Jump to content

-69:a hos Gbgperformance


bstrand122

Recommended Posts

Hej!

Ny här på forumet och funderar på att förverkliga en pojkdröm och köpa en Mustang -69 (klart grymmaste modellen ;) ). Hittade denna;

http://www.gbgperformance.se/ford/mustang69fsbred.htm

Några frågor;

1. Har någon här erfarenhet av gbgperformance, bra eller anus?

2. Är priset rätt på bilen?

3. Är man dum om man importerar en icke-original bil? För mig spelar det inte någon roll alls om den är matching numbers eller i originalskick, men man ska ju sälja bilen en vacker dag.

4. Vilken motor (av de vanligare sorterna) skall man satsa på? Har sett att det finns två olika 351:or t.ex.

5. Går det att installera AC i efterhand på denna?

Kommer säkert på fler frågor, men detta får räcka så länge :--

/Magnus

Link to comment
Share on other sites

Kunde vara min kärra nästan! ;)

1) Ingen aning om den firman!

2) Svårt att sia om priset. Men att enbart gå på bilder så är det inte dyrt iallfall. Pruta går nog en aning

3) Min egen åsikt är att just Mustang inte är så noga om den är orginal! Om det nu inte är en unik modell typ Shelby, BOSS eller liknande. Mustang är en bil som inte ens var färdigbyggd från fabrik. Mycket skruvades på i efterhand av dealers.

Mustang var mycket kundanpassad dessutom så det är svårt att säga vad som var orginal eller inte.

I USA gör man idag mer eller mindre "våldtäckt" på bilens chassi,motor och säljer vidare för orimliga summor. Typ Eleonore Mustanger etc,etc

Dom är eftertraktade nästan oavsett utrustning och just 69 är hur lättsåld som helst....Den där är säker såld redan! ;)

4) Min åsikt igen då! :) 302,351W och 351C

302/351W är bäst att jobba med idag då eftermarknad är enorm och billigare än 351C.

Någon 351C snubbe kommer säkerligen kommentera detta. :--

Sen har du ju Big Block 428cui vilket är en finfin motor men dyrt att jobba med.

Big Block 390'' bör du undvika!

5) Inga problem att eftermontera om du verkligen vill.... Det finns färdiga kitt att köpa men det är väldigt omfattande.

Behöver man verkligen AC här? ;)

Link to comment
Share on other sites

Någon 351C snubbe kommer säkerligen kommentera detta. :--

Ojojoj att du inte har förstått än att det är Cleveland som gäller ;)[/quote:2vqcbdss]

Hehehe Nicke!

Tyckte jag såg en permobil köra ifrån dig på stan.

Man lär sig att välja rätt med tiden du vet! ;)

Men OK jag kan ändra lite! ^

8)

Link to comment
Share on other sites

Jo, jag tvivlar inte på att priset är rätt. Det som jag är "rädd" för är såklart att den inte lever upp till vad som lovas och att man blir lurad eller, i bästa fall, tvingas hålla på med en massa struliga procedurer för att bli ersatt korrekt.

Har inte ens åkt i en Musse heller så man är ju försiktig...än så länge, när man inte kan marknaden så bra.

Finns det nåt bra mustangforum i USA där de även har säljesannonser så man kan jämföra lite priser?

Finns det nån här med kontakter i USA eller kan rekommendera någon seriös och bra importfirma?

Link to comment
Share on other sites

Är inte bilen "rätt" får man väl göra den rätt.... det handlar väl inte om pengar och arbetsinsats,,,det är bara slutresultatet som räknas,,,,Att köra en -69 Mach 1 i 100% skick kan inte mätas i de termerna....bara njutning!

mvh R

Link to comment
Share on other sites

Du har ju redan fått kommentarer men kan inte låta bli att lägga till lite. Håller med Speed Pro, att det här är för j....a go bil, och förmodligen snart såld (om inte redan vill säga).

