Jump to content

351 Boss


Ingo

Recommended Posts

"Ingo" tänk mer på hur du vill använda din bil först.

Ett par vanliga 2V järntoppar från 70 är täcker i princip det mesta man behöver och för att vara standard toppar så är det bland det bättre Ford gjort för V8 smallblock.

Ford floppa ju med 4V topparna som inte alls ger något för en gatbil som de flesta av våra mussar är. Duger mest till att snurra runt på på en ovalbana men det kanske du inte tänkt ? ;)

Det låter som dina ambitioner är mer åt det sunda hållet och få en rolig mustang att busa runt med på gatan och då täcker 2V allt det och mer därtill.

De andra länkarna http://www.airflowdynamics.com.au/ http://www.chiheads.com/main.html http://www.dscmotorsport.com/Cylinder/index.htm är alla säkerligen superbra toppar.

Men det sker ju inga underverk med någon bara för det är Aluminium.

Ofta pratas det om marginella skillnader på effekt.

Sen har du ju en betydligt större peng för aluminum så fråga dig själv om du tycker det är värt det.

Man betalar ganska mycket för viktmisnkningen och coolfaktorn! ;)

Visst kan man dra igång en "siffertävling" i CFM men det är inte säkert det stämmer eller ens om det är relevant i vissa fall.

Kom ihåg att mer är inte alltid bättre. Kombinationen under ett visst förhållande är alltid bäst.

Satsa på helheten

Har sett massor med folk som tar i med för mycket trim på sina bilar och resultatet blir uruselt eller sämmre.

Link to comment
Share on other sites

Tja jag vet inte riktigt hur jag vill ha det!!

Men min cleveland motor ligger i delar och har gjort det sedan säkert 10 år så jag behöver inte ta hänsyn till gamla prylar typ kam lyftare och kolvar,för det är bara att skicka till återvinning.

Det är ju en motor med D2 igjutningen ,så vad jag förstår är det en cobrajet med 4v toppar.

Motorn sitter ju ursprungligen i en Pantera,och jag tänker sätta den dit åtminstone vid typbesiktningen.

Men den passar väl lika bra i våran 73, (avatern) så jag vet inte riktigt hur jag ska göra.

Har ju haft en hårt trimmad 2V på 80talet men har ju inga erfarenheter av 4v.

Tanken är att bygga ihop en motor som varvar upp till 6000 varv.

Har blivit rekommendrad att bearbeta avgasportarna,men frågan är ju vad det ger på en motor som ska sluta jobba vid 6000?,misstänker att den blir tröttare på lägre varv.

Sedan kommer ju insugsproblematiken.Gjutjärnsinsuget lär ju fungera bra så länge det är kallt ,men det är ju tungt.

Torker är lite högt och så dör den ju på lägre varv.

Performer RPM rekommenderar min speedshop,men det verkar bara finnas till 2V.

Det blir med största sannolikhet en hydraulisk rullkam,och troligtvis sätter jag dit rullvippor också eftersom att allt gammalt bara ligger i burkar ouppmärkt.

Vevaxeln ser hyfsad ut enligt min okulärbesiktning,men jag har ju inte mätt upp den. Så eftersom det blir kolvbyte,och då antagligen mot fullflytande så kanske en strokad vevaxel skulle fungera.

Förgasaren lutar mot en edelbrock 750 (speedshopkillen anser att 600 är för liten och 650 är ju så hiskelig mycket dyrare).

Link to comment
Share on other sites

Ett alternativ är ju att sätta ihop motorn så orginal som möjligt och satsa på truck vindsorn som sitter i Mach1,an istället,men den ser ju inte riktigt rätt ut i panteran,men till vindsorn verkar det ju finnas ett rejält utbud.

Link to comment
Share on other sites

Låter vettigt med hyd rulle och vippor det gör underverk och det tycker jag alla ska prova.

De 4V jag sett och provat är inte mycket att hurra för vid rödlysena men kommer starkt över 3-4000rpm.

Därför gillar jag 2V för det har man mest nytta av eftersom 99,9% av all körning görs på lägre varv

Klart piggare i låg registret än 4V men går starkt på höga varv också.

En 2V skulle kanske passa bättre ihop med rulle då man inte kan varva lika högt med (de flesta) hyd rullkammarna.

Dessutom blir fyllnads graden ännu bättre med rulle=roligare! 8)

Link to comment
Share on other sites

ja det är ungefär så jag tänker,och då borde en strokad vevaxel vara rätt,för då drar jag ner varvet och ökar vridmomentet i de lägre registren,speciellt om jag nu måste borra blocket.

2V toppar verkar det ju finnas gått om ,men det känns fel att montera på 2V när man har 4v toppar.

Link to comment
Share on other sites

ja det är ungefär så jag tänker,och då borde en strokad vevaxel vara rätt,för då drar jag ner varvet och ökar vridmomentet i de lägre registren,speciellt om jag nu måste borra blocket.

2V toppar verkar det ju finnas gått om ,men det känns fel att montera på 2V när man har 4v toppar.

Varför skulle det vara fel?

Morgan Roos här gör precis det just nu på sin 73'a.

Fråga honom nu i sommar hur den går!

Lite värre Aussie 2V toppar på den

Det är ju bara en järnklump så lägg inga ementionella känslor på topparna! 8)

Link to comment
Share on other sites

Även i de banorna har jag grubblat,och en lättrycksturbo är väl vad som är vettigast för min del.

Men misstänker att det är väldigt lätt att överdosera effekt på den gamla clevelandkonstruktionen.

Och då borde man väl satsa på insprutning först.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...