Jump to content

Recommended Posts

Håller på att titta efter min första Musse (65-70) och undrar lite om de olika lådor som finns. C4 verkar vara den vanligaste, är det en 4-stegs? Finns det nån låda man skall akta sig för?

Finns det någon bra sida där de olika lådorna som fanns är beskrivna på ett grundläggande sätt? Vill gärna läsa lite om de olika motorerna också! :)

C-4 an är 3 stegs vilket c-6 och fmx lådan är.Det är väll ingen av dom som är direkt dåliga det beror ju lite på vad det ska användas till men så länge det är någolunda orginal så funkar alla bra.C-4an är den lilla,C-6an den stora satt oftast på Bigblock Fmx en är en tung gjutjärns klump var väll vanlig -69 och framåt på 351W och Clevland.Jag har själv använt alla modeller och det har funkat bra,körde en sommar C-4 bakom en 408 (528hkr)och det funkade bra men ska man ha så mycket effekt så är nog C-6an att rekomendera då det kostar mycket pengar att få en C-4 att hålla i längden.

C-4 an är 3 stegs vilket c-6 och fmx lådan är.Det är väll ingen av dom som är direkt dåliga det beror ju lite på vad det ska användas till men så länge det är någolunda orginal så funkar alla bra.C-4an är den lilla,C-6an den stora satt oftast på Bigblock Fmx en är en tung gjutjärns klump var väll vanlig -69 och framåt på 351W och Clevland.Jag har själv använt alla modeller och det har funkat bra,körde en sommar C-4 bakom en 408 (528hkr)och det funkade bra men ska man ha så mycket effekt så är nog C-6an att rekomendera då det kostar mycket pengar att få en C-4 att hålla i längden.

Varvar det inte väldigt mycket i motorvägsfart med en trestegs då? Kan man marscha i 110-120 utan extrema varv, med standard utväxling på bakaxeln?

Hur är det med manuell? Har sett både tre och fyrväxlade manuella. Är de bra/dåliga? Svaga punkter?

Varvar det inte väldigt mycket i motorvägsfart med en trestegs då? Kan man marscha i 110-120 utan extrema varv, med standard utväxling på bakaxeln?

Hur är det med manuell? Har sett både tre och fyrväxlade manuella. Är de bra/dåliga? Svaga punkter?

Hur tror du själv du vill använda bilen?

Race? Street? Lite bus på stan? Crusing och landsväg?

3'e steget på alla Ford C4,FMX och C6 är 1:1 och så är även de 4 växlade manuella lådorna.

Varvtalet blir väll sisådär med orginal utväxling men visst dånar det ändå! Isolering är dålig på Mustang.

Jag tycker C4 är bästa lådan då den är den som är mest ekonomisk, enklast att laga, pålitlig, väger minst, mycket billig och snabbast på att växla upp.

Orginal är den för klen bakom en hottad 351WC men mycket enkel att uppgradera och framförallt priset och tillgängligheten gör den till nr:1 för mig på automatsidan.

FMX är en klump men kan ta mycket stryk och driftsäker men ålderdomlig och börjar bli svårt med vissa delar så man får bygga med delar från 80-tals lådor och annat.

Konstruktionen är 50-tal och robust och väger nästan mer än den större C6

Vissa delar inuti den lever än idag kvar i +90-tals lådor. :shock:

Funktionellt är det inget direkt fel på den bara för att den är gammal.

Principen är oförändrad men enklare mot dagens lådor.

C6 tycker jag egentligen är för stor för en Mustang 65-70 men väldigt stryktålig som den är orginal.

Den hör mer hemma i fullsize och truck som väger mer och bakom vridstarka Big Block eller ren Race.

Billig att köpa och laga är den dock!

Dess största nackdel är att den själ dubbelt så mycket effekt från motorn än C4 plus att den är lite "sömnig" i växlingarna eftersom det är stora dimensioner på allt inuti den.

