NiklasW December 5, 2005 Report December 5, 2005 Hej ni som kör med manuell låda.Jag har själv aldrig kört manuellt ihop med V8.Hur tycker ni att det funkar? Är det jobbigt med koppligen?Automat vs. manuell? Citera
Jan Ekström December 5, 2005 Report December 5, 2005 Jag har kört manuell i min Mustang sedan 1986... och det är SVIN kul....Dock är det inte så kul när man sätter en för vass kam i motorn som inte drar på låga varv, då blir det lite jobbigt.Det är lite jobbigare att köra med den i stan eller om man hamnar i kö..Jag hade i en Super Stock kam i min 289'a som drog från 5000-8500rpm, och det var rätt kämpigt att komma igång med, det var typ ALLT eller inget.Blev bättre med 4.88:1 i bakaxeln, men då var det ingen långfärdsbil... heheSen har jag kört med hårda kopplingar och vad som händer då är att bustningarna till kopplingsarmen tar slut fort och hela min kopplingsarm har bockat sig...men original armen håller bra med tanke på att jag har kört med en stenhård McLoud koppling sedan 1987....Men när det fungerar och man har en lagon vass maskin i bilen, så är det super kul och det känns ju mycket brutalare med manuell än med en automat, även om det inte går fortare...Jag kommer aldrig att byta till Automat..... körde detta i min bil en sommar, och den blev ju snabbare på strippen med min Huges 9" converter och transbrake men det var inte lika kul att köra med.Har även provat att köra en sommar med en 5 växlad låda i min Mustang 65'a från en 1989'a Mustang, detta är ju modellen... då hade jag 4.88:1 i bakaxeln, så då blev den mer körbar när man la den i femman.Problemet var att denna låda pallade inte med när jag varavade 8.500rpm, gick inte få i växlarna och min koppling pallade inte trycket, så jag satta tillbaks min 4 växlade original låda med min McLoud koppling och körde med denna istället.Man kan säkert modifiera den 5 växlade lådan på Liberty i USA, men det fanns inget intresse för detta från min sida... återställde bilen istället.Jag har en kardan liggande för 1965-66 Mustang som har rätt längd om man använder 1989 sprängkåpa och låda.Har även ett växellådsfäste för 1965-66 Mustang och för 5-växlad låda, om det är någon som är sugen på att konvertera sin Mustang 65-66. Citera
göran cmc 302 December 5, 2005 Report December 5, 2005 Har Du aldrig kört manuell ??Jag lovar att Du har missat någotSe till att Du får köra en bil med manuell - det är bästa sättet att känna om det känns OK för Dig. Citera
NiklasW December 5, 2005 Author Report December 5, 2005 Jan Ekström>> Okej men då verkar det rätt bra för jag vill bara ha en milt trimmad motor iaf Har Du aldrig kört manuell ??Nej jag ha inte varit i businessen så länge. Har haft två mustanger med automat men ingen manuell. Är ute efter en annan Mustang nu och har hittat en tänkbar med manuell växellåda.Kan tänka mig att det vore roligare än automat i alla fall. Med manuell har man ju full kontroll över kraftöverföringen, en automat vet man ju aldrig med säkerhet om den ligger och slirar lite grann. Citera
Morgan Roos Cmc 549 December 5, 2005 Report December 5, 2005 Hej Nicklas,Roligt att de börjar nalkas köp! Du vet att det mer moment att växla med manuell låda än automat, tänkt på din säkerhet och "växling" i Årbyrondellen i Eskilstuna Citera
Lars Oscarsson cmc383 December 5, 2005 Report December 5, 2005 Hej.Har kört båda typerna av växellådor under åren, klartroligast är att köra manuell, man får bestämma självnär man vill växla. Att köra automat är OK men jag brukar kalla automatinvalidlåda, men det är ganska skönt med automat omman vill glida runt på stan. Min senaste Mustang har automat och den har jag valt pga att jag har dålig kraft i vänsterpåken. Citera
NiklasW December 5, 2005 Author Report December 5, 2005 Hej Nicklas,Roligt att de börjar nalkas köp! Du vet att det mer moment att växla med manuell låda än automat, tänkt på din säkerhet och "växling" i Årbyrondellen i Eskilstuna Hehe nu var det ju inte växlingen det var fel på utan att pedalen fastna i golvet mitt i kurvan Citera
JH December 6, 2005 Report December 6, 2005 Kan bara hålla med tidigare inläggen att manuell förhöjer körglädjen om man vill köra Mustangen, inte bara glida med. Har manuell i tre av fyra Mustanger. Citera
Fredrik fd 863 December 6, 2005 Report December 6, 2005 Hade manuell i min 1966 cab. Jag skulle gärna ha manuell igen.Kopplingen är ju något trögare än i nya bilar men inte så att man tycker att det blir jobbigt precis. I Cruising-köer kan det såklart kännas lite fel men hur ROLIGT är det att köra cruising egentligen./ Fredrik Citera
NiklasW December 6, 2005 Author Report December 6, 2005 Hade manuell i min 1966 cab. Jag skulle gärna ha manuell igen.Kopplingen är ju något trögare än i nya bilar men inte så att man tycker att det blir jobbigt precis. I Cruising-köer kan det såklart kännas lite fel men hur ROLIGT är det att köra cruising egentligen./ FredrikHehe nej cruising är inte riktigt min grej heller..om 30 år kanske Citera
Lars Oscarsson cmc383 December 6, 2005 Report December 6, 2005 Hej.Jag menar inte bara glida på stan utan även då manhamnar i våra eminenta köer till träffar Power mfl, då är automat bekvämt, annars är manuell en höjdare.Här i Stockholm har vi många tunnelrör och att kopplaur o varva V8:an, då brukar andra sovande trafikanter vakna,också en av få gånger som Stockholmstrafikanter i sinnakontainer använder backspeglarna, och då är det JÄTTE kul med manuell. BLEV LITE KONSTIGT SKRIVET FÖSTA GÅNGEN DÄRAVÄNDRINGARNA I INLÄGG. Citera
Fredrik fd 863 December 6, 2005 Report December 6, 2005 Hej.Jag menar inte bara glida på stan utan även då manhamnar i våra eminenta köer till träffar Power mfl, då är automat bekvämt, annars är manuell en höjdare.Här i Stockholm har vi många tunnelrör och att kopplaur och varva en 8a i en av dessa får andra att vakna,en av få gånger trafikanter använder backspeglarna,då är det väldigt kul med manuell. Så rätt, så rätt!/ Fredrik Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.