Jump to content

Någon som är intresserad av EOBD?


ht67 cmc 1502

Recommended Posts

Hej!

Jag har precis byggt mig en EOBD2 diagnoskrets för bilar. (European On-Board Diagnosis System).

Jag köpte en elektronikbyggsats komplett med OBD-kabel. Dock så var det svårt att få tag på rätt dokumentation med korrekt komponentlista

eftersom artikeln grundade sig på en äldre prototyp. Men efter en hel del snokande i england hittade jag till slut PDF filen för £1. :roll:

Mjukvaran finns i flera olika varianter och är gratis. Jag har även hämtat källkoden (Delphi) till ena programmet så att jag kan bygga vidare

på ett eget program som stöder fler felkoder mm. Det finns färdiga prylar att köpa men på det här viset så har man lärt sig mycket mer. 8)

Jag blev mycket glad när jag till slut fick kretsen att funka på min Volvo V40 2.0T :D

För den som inte vet vad OBD är så kan man förenklat säga att det är ett sätt att felsöka sin bil genom att med en dator fråga bilen vad som är fel.

Ett EU-direktiv från 1998 stod för introduktionen och standardiseringen av diagnoskontaktenOBD-2.

Kontakten är standard på alla tändstiftsförsedda bilar från år 2000 och skall vara monterad på alla dieselbilar från 2003. Dvs. den sitter på alla Musse 05:or...

Följande protokoll stöds tack vare inbyggd CAN-kontroller i microprocesssorn T89C51:

ISO9141-2 (Nyckelordsprotokoll)

KWP2000 (ISO14230-1...4)

J1850-PWM, (SAEJ1850)

J1850-VPWM, (SAEJ1850)

CAN-BUS (ISO15765-1...4)

Bland de amerikanska företagen använder Ford ett PWM-protokoll (pulsbreddsmodulering) medan GM använder

VPM-protokollet (variabel pulsbreddsmodulering), båda enligt SAEJ1850-standarden, medan tillverkare i Europa och Asien

i allmänhet använder KWP-protokollet (key word protokoll, nyckelordsprotokoll) enligt ISO 9141-2.

Service modes:

01 ger realtidsdata.

02 ger s.k. ‘freeze frame’ data.

03 ger felkoder.

04 raderar felkoder och lagrade värden.

05 ger resulatet av Lambdaprobens självtest.

06 ger självtestresultaten för system som inte övervakas kontinuerligt.

07 ger självtestresultaten för system som övervakas kontinuerligt.

08 dedikerat kontrollmod.

09 fråga om fordonsdata: information såsom mjukvaruversion och VIN (Vehicle Identification Number, fordonets ID-nummer)

Exempel på värden som man kan få reda på är:

(Realtidsdata läsbara i mod 01. Alla data finns inte tillgängliga i alla bilmodeller):

Status hos bränslesystem 1 och 2

Beräknat belastningsvärde

Kylvattentemperatur

Korttids bränsle-luftblandingsproportion bank 1

Långtids bränsle-luftblandingsproportion bank 1

Korttids bränsle-luftblandingsproportion bank 2

Långtids bränsle-luftblandingsproportion bank 2

Bränsletryck (uppmätt)

Insugstryck

Motorhastighet

Väghastighet

Tändinställning för cylinder 1

Insugets lufttemperatur

Sensoravläsning för Mass air flow (MAF)

Absolut läge för bränsleventil

Commanded secondary air status

Installerade Lambdaprobplaceringar där prob 1 är närmast motorn

Bank 1 sensor 1 Lambdaprobavläsning och beräknad korttids bränsle- luftblandningsproportion

Bank 1 sensor 2 Lambdaprobavläsning och beräknad korttids bränsle-luftblandningsproportion

Bank 1 sensor 3 Lambdaprobavläsning och beräknad korttids bränsle-luftblandningsproportion

Bank 1 sensor 4 Lambdaprobavläsning och beräknad korttids bränsle-luftblandningsproportion

Bank 2 sensor 1 Lambdaprobavläsning och beräknad korttids bränsle-luftblandningsproportion

Bank 2 sensor 2 Lambdaprobavläsning och beräknad korttids bränsle-luftblandningsproportion

Bank 2 sensor 3 Lambdaprobavläsning och beräknad korttids bränsle-luftblandningsproportion

Bank 2 sensor 4 Lambdaprobavläsning och beräknad korttids bränsle-luftblandningsproportion

OBD-krav, modellberoende

Status hos extraingångar

Om någon tycker att det här är intressant eller har frågor så skriv gärna det, så vet jag om det är nån ide att lägga ut mina erfarenheter på forumet!

Link to comment
Share on other sites

Hmm... Trodde jag redan frågat detta men gör ett nytt försök...

Var kan man köpa byggsatsen?

Då jag jobbar som utvecklare i bla Delphi är detta väldigt intressant, Kan kanske byggas vidare på.

Link to comment
Share on other sites

Byggsatsen är köpt på www.alltomelektronik.se för ca. 1300.-

Att löda ihop allt var inte så svårt men man bör ha lite elektronikvana, tråkigt om man löder fel så kanske man måste ha nya kretsar från ELFA. Microprocessorn tex. kostar ca. 400.-

Kul med fler Delphi programmerare. Då du jobbar med det så kan du säkert få till nåt riktigt bra.

Allt om Elektronik har ju en serie på 8 delar som heter just "Delphi för elektroniker".

