Jump to content

Recommended Posts

Hej.

Jag har inte hört någon som monterat 5vxl till den

motorn men varför inte det borde gå att konvertera

från någon FORD.

Enklare kanske är att byta utväxling i bakaxel till något

slöare.

Brukar ge en förnämlig känsla vid långkörning lägre

motorvarv och bensinsparande.

Inget bra svar men kanske en :idea:

  • 4 months later...
  • 2 months later...

Är själv intresserad av att byta växellåda på min 74 av just samma anledning. Stackars motorn varvar ihjäl sig om jag kör motorvägsfart. Passar nyare låda även bak, dvs inpassning med kardanaxeln? Har även lekt med tanken att stoppa i hela 2,8L EFI motorn. Någon som vet om det ställer till problem?

Är det samma botten som 2,8? (Samma motorfästen?) är det bara grenrören som behöver lite kärlek för att 2,8i ska trivas då blocket är exakt samma. Jag är dock idel öron hur jag ska få 200+ ur 2,9:an. Den är kanske dessutom lite lättare att hitta med mindre än 30.000 mil...

/Andreas

jag vet inte hur det är med fästena.

jag har för mig det är 160-170 orginal i 2,9:an och i orginal 2,8 108 hk.

att hitta en 2,9i kan inte vara svårt finns ju hur många som hellst på gatan tycker jag.

jag har en 2.8 orginal från en 75:a stående, men den får nog stå ett tag till, tycker att det är roligare att åka runt med en motor som inte alla vet att den existerar. Har fått många fårvånade ansiktsuttryck när jag öpnat huven.

hör av dig om du gör förändraingar på bilen vore kul att få veta, hur det går.

// Micke

Hej

Fästena på blocket är samma för 2.8 och 2.9. Däremot är det "bara" 145 hk och 200 når man inte så lätt. Vill man ha den effekten är det bättre att leta rätt på en Scorpio 24v och ta motorn från den - 195-208 hk beroende på årsmodell. Även där samma grundblock så motorfästena passar emellan.

/Gustaf

Bilen står tyvärr översnöad och det är bara inredningen som blir förnyad nu under vinter så det dröjer till våren med evetuella motorbyten. Om det blir så är det egentligen för att få lite driftsäkerhet med insprutning. Tyvärr är väl 2,9 24v ganska ovanlig och dyr men 145-150hk duger. Tillbaka till ämnet... Vet kanske herr Gustaf huruvida Sierra/Scorpio låda passar mot kardanaxeln? Behöver den kortas ett par centimeter som vid T-5/Tremec-konvertering eller passar den rakt på?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...