jag byt kylar paket var enda möjliheten jag hade samma problem man är nu äntligen besvärs fri

MVH REPO

Link to comment
Share on other sites

Jo, jag tror du har rätt och måste nog bita i det sura äpplet och köpa en ny kylare eller renovera den gamla :evil: Jag kan få den renoverad hos Malmö Bilkyl med tre raders kanaler (nu har jag bara två) och de sätter på nya kylflänsar osså för 2000 ex moms. Det var ett antal års garanti med på köpet, så det lät rätt bra.

Hittade en bra artikel som jag tyckte var bra :

http://www.arrowheadradiator.com/overhe ... _cures.htm

Arrohead har också väldigt billiga kylare, kolla in vad de tar för din Musse här:

https://www.arrowheadradiator.com/online%20Pricing.asp

Tack för tipset :D

Anders

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...