micke cmc247 June 27, 2003 Report June 27, 2003 Hej någon som har satt i en 5-växlad låda till en -74 2,3l 4-cyl, eller vet om en låda som passar?Skulle gärna vilja ha en 5:e växel för att få ner varvet på motorn. Citera
Lars Oscarsson cmc383 June 30, 2003 Report June 30, 2003 Hej.Jag har inte hört någon som monterat 5vxl till denmotorn men varför inte det borde gå att konverterafrån någon FORD.Enklare kanske är att byta utväxling i bakaxel till någotslöare.Brukar ge en förnämlig känsla vid långkörning lägremotorvarv och bensinsparande.Inget bra svar men kanske en Citera
micke cmc247 June 30, 2003 Author Report June 30, 2003 skulle ju gå bra jag har ju den näst lägsta utväxlingen på bakaxeln och acc är obefintligt nu så jag skulle ju kunna byta om jag hittar någon Citera
therealpinto November 4, 2003 Report November 4, 2003 HejDet går att få dit en femväxlad låda från Sierra/Scorpio - de två övre bultarna till sprängkåpan skiljer (kan skilja, beror på årsmodell på motor) men det brukar gå att borra om./Gustaf Citera
Fahlgren January 26, 2004 Report January 26, 2004 Är själv intresserad av att byta växellåda på min 74 av just samma anledning. Stackars motorn varvar ihjäl sig om jag kör motorvägsfart. Passar nyare låda även bak, dvs inpassning med kardanaxeln? Har även lekt med tanken att stoppa i hela 2,8L EFI motorn. Någon som vet om det ställer till problem? Citera
micke cmc247 January 28, 2004 Author Report January 28, 2004 jag har inte kommit längre än till tanken med att byta låda.ska du byta motorn så sätt då i 2,9i från en scorpio någon tusenlapp+ och du har 200 lätt// Micke Citera
Fahlgren January 29, 2004 Report January 29, 2004 Är det samma botten som 2,8? (Samma motorfästen?) är det bara grenrören som behöver lite kärlek för att 2,8i ska trivas då blocket är exakt samma. Jag är dock idel öron hur jag ska få 200+ ur 2,9:an. Den är kanske dessutom lite lättare att hitta med mindre än 30.000 mil.../Andreas Citera
micke cmc247 January 29, 2004 Author Report January 29, 2004 jag vet inte hur det är med fästena.jag har för mig det är 160-170 orginal i 2,9:an och i orginal 2,8 108 hk.att hitta en 2,9i kan inte vara svårt finns ju hur många som hellst på gatan tycker jag. jag har en 2.8 orginal från en 75:a stående, men den får nog stå ett tag till, tycker att det är roligare att åka runt med en motor som inte alla vet att den existerar. Har fått många fårvånade ansiktsuttryck när jag öpnat huven.hör av dig om du gör förändraingar på bilen vore kul att få veta, hur det går.// Micke Citera
therealpinto January 30, 2004 Report January 30, 2004 HejFästena på blocket är samma för 2.8 och 2.9. Däremot är det "bara" 145 hk och 200 når man inte så lätt. Vill man ha den effekten är det bättre att leta rätt på en Scorpio 24v och ta motorn från den - 195-208 hk beroende på årsmodell. Även där samma grundblock så motorfästena passar emellan./Gustaf Citera
Fahlgren January 31, 2004 Report January 31, 2004 Bilen står tyvärr översnöad och det är bara inredningen som blir förnyad nu under vinter så det dröjer till våren med evetuella motorbyten. Om det blir så är det egentligen för att få lite driftsäkerhet med insprutning. Tyvärr är väl 2,9 24v ganska ovanlig och dyr men 145-150hk duger. Tillbaka till ämnet... Vet kanske herr Gustaf huruvida Sierra/Scorpio låda passar mot kardanaxeln? Behöver den kortas ett par centimeter som vid T-5/Tremec-konvertering eller passar den rakt på? Citera
therealpinto February 2, 2004 Report February 2, 2004 HejJag vet faktiskt inte om kardanen passar. Den femväxlade Sierra/Scorpiolådan har samma "fina" splines som till exempel Taunus, men om det stämmer mot Mustang har jag ingen koll på./Gustaf Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.