Har inte hört något negativt om firman ännu, fast man vet ju aldrig. På bilderna ser det ut som en bra bil. Lite plych i inredningen, men det är en baggis, kör som det är eller klä om. Klädsel är billigt. Du hittar knappast en billigare i Sverige i det här skicket.

Fast det där med 390 fattade jag inte??? Det är ju samma uppbyggnad som 428an, "skiljer på vev och borr bara". Enormt underskattad motor.

Link to comment
Share on other sites

Har mailat dem och tydligen är det en ombyggd 6:a. Framvagn tagen från en mach1 70:a.

vin: 9T02T203002

Tänkte väl att det var nåt som var "lurt" med den. Iofs så kanske det inte spelar nån roll om priset är rätt. Är det fortfarande det mht konverteringen?

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder Mustang fråger og andre Ford fråger finns det rett mange. (1000 talls) Dock finns der många oseriøsa.

Några ni kan lita på er; http://www.fomoco.com/forummain/ eller http://www.network54.com/Forum/74182 eller http://www.boss302.com/board/ eller

http://428cobrajet.com/

Du vil etter en stund se at mange av de som besvarer frågene er de samme personer. Dette er personer som har jobbet med Ford eller hatt dette som hobby i 20 -50 år!

Det finns många andre.

Seriøse personer og importfirmaer!!!!??? Av 100 personer eller firmaer i USA er kansje 5 ok.

ett firma som kan anbefales er;

http://www.orlandomustang.com/aboutus.htm

Far og sønn Geisler er entusiaster og svært seriøse! har aldri hørt noen klager på dem hverken i Scandinavia eller i USA. Har derimot hørt dette firmaet omtalt i svært positive vendinger. Har besøkt firmaet selv og kan anbefale dem.

Derimot er listen over useriøse firmaer "ganske" laaang.

Har også kontakt med en privatperson i Florida som jeg kan anbefale. Han heter Stein Christiansen og kjørte Drag Race i Norge og Sverige på 70 tallet. Hans mail adresse er ; stein@tmg.no

Stein skaffer biler etter ditt ønske og lommebok.

Er det noe mere du/dere lurer på?

Øvrigt; 390 motoren er en svært undervurdert motor. Prøv en Mustang med justert 390 GT og du vil fatte hva jeg mener. Kammen i 390 GT er samme som i 428 CJ/SCJ!

Hilsen John

John

Link to comment
Share on other sites

"om priset är rätt"???

ska Du inte njuta av bilen??? ser Du den bara som ett investeringsobjekt?

MVH r

Självklart ska jag njuta av bilen, men samtidigt är jag inte beredd att ge 20-30 tusen extra helt i onödan. Då köper jag hellre en dyrare bil som är värd pengarna och som går att sälja för samma eller med en mindre förlust/vinst.

Jag är som sagt nybörjare när det gäller mustang men vet att när det gäller äldre bilar så finns det många fallgropar att gå i. Man kan köpa en bil som man tror är bra men så är det några detaljer som är trasiga eller fel och som kostar multum att få tag på vilket gör bilen mycket svårsåld och billig.

Jag ser inte bilen som ett investeringsobjekt, men jag har heller inte råd att torska tiotusentals kronor bara för att jag trodde bilen var schysst och värd sitt pris.

Vad skall vara bytt på en bil som konverteras till 8:a från 6:a?

Link to comment
Share on other sites

Har njutning ett pris?

Räknar Du på samma sätt vad gäller fru och barn?

vad är 30 till för en perfekt bil?

Det enda raka Du kan göra är att åka över och köra bilen,,,känns den bra på vägen är det bara attahandla...är det jobb att göra på den....låter det som Du inte är rätt person för den. Gå vidare och köp en som inte är jobb på....är det bra ska den kännas som en nu volva att köra,,,INGET ska kännas irriterande- as simple as that!

mvh R

Link to comment
Share on other sites

"om priset är rätt"???

ska Du inte njuta av bilen??? ser Du den bara som ett investeringsobjekt?