Förr var C6 det som gällde för höga effektuttag men idag finns massor med grejer som gör en C4 lika hållbar. Till en viss gräns såklart för sen behövs det extra "kött" som C6 har men inte C4

AOD är en 4 växlad automat som är perfekt för ekonomin men den är klen som orginallåda bakom en starkare motor över 302cui.

Ska det sitta en stark motor framför så behövs den förstärkas men det finns grejjer i mängder till den men det blir lätt dyrt.

En kompis till mig håller just nu att montera in en modifierad för +700Hk till en 428cui Big block! :twisted:

Det är ju en 80-tals låda så det krävs rätt mycket arbete för att få den på plats i våra 60-talare.

Fördelen här är ju att högsta växeln växlar ner ca 0,65 jämför på 1:1 på övriga automater så den blir mycket ekonomisk och skön.

Dessutom har den en "lockup" funktion som tar bort det slir som finns i convertern och därmed sänker varvtalet ytterliggare 50rpm eller nått sånt.

Den funktionen tas bort vid trimmning.

De manuella Ford lådorna är bra. Lite tunga att köra eftersom det är ju gammal kopplingsteknik som kräver lite benmuskler.

Annars grymt slitstarka.

Annars är det enkelt att sätta in en nyare 5-växlad (T5) som blir mer komfortabel och ekonomisk.

Men jag har lite praktisk erfarenhet av manuella Ford (Toploader)

Lite länkar

http://www.5speeds.com/toploader.html

http://www.broaderperformance.com/

http://www.becontrols.com/products/products.htm

http://www.artcarr.com/

http://www.tciauto.com/ford/ford_c4_c6.htm

http://www.burly4x4.com/c4/c4buildup/

http://www.network54.com/Forum/260730

http://www.ford-aod.com/

Jag kommer mest glida runt på mindre landsvägar och i stan med en och annan fullgasacc =) Till och från jobbet (2 mil 70/90 väg) lär det ju bli också, den tiden på året.

Verkar som C4 funkar bra för mina behov då. Alternativt en 4-vxl manuell.

Tackar!

  • 4 weeks later...
  • 4 weeks later...

Jag försöker mig på ett svar, fastän jag inte är 100% säker. Det sitter antingen en Borg-Warner T10 eller en Toploader (Fords egen låda). Så var det i alla fall under 1966, att det fanns två olika leverantörer av den 4-växlade lådan.

Toploader har "locket" på växellådans ovansida (därav namnet Toploader), T-10 har locket på sidan.

Nån som vet vad för slags 4 vxl manuell låda som satt original i en svensksåld A-code 1965?

Alltså 289 4-port 225 hk...

I min svensksålda A-kodade -65:a med 289:a (4-port 225hk) & 4vxl man sitter det en BW-T10...men om det var det vanligaste alternativet på svensksålda A-kodade -65 Mustanger har inte jag en aaaning om!!!

Nån som vet vad för slags 4 vxl manuell låda som satt original i en svensksåld A-code 1965?

Alltså 289 4-port 225 hk...

I min svensksålda A-kodade -65:a med 289:a (4-port 225hk) & 4vxl man sitter det en BW-T10...men om det var det vanligaste alternativet på svensksålda A-kodade -65 Mustanger har inte jag en aaaning om!!!

Okej, för jag har hört nåt om att det var en klenare ingående axel (25 splines) på de manuella lådorna under 64-65.

Fast det kanske inte innefattar BW T-10, för de ska väl vara lite mer hållbara?

Nån som vet vad för slags 4 vxl manuell låda som satt original i en svensksåld A-code 1965?

Alltså 289 4-port 225 hk...

I min svensksålda A-kodade -65:a med 289:a (4-port 225hk) & 4vxl man sitter det en BW-T10...men om det var det vanligaste alternativet på svensksålda A-kodade -65 Mustanger har inte jag en aaaning om!!!

Okej, för jag har hört nåt om att det var en klenare ingående axel (25 splines) på de manuella lådorna under 64-65.

Fast det kanske inte innefattar BW T-10, för de ska väl vara lite mer hållbara?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...