Jump to content

Dekoda plåt från motorrum


JockeH

Recommended Posts

Denna plåt sitter i svensksåld a-code '66:a, jag har letat på nätet efter hur man dekodar den fullständigt, hittat denna länk, men den innehåller inte min information riktigt.

VIN-numret är ju klart samt "65A", "M", "25", "4-speed" och "X" som jag tolkar som Body, Color, Trim, 4-vxl man och exportmarkering. Överenstämmer förövrigt med hur bilen ser ut.

Däremot vet jag inte vad "D 145", "8", "K14" samt "95-0284" står för. Någon som vet?

935823_23_full.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej,

D145 är ett av flera olika "rotation numbers" som användes inom olika delar av fabriken. Detta nummer återfinns också på build sheet'et - det datapapper som montörerna använde för att kunna skruva på olika utrustning etc.

8 är den "Welding bay" där karossen svetsades.

K14 (14 oktober) är bilens faktiska monteringsdatum (jfr door tag där det står 08K, 8 oktober, vilket är den planerade monteringsdagen).

95-0284 är det ordernummer som den batchen med Mustanger fick då de beställdes. 95 är exportkoden för ett distrikt i Europa - inte nödvändigtvis bara Sverige då även de tysksålda T5'orna har DSO 95.

Min egen fastback har 124370 och K12 på buck tagen. I övrigt lika din och dessa bilar är del av en batch på flera hundra bilar som beställdes av Svenska Ford. Bilarna var i stort sett lika utrustade.

Har du ingen door tag så ska den se ut så här:

65A M 25 08K 950284 5 1 (om du har manuell vxllåda).

6T07A12438-

Vilken färg har du på innertaket?

Link to comment
Share on other sites

Taket var vitt, jag var och kollade denna bil i helgen. Blev ingen affär då den var i ett mkt slitet skick - verkade dock vara väldokumenterad och bra för den som har tid och mer pengar än mig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...