MVH r

Självklart ska jag njuta av bilen, men samtidigt är jag inte beredd att ge 20-30 tusen extra helt i onödan. Då köper jag hellre en dyrare bil som är värd pengarna och som går att sälja för samma eller med en mindre förlust/vinst.

Du menar alltså att bilen har ett överpris på 20-30 tusen?Var har du fått det ifrån?Har jag missat nån köpguide på Mustang 69òr

Det är nog som Per skrev om orginaliteten på mustanger

Låt oss säga att soppa priset går upp en tia eller så ,då spelar det ingen roll om bilen är orginal eller ej ingen vill nog ta i en bil med en stor V8 som sluckar soppa....okej kan ha fel där

Bäst är väl alltid att åka och titta på bilen personligen och faller bilen dej i smaken så köp,det är väl så du köper familjen bilen?

Att handla bilen utan att ha sett den är ju alltid lite gambling

Link to comment
Share on other sites

Måste säga att jag är lite förvånad över responsen här... Jag ställer enkla frågor om vad bilen är värd osv. Vill man bara klanka ner på mitt sätt att se på en bilaffär som tycker jag inte man behöver skriva över huvud taget.

Njutning HAR ett pris. Alla materiella ting har ett pris och nån vacker dag skall jag ju sälja bilen. Att först då upptäcka att intresset för en ombyggd 6:a till 8:a är lika med noll är ju inte så kul. Därför frågade jag här på mustangforumet vad ni proffs tycker om en sådan bil, men vissa svar går mer ut på att man är dum i huvudet om man inte vill bli blåst, trist attityd tycker jag.

Jag menar INTE att bilen har ett överpris på 20-30 tusen, jag FRÅGAR vad folk här skulle värdera den till, det är en stor skillnad.

Om bemötandet här är sigifikativt för Mustangklubben så lär jag knappast gå med vid ett ev. köp.

Tack till Per B, JohnRB och JH som skrivit bra och informativa svar utan dömanden.

Link to comment
Share on other sites

"om priset är rätt"???

ska Du inte njuta av bilen??? ser Du den bara som ett investeringsobjekt?

MVH r

Självklart ska jag njuta av bilen, men samtidigt är jag inte beredd att ge 20-30 tusen extra helt i onödan. Då köper jag hellre en dyrare bil som är värd pengarna och som går att sälja för samma eller med en mindre förlust/vinst.

Du menar alltså att bilen har ett överpris på 20-30 tusen?Var har du fått det ifrån?Har jag missat nån köpguide på Mustang 69òr

Det är nog som Per skrev om orginaliteten på mustanger[/quote:2rp30vra]

Han menar väl att han inte vet om det är ett överpris på 20-30 tusen. Det var ju bland annat därför han startade tråden!

Är det någon av er som tycker att det det är fel att kolla med kunniga personer om priset stämmer överens med marknaden när man själv inte vet?!

Har njutning ett pris?

Räknar Du på samma sätt vad gäller fru och barn?

vad är 30 till för en perfekt bil?

Hehe det kan vara den dummaste liknelsen jag någonsin hört :lol:

Så du menar på allvar att du gladeligen skulle lägga 30000:- till på en bil bara för att den ger njutning?? Om du ser två identiska nya bilar till salu men det ena kostar 30000:- mer än den andra så kan du lika gärna ta den dyarare eftersom den ger njutning? Konstigt :roll:

Mina åsikter om frågorna:

1. Har ingen erfarenhet av dem och har inte hört om någon som har det.

2. Jag tycker priset verkar vara i överkant eftersom bilen ändå är ombyggd från 6:a. Hade det varit en Mach1 så hade det varit ett okej pris. Men vad du sen vid försäljning kan få för bilen beror ju såklart på köparen. Du kan ju hitta någon som inte alls bryr sig om original utan bara tycker att det är en grym bil. Det finns många såna.

