Jump to content

Featured Replies

comment_23206

Denna plåt sitter i svensksåld a-code '66:a, jag har letat på nätet efter hur man dekodar den fullständigt, hittat denna länk, men den innehåller inte min information riktigt.

VIN-numret är ju klart samt "65A", "M", "25", "4-speed" och "X" som jag tolkar som Body, Color, Trim, 4-vxl man och exportmarkering. Överenstämmer förövrigt med hur bilen ser ut.

Däremot vet jag inte vad "D 145", "8", "K14" samt "95-0284" står för. Någon som vet?

935823_23_full.jpg

comment_23290

Hej,

D145 är ett av flera olika "rotation numbers" som användes inom olika delar av fabriken. Detta nummer återfinns också på build sheet'et - det datapapper som montörerna använde för att kunna skruva på olika utrustning etc.

8 är den "Welding bay" där karossen svetsades.

K14 (14 oktober) är bilens faktiska monteringsdatum (jfr door tag där det står 08K, 8 oktober, vilket är den planerade monteringsdagen).

95-0284 är det ordernummer som den batchen med Mustanger fick då de beställdes. 95 är exportkoden för ett distrikt i Europa - inte nödvändigtvis bara Sverige då även de tysksålda T5'orna har DSO 95.

Min egen fastback har 124370 och K12 på buck tagen. I övrigt lika din och dessa bilar är del av en batch på flera hundra bilar som beställdes av Svenska Ford. Bilarna var i stort sett lika utrustade.

Har du ingen door tag så ska den se ut så här:

65A M 25 08K 950284 5 1 (om du har manuell vxllåda).

6T07A12438-

Vilken färg har du på innertaket?