Jump to content

Recommended Posts

Tänkte bara kolla med er vad ni tycker. MÅSTE man , eller kan man ens, ta bort batteriet på en nyare Musse om den ska stå 5 månader.....

Jag ska ha bilen i ett gammalt militärt klädförråd med stora avfuktare, cementgolv, isolerat men ej uppvärmt, råttfritt.

Tänkte ställa den som den är fast rengjord, med överdrag från MICRO. 3 kilo i däcken, inga pallbockar.

Klarar däcken 5 månader eller måste man flytta på bilen lite då och då?

Hade funderat på att inte koppla bort batteriet, men är osäker på hur man ska göra. Nästa år blir enklare i eget garage. Då kan man ha underhållsladdning på.....

Inte för att jag vet så mycket om nya Mussar men jag skriver vad jag tycker...

Om den inte kan stå utan batteri vore det mycket konstigt, rent ut av världens känsligaste bil i så fall.

Jag tror inte att Fords kunder skulle acceptera att bilen gick "sönder" om det inte fanns ström i batteriet på ett tag.

Däremot kan det ju bli så att bilens färddator mm. nollställs vilket gör att en del statistisk data försvinner. Vilket i sig inte är hela världen.

Sen funkar ju inte larmet men det kanske inte behövs. Det blir ju lite svårare att sno den om det har utlösts, men allt går ju.

Pga. däcken skulle jag skulle nog ha flyttat på / startat den några gånger under vintern om det gick. Det har jag gjort med min musse iaf.

Koppla bort batteri kabeln från ena polen eller båda om du inte vill ha ett batteri som är dåligt nästa år, håller väldigt länge om man kopplar bort kabeln under vintern. Även om du kör väldigt sällan med bilen är det bra att lossa kabeln om du vill ha ett batteri som håller länge. Båten brukar vi ladda på hösten och sen står den hella vintern utan tillsyn frånkopplat, det batteriet höll från 87-99 och batteriet efter det går fortfarande. Medans i bilar man låter kabeln sitta på hela vintern brukar det vara dax för byte efter 2 år.

Vad det gäller att köra bilen vintertid, akta för allt för mycket tomgångskörning för ofta dom brukar bli så igensurade då och oljan blir bara skräp av all bensin som hamnar i den och inte ångas bort för att motorn inte hinner bli varm.

Båtmotorer brukar man inte starta vintertid utan bara konservera innan vintern och dom fungera ju fint men för AC:ns skull kan man väll starta den någon gång i månaden eller varanan så den får smörja runt lite.

Så får man ju lyssna på mullret oxå :D Brukar själv flytta den lite fram och tillbaka för däckens skull samtidigt.

Så brukar jag göra har fungerat fint för mig, dessa terorier endast baserade på egna erfarenheter.

Lycka till med vinterförvaringen och fint att du ordnat inomhus förvaring till pärlan :D (sånt spar bilen kan nog fler som haft bilar i garage intyga. Hade en bil tidigare som jag körde med sällan och den stog i garage i 7 år var som att stanna tiden bilen rosta ingenstans inte ens där rost redan fanns)

Mvh

MrV8

Min står nu också på vinterförvaring, kallgarage, lite extra i däcken, kopplar ej ur batteriet för jag vill köra några meter på gatan under vintern, mest bara för att höra ljudet och så att grannarna inte tror att man hyrde bilen, hahaha...

Min bil står hemma hos mig i larmat garage så det känns tryggt. 65:an står i sumpan med överdrag osv...kollar den med jämna mellanrum...

Har beställt en underhållsladdare från CTEK för 500:- som man kan ha inkopplad hela vintern. Min bil kommer att stå en bit från hemmet i vinter, bland andra jänkare och lite båtar. Vill ju då att larmet funkar !!

Förvaringen sker i ett gammalt militärt klädförråd med avfuktare !! Privat och seriös ägare med försäkring som håller... Behövs inga torrbollar.... Torrt och fint... Överdrag från MICRO.

Kollade med EL & DIESEL, dom sa att batteriet i en ny bil klarar ca 2-3 veckor om man har larm, sen är det tomt.

Så man får välja, tomt batteri och inget larm efter några veckor, eller underhållsladdning och larmet funkar...... :roll:

Ska tvätta bilen ORDENTLIGT idag, och sen åker bilen in i vinterförvaring imorgon, om det inte snöar.

Summa summarum: Kostnad för vinterförvaring är:

Överdrag: 400:-

Laddare: 500:-

Garageplats: 2500:-

Kollade med EL & DIESEL, dom sa att batteriet i en ny bil klarar ca 2-3 veckor om man har larm, sen är det tomt.

Precis det jag mennar, så vill du ha batteriet inkoplat= mycket smart vall att använda en CTEK laddare.

Alla vänner ni kan läsa mer om batterier och laddare hur dom fungerar i Vi bilägare nr 16 kom ut 14 nov 05

Här en liten del av artikel.

"Håll batteriet fulladdat"

"Bly angrips av svavelsyra, men klarar sig bäst när batteriet är full-laddat och koncentrationen är cirka 38 procent. över eller under den koncentrationen angrips blyet. Är batteriet urladdat så håller syran en koncentration som är extra elak mot blyet. därför ska man sträva mot att hålla ett batteri full-laddat. Efter kraftig urladdning och mot slutet av batteriets levnad kan blysulfater bilda stora svårlösliga kristaller. intligenta batteriladdare i vår tredje grupp i vår tredje grupp kan angripa dessa kristaller."

Var rädd om era batterier onödigt att köpa nytt så ofta.

Föresten Någon som fått i ett Optima batteri i en 96:a Mustang ? Verkar vara svårt men skulle vilja ha ett sånt i. Om ni lyckat vilken modell nr var det på batteriet?

Mvh

MrV8

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...