Jump to content

Grillhästen - manlig elller kvinnlig ??


göran cmc 302

Recommended Posts

Hej,

Har fått en fråga ifrån radioprogrammet RIX FM om vilket kön vår grillhäst har. Detta skall besvaras live i sändning på torsdag 06.45.

Jag vet inte att jag har läst om detta någonstans men kanske någon av er andra har det ?

Det borde finnas en riktig historia bakom detta när Ford valde hästen som Mustangens logo.

Kan någon hjälpa till med denna fråga eller hänvisa atill något skrivet så vore jag tacksam.

Jag har också lagt ut frågan på FoMoCo forumet men så här långt bara fått en massa skoj-svar som inte leder till något.

Link to comment
Share on other sites

Söker man på Mustang Stallion (hingst) så får man en rad träffar på Mustanger med tillägget Stallion. Bland annat presenterade Fords SVT grupp en Super Stallion på SEMA 1997

http://www.mustang-gt.com/gt/FWN/superstallion.htm

Dessutom har Chip Foose döpt den nya 06 Mustangen han byggt tillsammans med Unique Performance till "Stallion"

http://www.edmunds.com/insideline/do/Ne ... eId=107009

Så visst är det en hingst! Det är väl inget sto vi kör omkring med? 8)

Link to comment
Share on other sites

Hehe Typiskt RIX att ställa en sån fråga.

Säkert Gerts ide' :D

I Lee Iaccocas biografi samt i intervju med honom har jag läst att det var reklamfirman JWT och Walter Thomson där som först kom med namnet Mustang.

Iacocca bad dom att hitta ett namn som lät "alive and works" och Mustang var ett av dom.

Sen råka Henry gilla "Mustang" bäst.

Men kön undra jag om man tänkte på? :)

Kunden kan ju välja kanske!

Köper man en rosa cab så är det en "hon" men en 69 BOSS måste ju vara en "han" eller?

Men som sagt så står det en hel del i Iacoccas biografi men jag minns inget om kön

För mig är det också bara "Wild Horse"

Link to comment
Share on other sites

He-He. 8)

Det är väl nån RIX-lyssnare och tillika Mopar-fan som vill göra sig lite lustig över Mustangen.

Det är ett av programinnehållet att lyssnare får ringa/skriva in och ställa frågor, som sedan besvaras av en "expert" på området.

Måste ställa klockan så jag är med när svaret levereras på torsdag.

Link to comment
Share on other sites

Kan inte låta bli att lägga mig i diskusionen och framföra en annan

vinkling på diskusionen.

Som bekant är de flesta hästraser flockdjur.

Det är väldigt sällsynt att stona lämnar flocken men det gör hingstarna.

därav den enkla slutledningen att det måste vara en hingst på

grillen då den alltid avbildas ensam.

Link to comment
Share on other sites

Av en ren tillfällighet kom jag ihåg att slå på radion i går morse. Jag tycker Göran skötte sig riktigt bra. Han gav credit till Håkan Östlund som hittat länkarna med den mesta informationen och som bygger på att Phil Clark som ritade mustangemblemet och ansåg att det var en hingst.

I tisdags kväll hade jag, av andra skäl, kontakt med Wolfgang Kohrn (den tyska mustangexperten med websiten http://www.ponysite.de) så jag passade på att skicka frågan vidare till honom. Wolfgang i sin tur frågade Holy Clark, dotter till Phil Clark, och hon svarade följande: (man kan lugnt säga att amerikaner utrycker sig i skrift på ett annorlunda sätt än vad svenskar gör...)

Mustang: Spanish for Ownerless

The Mustang was symbolical or emblematic of the man, Phil Clark.

It therefore was a Stallion, (a male horse).

Phil Clark was from a family of horse lovers.

He had been drawing horses since he could draw--at a very young age.

On the way to the ART SCHOOL OF DESIGN in CALIFORNIA USA, Phil and his wife Marilyn witnessed for the first time, the wild mustangs of the plains.

They were running wild with flowing manes at a speed that no man could muster. In stampede like form they were the symbol of freedom, a symbol of America before she was tame.

The name, Mustang, represented the fact that no one owned him. As a mustang, they would not abide abuse, and possessed and innate sense of self-preservation and extreme endurance.

They never chose to put themselves in a destructive or dangerous situation. Hence the reason they ran. Their instincts allowed them to survive.

Their very family members had escaped from domostication. They were stolen or released from their fenced in pastures. THEY WERE MADE FREE.

On the plain,one dominant Stallion took the lead.

He was rugged, hardy, pure muscle and stronger than the pack he led.

He was the leader of the pack. The rest were his followers, his pack.

Primarily wild, Mustang and his 'pack' are very intelligent and quick to learn but will often do just as ithey please.

Suddenly Phil's horse drawings were no longer in a fenced domestic farm scene, his horses were wild and free, a Mustang.

He was enamored with the leader of the pack. In an effort to capture the Spirit of the leader, of himself as a leader, the Mustang Stallion became the emblem on his 'dream car' that he had been trying to give to the world.

The idea of the emblem, from the Ferrari. The idea of the car, from his years as a 'gear head', the idea of the Mustang, from the plains.

The Mustang Stallion, a symbol of the man it reflected, Phil Clark. His spirit in mirror image.

Phil was very ill and dying from an unknown urological disease, yet his Spirit could not be tamed.

In SPIRIT he was THE MUSTANG, and he hoped that his dream car and the emblem of his car would live on.

A legacy of CLARK, of MUSTANG that would survive past his few years left captured in the body that he could not control.

Holly Clark November 15, 2005

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...