Jump to content

Konvertera till servobromsar ?


Recommended Posts

Hej

Har en 65:a med trumbromsar, en-krets system och utan servo. Trummor och belägg är nyligen bytt men bromsverkan är ändå inte den bästa, dock godkänt av bilprovningen. Det vill till att ha bra kraft i högerbenet när man ska få stopp. Känns också lite osäkert med en-krets system.

Har funderat på att bygga om till servobroms och två-krets system men behålla trummorna. Det finns ombyggnadssatser att beställa har jag sett på nätet (tex. www.cal-mustang.com).

Har nån erfarenhet av detta ? Är det att rekomendera ? Nåt speciellt att tänka på ?

Hälsningar

Ulf

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte i vintras ett nytt bromsservo och tillhörande 2-krets huvudbromscylinder från USA. Allt monterades utan större problem men jag fick aldrig det att fungera tillfredställande då fördelningsventilen som jag hade, original Kelsey Heys, tydligen inte var helt ok. Jag monterade därför bort allt igen för att införskaffa en annan ventil och göra ett nytt försök nu i vinter istället. Om jag förstår det rätt så är bekymret, med servo och framför allt 2-krets huvudcylinder, att kunna lufta systemet effektivt.

Tänk på att det är skillnad på servoklocka/cylinder/ventil om man har trumbromsar eller skivor fram.

Jag har bilder på hur jag monterade huvudcylindern och servot om någon är intresserad.

Link to comment
Share on other sites

Konverteringkit i alla ära....men jag tror orginal funkar bäst.

Nu är det säkert inte riktigt samma men jag har ett komplett skivbromskit till -69 där allt är nytt eller renoverat av en Mustang orginalpetgnetrenoverare med rätt ytbehandling etc.

Då jag monterat Corvette ZR-1 bromsar på min bil är dessa saker liggandes och helt oanvända efter renovering.....och de ligger bara ivägen och tar upp plats.

mvh R

Link to comment
Share on other sites

Klart jag törs....har även bytt ut autoliteförgasren mot 4 st GB weber kopior (58 mm halsringar)....Lär knappast behöva någon stereo i denna....

Hörde att Du numer tituleras Bromskungen....*s*

Link to comment
Share on other sites

Alternativt kan du annvända en 2-krets huvudbromscylinder ifrån en 67 bil om du inte känner dig säker på 1-krets. Det är ett ganska enkelt ingrepp att bytta detta.

Jag har ochså trumbromsar på min 66 bil men tycker inte att det är så svårt att få stopp på bilen. Jag hadde servo på min förra 66 bil men tycker inte att skillnaden är så stor.

Lycka till!

Henrik.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...