Själv så är jag bara en hobbyprogrammerare så jag har mina begränsningar. Men ett tydligare och

snyggare interface ska jag väl klara av samt försöka mig på att lägga in fler felkoder.

Link to comment
Share on other sites

Blir sugen på att genast köpa byggsatsen, jag har jobbat en del med programmering mjukvara/hårdvara så det borde inte va något problem.

Men jag skulle gärna vilja titta på källkoden innan jag beställer, men jag hittade ingen Delphi-källkod någonstans... (bara C-kod och jag orkar inte installera någon utvecklings miljö för C just nu)

Vill du dela med dej av källkoden så slipper jag leta mer, du kan ju zippa Delphi-projektet och maila mej det i så fall...

Vill du så får du gärna tillgång till den kod som jag ev. skriver när jag kommit i gång.

Link to comment
Share on other sites

Ja visst finns OBD på tidigare modeller men det är först från 2001 som det blivit en standard för alla biltillverkare.

Jag tror det finns i tex. Volvo 850 från -95. (Kanske tidigare)

Jag har testat min EOBD på en Volvo V40 2.0T -01 samt en Ford Mondeo -03:a.

Tack för tipset! Intressant att det finns så billiga läsare. :)

Helt klart så verkar det vara ett mycket bra alternativ för alla som inte vill hålla på med allt arbete "bakom kulisserna".

Fördelen med att bygga den och få se källkoden har ju varit att man får en helt annan förståelse för hur den funkar.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Jag var själv nära att ta bort inlägget om EOBD eftersom intresset viasde sig var noll och ingenting.

Men sen har ju faktisk 3 st. av forumets 2915 användare skrivit nåt eller hört av sig.

Det är ju nästan en promille av alla forumanvändare som visade sig vara intresserade av EOBD.

Stämmer då detta med att 440 st. vait där och läst om det? Knappast, men att svara eller fråga nåt är alldeles för jobbigt, eller?

Hej ht67 cmc 1502

Såg att du nästan tänkte ta bort den här filen om ODBD vill bara säga att jag läst den med spänning men inte har haft mycket att komma med i dena tråd då detta inte är min stakaste kunskap för tillfället i alla fall. Därav inget inlägg förens nu. För jag vill att du håller tråden levande och inte tar bort den!

Funderar på att skaffa en sådan testinstrument och kom på 3 små frågor.

1. Kan man se om datan är chipad med såna här mättare eller ser man bara olika värden på givarna?

2. Fungerar den på chipade bilar?

3. Dum fråga säkert men den passar min 96:a? eller?

Mvh

MrV8

Kom på två frågor

Link to comment
Share on other sites

Jag var själv nära att ta bort inlägget om EOBD eftersom intresset viasde sig var noll och ingenting.

Men sen har ju faktisk 3 st. av forumets 2915 användare skrivit nåt eller hört av sig.

Det är ju nästan en promille av alla forumanvändare som visade sig vara intresserade av EOBD.

Stämmer då detta med att 440 st. vait där och läst om det? Knappast, men att svara eller fråga nåt är alldeles för jobbigt, eller?

Hej ht67 cmc 1502

Såg att du nästan tänkte ta bort den här filen om EODB vill bara säga att jag läst den med spänning men inte har haft mycket att komma med i dena tråd då detta inte är min stakaste kunskap för tillfället i alla fall. Därav inget inlägg förens nu. För jag vill att du håller tråden levande och inte tar bort den!

Funderar på att skaffa en sådan testinstrument och kom på 3 små frågor.

1. Kan man se om datan är chipad med såna här mättare eller ser man bara olika värden på givarna?

2. Fungerar den på chipade bilar?

3. Dum fråga säkert men den passar min 96:a? eller?

Mvh

MrV8

Kom på två frågor

Link to comment
Share on other sites

Nu vet jag inte vad jag lyckades med här???

Men skulle rätta till ett litet fel och vips hade jag gjort två fönster, och redigeringsfunktionen har försvunit hos mig ???

Även att ta bort ett felaktigt inlägg.

Ber om ursäkt!

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Jag har lagt några timmar på att sätta mej in i protokollet som används för att kommunicera med fordonet samt börjat bygga ett program för att kunna använda det..

Har tyvärr inte fått "OBD elektronik byggsatsen" än så jag har byggt en application som körs på en annan dator och returnerar koder för att simulera ett fordon. Har dock bara kommit till att läsa av felkoder samt visa live data i applikationen (frun låter inte mej sitta i fred vid datorn nu i juletid tyvärr)...

Vad jag förstått så är själva mjukvaran i fordonet ej utbytbar utan det är bara chippet med värdena som byts ut vid normal chip-trimmning...

Men man borde baserat på värdena kunna se om bilen är chippad eller inte tycker jag mha av nån form av referens värden, man kan ju i princip hämta ut all data från fordonet så nån skillnad borde man kunna upptäcka...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

mrv8

Jag missade dina frågor.... :oops:

Den lilla men nog så starka respons jag fått gör att jag håller tråden vid liv. Det har ju redan kommit intressanta förslag på olika utrustningar mm. :)

1. Jag antar att om man gör som Pex skrev så borde man kunna jämföra olikheter och därmed kunna dra slutsatser men det är osäkert än...

2. Det borde fungera utan problem på chipade bilar. Bilens dator läser ju fortfarande av givarna och varnar för fel även om en bil är chipad.

3. Har du bara ett EOBD uttag så ska det inte vara några problem med 96:an.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...