joschen September 3, 2005 Report September 3, 2005 Min mätare står helt stilla i mitten av skalan.Den rör sej inte om jag laddar ur batteriet heller och sedan startar bilen.Är mätaren kass eller finns det ännu hopp för den.Kanske har ni något tipps.Det hade ju kännts bättre med en hederlig laddlampa kanske. Citera
pools September 3, 2005 Report September 3, 2005 Den rör sej inte om jag laddar ur batteriet heller och sedan startar bilen.Hej!Vad menar du med att du laddar ur batteriet? Det är inte nyttigt för batterietatt tömmas.Testa med att slå på alla lysen och strömförbrukare med motorn av. Då börmätaren visa under noll.M.v.h. Citera
joschen September 3, 2005 Author Report September 3, 2005 Ok jag menar att jag typ låter ljuset stå på i timma och sedan startar bilen, för att se om jag får något utslag.Den står spikad precis i mitten. Citera
fast66 September 5, 2005 Report September 5, 2005 Även när de fungerar så rör de sig minimalt - vi snackar om ngn millimeter, bäst att mäta sig fram till om den fungerar eller ej. Citera
joschen September 5, 2005 Author Report September 5, 2005 Är det motstånds mäta du menar då eller? Citera
fast66 September 5, 2005 Report September 5, 2005 en kompis till mig höll på med min "amperemätare" för ett antal årt sedan. Minns att han sa att det egentligen var en voltmeter. Citera
pools September 5, 2005 Report September 5, 2005 en kompis till mig höll på med min "amperemätare" för ett antal årt sedan. Minns att han sa att det egentligen var en voltmeter.Det stämmer, ampmetern är en voltmeter som mäter spänningsfallet överen kabel som leder ström. Spänningsfallet blir störr ju mer ström som gårgenom kabeln. Alla kablar har ett visst motstånd. Motståndet gör att det blirett spänningsfall över kabeln enligt Ohm´s lag: U=RxIdär U=spänningen (12V), R=motståndet och I=strömmen.M.v.h. Citera
Pelle cmc 375 September 5, 2005 Report September 5, 2005 en kompis till mig höll på med min "amperemätare" för ett antal årt sedan. Minns att han sa att det egentligen var en voltmeter.Det stämmer, ampmetern är en voltmeter som mäter spänningsfallet överen kabel som leder ström. Spänningsfallet blir störr ju mer ström som gårgenom kabeln. Alla kablar har ett visst motstånd. Motståndet gör att det blirett spänningsfall över kabeln enligt Ohm´s lag: U=RxIdär U=spänningen (12V), R=motståndet och I=strömmen.M.v.h.Det innebär alltså att man bör hålla sig till samma area på kablarna om man renoverar kabelstammen?Pelle Citera
pools September 5, 2005 Report September 5, 2005 Ja, samma area som originalkablarna. Dom är ju dimetionerade av Fordför att klara de strömmar som går genom dom. Man kan ju naturligtvisbyta från t.ex. 1,5 till 2,5 men, aldrig från större till mindre.M.v.h. Citera
Mecman September 6, 2005 Report September 6, 2005 Tittar man i schemat som finns klistrat i EL-forumet, så ser man ju att Amperemätaren mäter spänningen mellan generatorns utgång + och startreläets + som även är kopplat på batteriets plus. Kolla så du har dessa kablar kopplade så mot mätaren. Citera
Pelle cmc 375 September 6, 2005 Report September 6, 2005 Givetvis har jag inte gått ner i area, däremot tog jag grövre till just amp mätaren, men om den känner av späningsfallet enligt tidigare inlägg så ändrar jag ju det med de grövre ledningarna.Pelle Citera
pools September 6, 2005 Report September 6, 2005 Har du en originalmätare kopplad enligt original kopplingschema?I så fall spelar det ingen roll hur grova ledningarna är. (eller försumbar betydelse)Om du har kopplat på något annat sätt kan det ha betydelse.M.v.h. Citera
Pelle cmc 375 September 7, 2005 Report September 7, 2005 Jag har en originalmätare kopplad som jag tror den ska vara, jag vet att dom är opålitliga och inte rör sig mycket, men jag kan inte upptäcka någon rörelse alls. Detta är inte livsviktigt då jag även har en laddningslampa, men eftersom tråden kom upp hängde jag på. Jag har hela tiden tyckt att det är ett konstigt sätt att koppla en ampermätare på.Pelle Citera
Lasse CMC 1263 September 7, 2005 Report September 7, 2005 Eftersom det är svårt att se på bilens laddmätare om den laddar så monterade jag en liten röd laddningslampa på instrumentbrädan och när den inte lyser så vet jag att den laddar ( har en -67:a)Lasse Citera
joschen September 9, 2005 Author Report September 9, 2005 Ja ladd lampa är ju att föredra.På europeiska bilar finns det en speciell utgång på generatorn som skall gå till lampan hur gjorde du på mussen. Citera
Dr Frelin June 30, 2010 Report June 30, 2010 Läste i Mustang Monthly att de flesta ampmätarna i mustangerna är brända eftersom dom inte är avsäkrade, en överladdning pga. trasigt laddrelä kan räcka och det verkar ju hända lite då och då i dom här bilarna... Min fundering blev direkt... är det någon som har avsäkrat sin laddmätare och med vilken storlek på säkring i så fall? Som jag förstod det så ska den röra sig ganska mycke åt båda hållen då den fungerar. Min rör sig bara någon millimeter men nu har jag köpt en begagnad som jag ska montera in. Så har någon ett tips på lämplig säkring så vore det kanon! Annars kommer jag att mäta upp strömmen vid full ladd och ta reda på ungefärlig max. säkr. själv. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.