4. 351 Windsor borde du ha i en 69:a för det var den som satt original i dessa bilar.

5. Det finns AC-kit att köpa som är bolt-on

Link to comment
Share on other sites

Det är alltid (99,99% av fallen) billigare att köpa en "färdig" bil, än att köpa ett projekt och sedan börja bygga...

Det är ganska svårt att bestämma ett värde på en bil över nätet. Det är alltid en uppgörelse mellan köpare och säljare. Köparen bör överväga om han/hon vill ha bilen till det pris. Man bör komma ihåg att objektet är mer än 30 år gammalt, det har sina sidor. I.o.f är det inte någon skillnad om det är konverterat från 6->8, om rätta bitarna finns där.

Sen bör man överväga, om man kan smälta en non-original bil, eller om man är beredd att betala extra för VIN-taggen.

Ta med en sakkännare då ni tittar på bilen, håll sedan huvudet kallt vid evalueringen, och gör snabbt beslut om köp eller walkover. Om det blir affär , är det kul, om inte, så glöm bilen redan på hemvägen, och vänta på nästa.

Det finns otast någon orsak bakom, då ägaren vill göra sej av med bilen, tänk på det då du handlar.

Link to comment
Share on other sites

Tack Niklas...

Jo, jag är ju en sån som inte bryr mig så mycket om original eller inte och tycker det är en grym bil :--

Kom Cleveland senare än Windsor? När satt den original?

rtm: Jo, precis. Fast det är ju ändå en speciell känsla att ha gjort det själv. Där kan jag köpa att betala extra för njutning... I mitt fall blir det dock en körklar bil då jag inte har plats eller tid att totalrenovera.

Link to comment
Share on other sites

Åk och titta på pjäsen, snabba ryck. Om du kan smälta den, gör snabb affär eller glöm och gå vidare. Om du kan "placera" köpesumman långfristigt, och tycker om bilen, skall du inte lyssna på andra. Ta med en bilkännare, som kan kolla karossen och tekniken generellt innan du köper. Provkör noggrant, det säger mycket om bilens skick. (dock inte om rostskador).

Link to comment
Share on other sites

Åk och titta på pjäsen, snabba ryck. Om du kan smälta den, gör snabb affär eller glöm och gå vidare. Om du kan "placera" köpesumman långfristigt, och tycker om bilen, skall du inte lyssna på andra. Ta med en bilkännare, som kan kolla karossen och tekniken generellt innan du köper. Provkör noggrant, det säger mycket om bilens skick. (dock inte om rostskador).

Jo, fast det är ju inte möjligt i detta fall eftersom bilen står i USA och jag inte har möjlighet att åka dit. Hade den stått hemma i Göteborg hos importfirman hade jag redan varit där och tittat, och ev. hade den redan stått i mitt garage =)

Har lagt ett bud i alla fall, så får vi se vad de säger!

Link to comment
Share on other sites

Åk och titta på pjäsen, snabba ryck. Om du kan smälta den, gör snabb affär eller glöm och gå vidare. Om du kan "placera" köpesumman långfristigt, och tycker om bilen, skall du inte lyssna på andra. Ta med en bilkännare, som kan kolla karossen och tekniken generellt innan du köper. Provkör noggrant, det säger mycket om bilens skick. (dock inte om rostskador).

Jo, fast det är ju inte möjligt i detta fall eftersom bilen står i USA och jag inte har möjlighet att åka dit. Hade den stått hemma i Göteborg hos importfirman hade jag redan varit där och tittat, och ev. hade den redan stått i mitt garage =)

Har lagt ett bud i alla fall, så får vi se vad de säger!

En resa till USA är väl det minsta man kan göra om man vill försäkra sig det är en bra bil man köper,,,dessutom är det kul....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...