Jump to content

Harveri... haveri... haveri...


veboa

Recommended Posts

SKIIIIIIIT

Ikväll så rasade det ordentligt... Hur många har KÖRT ÖVER sin egen kardan??? Drog på lite före garaget och så small det till.... jag körde över axeln och lämnade nästan 100 meter olja efter mig! SUCK!

Lådan klarade sig tror jag... bakaxelklumpen såg ut som om någon har sprängt den!!! En första tanke är väl att huset spruckit och sen när jag drog på så.... ska kolla i dagsljus imorgon så får vi se hur dyrt det blir!

BAJS....

Link to comment
Share on other sites

He-He, du har inga bilder att visa?

Körde över drivaxeln låter konstigt. Det är inte kardanen du kört över?

Ok, vad vet jag.

Vad det kostar kan du säkert få reda på om du använder sök funktionen här på CMC.

Antar att du hade en 8" axel. En begagnad sådan kostar inte särskilt mycket, lägg ut nån köpes annos på div. forum, eller sök igenom nitroz, usabil.nu etc. så hittar du säkert nått. Du kommer över nån för några tusenlappar, men se till att få en i hyffsat bra skick, skall du sedan renovera en beg. axel rinner tusenlapparna iväg fort.

Vill du däremot ha nytt kostar det en del.

Link to comment
Share on other sites

Kardan är absolut inga probs! en sån betäller Du bara efter de mått Du vill ha så får Du en balanserad och klar.....vad gäller bakaxeln bör Du ta ner bakaxelklumpen och lämna den till Din favvobakaxelrenoverare så får Du ett utlåtande på vad Du behöver byta. Troligen är det inte alls så dyrt som Du får det att låta

mvh R

Link to comment
Share on other sites

Bakaxeln lär ha varit risig från början, en frisk 8" bakaxel bör klara 400+ Hkr. Du får plocka ut drivaxlarna och kolla om de är skadade i splinesen.

Är de ok kolla antal splines, troligtvis 28. Är själva bakaxelhuset friskt och endast klumpen havererad, så hittar du relativt lätt en beg. klump (1000-1500:-) som passar. Det är bara splinesen samt själva utväxlingen du bör veta vad du vill ha. Kolla också att kardanen är ok. Kanske du behöver nytt knutkors. När du ändå har bakaxeln nere byt lagren och tätningarna (1000:-) på drivaxlarna. Att renovera en bakaxel är inte svårt. Det enda som är svårt att göra om du inte har en press är att sätta dit nya lager på drivaxlarna. Men det gör en lokal bussig bilverkstad för några hundralappar. Packningar har kanske stigs axel and parts i Norrk.

Jag tillverkade nya packningar själv, vilket du kan köpa på ark i närmaste mekonomen eller liknande. Skall du däremot skruva dit pinion och huvud drevet i klumpen själv så är det lite knepigare, Men inte omöjligt.

Lycka till mvh Tommy.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...