Jump to content

Pris på en 289:a


Tomas Stein CMC 1966

Recommended Posts

Hej !

Jag har fått ett tips om en 289:a som en kille vill sälja och det påstås att det ska vara den med de bra topparna, enligt en källa så fanns det två alternativ på toppar till 289:an.

Motorn är i befintligt skick och aldrig provkörd men den går runt.

Killen som ska sälja vill att jag ska ge ett bud, finns det någon som vet ungefär vad den kan vara värd ?

Vad jag har förstått så börjar det bli lite svårt att få tag i just 289:or idag.

Link to comment
Share on other sites

Ja han menar nog att det är HiPo toppar.

Prestandamässigt så är det ingen skillnad alls mot standard toppar.

Vanliga toppar och HiPo är exakt samma i kanaler, ventiler och förbränningsrum.

Det som är "bättre" är att stödbulten till ventilerna är gängad istället för inpressad.

Visst det är bättre om man kör med en tuffare kamaxel som kräver hårdare fjädrar.

Ventilfjäder sätet har en djupare infräsning på HiPo topparna.

Vet inte om det skulle vara mycket bättre än standard men så var det iallafall.

Personligen tycker jag att en oprövad motor utan konkreta bevis på skicket är ett "objekt"

Alltså jag skulle riva allt och få den kollad.

Priset vill jag inte utala mig om men är allt "standard" så är det inga summor att bekymmra sig om!

HiPo toppar gissar jag är inget som driver upp priset speciellt mycket heller men ärligt talat så vet jag inte riktigt.

Men vore hela motorn HiPo så skulle den defenetivt ha ett högre pris

De kan 289 HiPo freaks svara på här!

289 är ingen svår motor alls och det finns gott om grejer och motorer men kanske inte så många 100% orginal om det är det du menar?

De flesta är nog omskruvade på ett eller annat sätt.

289/302 familjen är bland de lättaste motorerna att jobba med inom Ford smallblock.

302 är nog lättast och som du kanske vet ser du knappt skillnad på den och 289.

Link to comment
Share on other sites

Alltid känsligt med "påstår att det ska vara motor". Lyft på ventilkåpan och kolla om det är gängade vipparmsbultar, precis som Per anger. Det är heller ingen garanti för en HP motor. Kan i så fall var efterkonstruerat, eller en vanlig 289 med HP toppar.

Det finns fler än två alternativ av 289 toppar. Dels den vanliga, samt HP toppen som förutom tidigare nämnda skillnader även har smalare stötstängshål (en typ av inbyggd variant av Guide Plates). Sen en variant av tidig 289 topp med pressade vipparmsbultar. men med avsmalnande hål för stötstängenrna för att de inte ska komma i obalans precis som på HP topparna, då är det tidiga 289 toppar. Det finns en variant av 260 toppar som ser ut som 289 med de smalare stötstängshålen och mindre förbränningsrum, men tyvärr också mindre ventiler.

Kan man inte bevisa vad det är så betala inte i onödan, utan då gäller priset för en orenoverad 289. Kostnaden för en renovering kan vara allt mellan 15- till 30 tusen för en standarrenovering av en 289, 302.

Ingen oro för delar det är billigt, men maskinbearbetning och jobb kostar.

Du betalar vad du anser det vara värt, nu vet du vad renovering kostar. Att det skulle var ont om 289or kan väl vara sant i Sverige men på andra sidan Atlanten är det ingen större bristvara. Motorn fanns ju som alternativ till alla Fords modeller mellan -65 till -67.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...