Jump to content

Builtsheet avkodning


JockeH

Recommended Posts

Jag har letat info på nätet om hur man dekodar de specifika data som finns angivna på builtsheeten från min '65 a-code. Dessa data borde ju finnas angivna någonstans på nätet, men jag lyckas inte hitta någonting. :evil:

Ex. så är jag intresserad att veta om det suttit mittkonsol i min bil, i rutan "Tach, Elap tim clk, Console, Trlr tow, siml sig" står det siffran "4".

Är det någon som har någon bra källa, i bokform eller på nätet där jag kan avkoda builtsheetens data?

Min builtsheet:

935823_29_full.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag har tittat på min samling av build sheets från olika 66:or (äger ingen med din årsmodell). De svensksålda har koden 7 både i konsol-rutan och rally pac-rutan (är två olika rutor -66).

Eftersom din bil är en export (DSO 95) borde den varit utrustad med konsol. Lite sen tillverkning dock (26 mars -65).

Det enklaste är att leta efter skruvhål i golvet efter konsolen!

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Tack johnkevin. Det verkar väldigt svårt att hitta info kring built-sheets, jag har frågat på fomoco.com oxå men inga bra svar där.

Jag antar att det som kvarstår är att jämföra mitt built-sheet med andras och använda någon sorts slutledningstaktik.

Om någon har lust finns built-sheetet högupplöst här (builtsheet.jpg - webbhosten låter mig inte länka direkt). Känner ni igen någon kod så hör gärna av er så kanske vi kan få ihop en sammanställning till slut.

Link to comment
Share on other sites

Vad jag kan hitta i Svenska boken om FORD MUSTANG så ska

TRIM 26 stå för Black vinyl och paint M som verkar vara borta på din stå för Wimbeldon white. warranty plant code 65A står för Hardtop stand inredn.

mvh

HT-66

Link to comment
Share on other sites

Ante: Ja, jag har också den. Mkt bra bok f.ö. Jag har också lyckats dubbelchecka så koderna från dataplåten och builtsheeten stämmer överens. Det är de andra koderna som ställer till det för mig.

Hittade en lapp på bakaxeln som bl.a. innehöll texten "W 1" - vilket också står på min builtsheet i "Axle"-fältet, enligt dataplåten ska bakaxeln vara 8" 3.00:1 "conventional" så jag antar att jag kan spika den koden nu. :D

Det fanns en annan lapp också, brun, torr och sliten, som har ford-logga samt några siffror/bokstäver kladdade (handskrivet) på sig. Vet inte vad det kan vara för något, skulle kunna tänka mig att det är nått slags kvitto av nått slag, men den innehåller nästan ingen info. Ska scanna in så fort som möjligt.

Ett kul jobb att göra när vintern är här är ju att forska i sådana här grejjer, synd bara att det är så svårt att få fatt i info.

Link to comment
Share on other sites

Ante: Ja, jag har också den. Mkt bra bok f.ö. Jag har också lyckats dubbelchecka så koderna från dataplåten och builtsheeten stämmer överens. Det är de andra koderna som ställer till det för mig.

Hittade en lapp på bakaxeln som bl.a. innehöll texten "W 1" - vilket också står på min builtsheet i "Axle"-fältet, enligt dataplåten ska bakaxeln vara 8" 3.00:1 "conventional" så jag antar att jag kan spika den koden nu. :D

Det fanns en annan lapp också, brun, torr och sliten, som har ford-logga samt några siffror/bokstäver kladdade (handskrivet) på sig. Vet inte vad det kan vara för något, skulle kunna tänka mig att det är nått slags kvitto, men den innehåller nästan ingen info. Ska scanna in så fort som möjligt.

Ett kul jobb att göra när vintern är här är ju att forska i sådana här grejjer, synd bara att det är så svårt att få fatt i info.

Link to comment
Share on other sites

Det är inte samma koder på 65 och 66 och inte samma utseende på buildsheet'en. Varför kan man ju undra...jag har försökt avkoda buildsheet från 65 mha data från 66 och det stämmer inte.

De som har denna info verkar vara lite restriktiva med att lämna ut info och att tala om att de har den - risken att bli nedringd och mailbombad kanske är överhängande.

/Claes

Link to comment
Share on other sites

Hehe, ja fast66, det finns väl stor risk för det ;)

Alla som hittat ett builtsheet har väl lagt ner möda på att tyda det, jag står handfallen med mitt då jag inte har några källor att hämta info från, visste jag om någon bok som behandlade ämnet hade jag köpt den för länge sedan.

Eftersom de svensksålda mustangerna ofta hade liknande utrustning så borde det ju finnas någon med ett builtsheet liknande mitt som kunde dela med sig av sina undersökningar. Skicka ett pm om ni är rädda för mailterror, jag lovar att hålla er anonyma :roll:

Link to comment
Share on other sites

De enda jag känner till som har ngn information är de gamla vanliga guruna Mr Fomoco (Allen Cross), Kevin Marti, David Hammar och Charles Turner (MCA gold card judge). Det finns ingenting till 65or på webben.

Link to comment
Share on other sites

För cirka tio år sedan började Jim Osborn (MCA-president och ägare till Osborn Reproductions) att samla Build Sheet-information för att göra en bok.

Jag och många andra skickade kopior till honom.

Tyvärr gick Osborn hastigt bort och boken och all insamlad information lades undan någonstans. Jag talade med Jims son om saken några år senare men han var helt oinformerad.

Om någon har kontakt med Osborn Repro i Atlanta (gör dekaler till alla bilar), fråga om gärna det är någon bok på gång.

Link to comment
Share on other sites

Fick ett svar av Charles Turner på vintage-mustang.com, för de som är intresserade eller har egna problem med sina built-sheets finns hans kommentarer kring mitt här.

Även han hade problem att tyda det till fullo, men nu har han iaf. lagt ut några spår att följa upp, vintern är lång så jag fortsätter sökandet...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...